Ryckningar vid lågfart. Elfel? Förgasarfel?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Ryckningar vid lågfart. Elfel? Förgasarfel?

Post by Sture Swedberg »

VN 36, rengöring
Det här gav mig åtskilligt med bekymmer, alldeles i onödan.

Motorn gick utmärkt jämnt och fint men... lite sliten i gasspjällaxeln och i behov av utvändig rengöring kände jag för att ta i sär förgasaren och sätta den i bättre skick. Det här initierades av att motorn och motorrummet skulle snyggas till i största allmänhet.
Jodå,det blev bra. Motorn gick fint men så i fjol somras stendog den plötsligt. Det visade sig att tändspolen lagt av. Ny monterades, 120 kr på AD, fungerade fint.

Efter en tid uppstod det små ryckningar vid körning med lätt gaspådrag så som sker vid t ex körning i 50/70,på slät väg i städer och samhällen.Vid landsvägskörning i 90/100 eller under acceleration var allt normalt. Ytterligare en tid gick och så sakteliga tyckte jag att ryckningarna märktes även i landsvägsfart. Vid kallstart (startar utan choke) går motorn helt ryckfritt och mjukt ett par kilometer men sen börjar det.

Allt tyder på att det bör vara ett elfel, korta små avbrott. Vad göra?
Jag satte igång att byta komponent för komponent. Tändkablar, brytare, kondensator, tändspole, ställde om tändförställningen efter konstens alla regler ett antal gånger. Kollade jordningen, bytte tändstift. Plockade så sakteliga tillbaka de gamla komponenterna. Kollade med diverse experter (här ingår gamla rävar hos Volvo), alla anser att det är rätt åtgärder. Ingenting förändrades.

Nu börjar det bli riktigt irriterande, nog fasen skall det gå att få fason på en så enkel maskin som B 18 med en enkel Zenith VN 36? En skillnad på förgasaren mot tidigare är att det är svårt att få ned tomgångsvarvet. Tidigare kunde motorn gå så sakta att man undrade om den verkligen gick, för långsamt alltså. Nu har det, trots helt nedställt gasspjäll bara gått att reglera med volymskruven och inte till tillräckligt lågt varvtal dvs 700/800 varv.

Jag råkar ha en likadan bil till, under renovering, så jag provar med förgasaren till den. Den här förgasaren, tillsammans med ytterligare ett par, renoverades samtidigt med den som sitter i bilen som driver med mig. Jag tror inte på det här men måste ju göra något. Byts, provkörs och det var nog lite bättre. Märker trots allt en och annan miss.
På med nästa förgasare. Den här går överhuvudtaget inte att få att gå på tomgång, däremot med nästan full choke och ½-gas. Det blir konstigare och konstigare.

Efter mycket funderande och en hel del fula ord tar jag isär den här senaste på nytt. Märk väl att den skulle varit i fint skick, nya packningar, ny ekonomiventil, väljusterad i största allmänhet.
Varenda åtkomlig kanal rengörs med en klen plasttråd, det går att komma igenom nästan överallt. Därefter renblåsning med särskild uppmärksamhet på de små luft/bränslekanalerna i förgasarhalsen.

Och haver man sett på maken! Nu går f-n skapet hur fint som helst. Tomgången måste justeras med gasspjäll och volymskruv, dvs som det skall gå till. Varvet kan ställas till mycket lågt. Går helt ryckfritt i alla hastigheter.

Nog är det lite humor att samlad expertis tror på elfel och så visar det sig att det är förgasaren som ger de här korta, tvära avbrotten. Därtill tomgångssystemet (fast det kan ju ha funnits skräp på andra ställen också)!

Att en gammal förgasare pga ålder och bruk samlar på sig en del skräp är ju helt normalt men nyrenoverat borde det vara rent. Förmodligen har det gått till så att jag inte gjort tillräckligt rent. Fina partiklar från det slippapper jag använt för att polera bort gamla beläggningar har letat sig in i kanalerna och inte försvunnit vid renblåsning. Av detta lär man sig att vara ytterligt noggrann när man pillar med förgasare.

Självklarheter? För visso men det kanske finns någon som kan ha nytta av att läsa det här.
Claes08
Posts: 80
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:52 am

Re: Ryckningar vid lågfart. Elfel? Förgasarfel?

Post by Claes08 »

Känner igen symptomen från min kärra... doc så var mitt fel endast en förgasar inställning, men de var ju ett bra framtida tips om inte annat :D
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Ryckningar vid lågfart. Elfel? Förgasarfel?

Post by Amazonsport »

Kul och mycket lärorik läsning, det kan nog få många av oss att tänka till en gång extra.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
folo
Posts: 108
Joined: Fri Jan 23, 2009 4:06 pm

Re: Ryckningar vid lågfart. Elfel? Förgasarfel?

Post by folo »

Mycket intressant läsning.
Jag har Jäv---s, men min förgasare också.
Jag har också justerat allt, men den rycker ändå utom på tomgång där den går helt perfekt..vid 1500-2000 varv så skakar motorn som om den hade feltändning. Har bytt till en helt nyrenoverad förgasare, men felet kvarstår.(jag ska få en annan i utbyte så får vi se....)
Det som är konstigt är att jag behövt använda choken även i sommras för att den inte ska lägga av i ca 3-5 min körning.
På ett sätt känns det som den skulle behöva mer bränsle (har provat det också ingen skillnad), men den drar ändå ca 1,2l/milen??
/folo
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Ryckningar vid lågfart. Elfel? Förgasarfel?

Post by gullberg86 »

Tack!! :)
Jag har precis samma problem nu, som du beskrev. Jag har bytt mycket tänddelar, justerat NGK-tändstiften, osv.
Började plötsligt misstänka förgasaren, så letade runt här på forumet, stötte på din tråd. Så imorgon skall jag ta mig en noga titt på min gamle zenith(stavning?)
Post Reply