nyser och bråkar

Moderatorer
Post Reply
tengwa
Posts: 46
Joined: Sun Jan 18, 2009 10:00 pm

nyser och bråkar

Post by tengwa »

Hej. har dubbla weber 42or som funkade bra i somras men går illa nu i det lite
kallare klimatet.
Först skulle jag behöva råd över hur jag ställer in snabbtomgången på dem, för den
höjs knappt alls när man drar ut choken.
Sen nyser den en massa i förgasarna innan motorn blivit varm, detta har resulterat i (tror jag)
att bensin kommer ut i luftfilterna och kupen fylls av bensinångor. Inget roligt alls då jag är så nöjd med
bilen i övrigt.... När tändningen står på 10grader så som det ska vara, går motorn extremt illa med avgasknallar
hela tiden och nysningar. Nu står den på 13 grader istället, men det puffar fortfarande en del ur avgasröret... borde jag
kanske ändra tändningen ännu mer?
Någon som har något bra tips.
Tack!
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: nyser och bråkar

Post by Rekordabilly »

Nysningar brukar orsakas av för snålt ställda förgasare, prova med att gå upp ett steg i munstycken på lågfart. Om du får avgasknallar när du motorbromsar tyder detta på att tomgångsskruvarna är för snålt, dessa ska man skruva tills man uppnår högsta tomgång på och sedan justerar man tomgången på stoppskruven på armen. Tändningen ställer du enklast med motorn igång med en stroblampa, på trimmade motorer brukar man ha ca 36 graders förtändning från 3000rpm och upp dvs. fullt utslagen fördelare.
jag använder alu fördelararen och vid 1500rpm så har jag ca 23 grader och vid 3000 så slår den fullt ut och ger 36 grader :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
tengwa
Posts: 46
Joined: Sun Jan 18, 2009 10:00 pm

Re: nyser och bråkar

Post by tengwa »

Hej och tack för svaret. Munstyckena är utprovade på bromsbänk så jag tycket det vore konstigt om de är fel...:s
Men menar du verkligen att man ska ha så mkt förtändning? Så det jag hört om att man ska ha 10grader är fel?
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: nyser och bråkar

Post by Rekordabilly »

Det man efterstävar är att ha så hög tändning som möljligt utan att motorn spikar, när munstyckena var utprovade i bänk hur stod då tändningen inställd? för detta har stor betydelse, alltid ställa tändning först sen fippla med förgasarna. Naturligvis så behöver motorn mer soppa när den är kall eller det är kallt ute eftersom kall luft har högre densitet och på en förgasarmotor har man ju ingen box som kan kompensera för detta och då får man helt enkelt kanske gå upp i storlek på munstycken. :D :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
benz70
Posts: 70
Joined: Thu Jul 10, 2008 9:04 am

Re: nyser och bråkar

Post by benz70 »

har du rätt bränletryck.ock rätt flottörnivå? choken behöver du inte bry dig om...har då alldrig jag behövt. hur är det med synkningen?kollla detta innan du gör nåt annat..har den funka innan skall den göra det nu med...bara motorn blir varm..
nikkke
Posts: 84
Joined: Wed Oct 08, 2008 8:20 pm

Re: nyser och bråkar

Post by nikkke »

Hej!
Nysningar brukar bero på lite bensin och kall luft innehåller ju mer syre och ger en högre fyllnadsgrad, har läst 1% mindre effekt för varje 7grader som tempraturen höjs in i motorn!

Bara en till tanke efter som det är fasta munstycken och du skrev att den har gått bra.
Prova rensa filtret i bensinpumpen, byta bensifilter och rensa förgasarna.
Kör du med K-sprit när det blivit lite kallare, kanske kondens?
Hur ser dina tändstift ut?

Mvh Niklas
______________
Niklas Åkerlund
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: nyser och bråkar

Post by Rekordabilly »

Som jag sa tidigare så beror "nysningar" på för mager blandning finns att läsa på R-sport katalogen sidan 65
http://volvo1800pictures.com/document/V ... atalog.pdf

Det kan vara så att dina förgasare blev bestyckade när lufttempen var hög detta ger då en för mager blandning när det blir kallt :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Post Reply