Vipparmsgeometri

Moderatorer
Post Reply
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Vipparmsgeometri

Post by Rekordabilly »

Satt precis och läste om vipparmsgeometri på Sävar forumet http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... msgeometri
fast jag blev nog mer förvirrad än upplyst :lol: , men som jag förstod det så bör stötstängerna vara så långa det går och då blir justerskruven långt uppskruvad och man får mer lyft :?: eller tänker jag fel?
Den vanligaste teorin är ju att med en planad topp så ska man använd B30:s 2mm kortare stötstänger, men har man planat toppen 2mm så funkar ju orginal stänger alldeles utmärkt :shock:
Så nu är förvirringen total, har någon en tanke om detta :idea: vad är rätt och fel :roll:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Vipparmsgeometri

Post by J.LUNDIN »

Det enklaste är att själv prova ut vid vilken höjd på vipparmsbryggan det maximala lyftet inträffar för just den kombination man själv har och det är precis vad man gjort på Sävar forumet. Som jag ser det hela så finns det inga exakta värden att gå efter, slipar man exempelvis om den radie på vipparmen som går mot ventilen så påverkar det direkt lyftet på ventilen. Ju mindre radie desto mindre lyft får man på en given kam. Då det gäller lämplig längd på stötstängerna så är det enklast att tillverka dom med rätt mått från början än att försöka använda original stötstänger. Tillverkar man egna i SAE 4130 och med 3/8" diam så blir dom dessutom starkare än originalet. Har man tillgång till en svarv så är det tämligen enkelt att tillverka egna stötstänger.

Att över huvud taget använda original stötstänger i en trimmad motor ser jag som ett skämt, sätt upp dom i en press och se vid vilket belastningstryck dom börjar böja sig, original stängerna som sådana är inte dåliga men dom har inget i en trimmad motor att göra. Det här var tester som jag gjorde för drygt 30 år sedan och allt sedan dess har det varit grövre stänger som gällt.
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Vipparmsgeometri

Post by Rekordabilly »

Okej, då får jag själv göra lite praktiska mätningar och se var jag kan få högst lyft, jo tanken att tillverka egna stötstänger i 4130 har jag haft, eftersom då kan dom nog både bli starkare och lättare än orginal :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Vipparmsgeometri

Post by J.LUNDIN »

När man mäter hur mycket stötstängerna böjer sig så kan detta vara en aning knöligt. För att få ett så korrekt värde som möjligt bör stötstången sättas upp i pressen så att ändarna vilar mot en ställskruv och en lyftare dvs. som den faktiskt arbetar i verkligheten. Ställskruven skruvas i en liten platta som pressens hydraulkolv kan trycka emot, i andra änden placeras tryckaren. Stötstången placeras mellan dessa bitar och riktas upp så den är exakt lodrät, det kan även vara idé att olja in stötstångens kontaktytorn. Därefter placerar man två indikatorklockor vinkelrätt mot mitten på stötstången och 90 grader isär, sedan är det bara att börja pressa tills man får utslag på indikatorklockorna. Man kan ju också beräkna det hela teoretiskt via Eulers knäckformel, men som alltid är det bättre att prova bitarna vid praktiska prov.

Då man installerar grövre stötstänger och en höglyftande kam så måste man också borra upp stötstångshålet i toppen, lämplig diameter här är 15,5 mm.,Det brukar gå bra om man borrar mitt i originalhålet.... :D
Finnsebbe
Posts: 44
Joined: Wed May 19, 2004 2:43 pm

Re: Vipparmsgeometri

Post by Finnsebbe »

Jag tror nog att man kommer långt med enbart Eulers knäckning. Maximera EI m.a.o. Elasticitetsmodulen är ju ungefär samma för alla stålvarianter, så förbättring uppnås genom att öka på trögheten. Vad man bör sträva till är därför ihåliga stötstänger.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Vipparmsgeometri

Post by J.LUNDIN »

Det är helt korrekt, ju större diam man kan få plats med desto bättre. Sedan kan man också titta på andra material än stål, själv var jag i början av 80-talet inne på Beryllium... :shock: ett extremt lätt och starkt material. En stötstång i detta material skulle klara av drygt 1800Kp och väga runt 23 gram. På den tiden gick det att köpa beryllium i olika former från en firma utanför stockholm, av en ren händelse så fick jag syn på en bok om beryllium som vi hade i vårt bibliotek på min dåvarande arbetsplats. Det tog inte många sidor in i boken innan jag insåg att Beryllium var inget man lekte med ostraffat... :D Andas man in damm ifrån denna metall vid exempelvis bearbetning så är man garanterat lungpaj inom något år, hanterande man metallen med oskyddad hud så fick man svårläkta eksem, sedan är metallen även cancerframkallande... :shock: Man hade i och för sig kunnat belägga stängerna med någon skyddande ytbehandling.

Det fanns förr om åren amerikanska företag som provade att tillverka stötstänger i kolfiber, dom hade dock den otrevliga egenskapen att under drift momentant splittras i ett dammoln utan någon som helst förvarning. Smokey Yunick var snabbt framme och provade dessa stötstänger med efter att antal haverier så gick han ut och varnade för dom i en artikel. Synd för det var rara bitar när man höll dom i handen och dom vägde knappt något heller.
Post Reply