Försäkringar?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Min försäkring hos Länet kostar 542 kr/år, helförsäkring. I och för sig boende på landet och därmed gynnsam försäkringsklass.

Villkor: Är bilen hemma skall den förvaras i låst garage. Den skall vara försedd med minst 2 kg:s pulversläckare av klass SS-EN3, rattkrycka och batterifrånskiljare. Den får köras 500 mil per år och får inte brukas som just \"bruksbil\" i ur och skur.
Det här är enl bolagets representant ganska tänjbart. Det finns inget som hindrar att du tar bilen till jobbet vackra sommardagar och njuter lite extra av turen. Kanske för att visa upp bilen osv. Du får använda den på semesterresan men sunt förnuft bjuder att du väljer någorlunda säkra nattplatser.
Att man sedan inte tar den till storköpets parkering en lördagsförmiddag beror nog inte på försäkringens giltighet utan på vår egen omsorg om pärlan :).

Någon nämnde Trygg-Hansa. Ett mycket krångligt bolag oavsett vad man har med dem att göra. En gång i tiden var det \"tryggheten\" självt men det har man ändrat på. Allt är besvärligt och motorförsäkringar vill dom uppenbarligen inte hantera alls. Titta hur mc-försäkringarna ser ut.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Amarace wrote:Så mitt första intryck av Atava är inte bra
Fick du deras mail om att de hade bekymmer med autogirot?
Jag har också fått samma mail som du och har därför via "min sida" skickat en lite irriterad fråga till dom, återkommer med svaret om jag får något.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Svaret
Atava wrote:Hej,
Det mail som har skickats ut idag är ett felutskick. Vi har fått in ditt
medgivande och nästa dragning, den 1:a november kommer att fungera.
Vi håller just nu på att leta efter orsaken till att mailet gått ut, så att
det inte händer igen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

Lars Bd wrote:Svaret
Atava wrote:Hej,
Det mail som har skickats ut idag är ett felutskick. Vi har fått in ditt
medgivande och nästa dragning, den 1:a november kommer att fungera.
Vi håller just nu på att leta efter orsaken till att mailet gått ut, så att
det inte händer igen.
Aha, mycket bra, Tack för det Lars!

Får hoppas det fungerar nu den 1 November då.

Och nej, enda mail jag fått var för tecknandet av försäkringen och så nu detta då, så jag har inte fått något om bekymmer med autogiro.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Amazon64_retro
Posts: 61
Joined: Sat Oct 20, 2007 8:13 pm
Location: Sundsvall

Re:

Post by Amazon64_retro »

Sture Swedberg wrote:Min försäkring hos Länet kostar 542 kr/år, helförsäkring. I och för sig boende på landet och därmed gynnsam försäkringsklass.

Villkor: Är bilen hemma skall den förvaras i låst garage. Den skall vara försedd med minst 2 kg:s pulversläckare av klass SS-EN3, rattkrycka och batterifrånskiljare. Den får köras 500 mil per år och får inte brukas som just "bruksbil" i ur och skur.
Det här är enl bolagets representant ganska tänjbart. Det finns inget som hindrar att du tar bilen till jobbet vackra sommardagar och njuter lite extra av turen. Kanske för att visa upp bilen osv. Du får använda den på semesterresan men sunt förnuft bjuder att du väljer någorlunda säkra nattplatser.
Att man sedan inte tar den till storköpets parkering en lördagsförmiddag beror nog inte på försäkringens giltighet utan på vår egen omsorg om pärlan :).

Någon nämnde Trygg-Hansa. Ett mycket krångligt bolag oavsett vad man har med dem att göra. En gång i tiden var det "tryggheten" självt men det har man ändrat på. Allt är besvärligt och motorförsäkringar vill dom uppenbarligen inte hantera alls. Titta hur mc-försäkringarna ser ut.

har ochså länets men ingen brandsläckare,rattkrycka,batterifrånskiljare, eller låst garage :oops: kanske ska slå dom en pling eller nått fattade inte vad jag skule fylla i på pappret fanns ju så många om man hade larm mm
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Idag kom detta
Atava wrote:Du har en försäkring hos oss och har valt att betala månadsvis via autogiro. Här kommer en specifikation om hur mycket vi kommer att debitera.

Läs mer i den bifogade filen.

Hälsningar
Atava
I pdf-filen stod det som jag hade förväntat mig, så det verkar som om det skulle fungera till slut.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

K_arlstrom wrote:Folksams okq8 försäkring har jag, 2960 halvförsäkring/helår..

//Jonas, 18 år och nytaget körkort
Helt galet, 3 skadefria år senare har priset ökat till 4700:- halvförsäkring/helår, blir nytt bolag för mig ! :O

Hur har atava fungerat för er ?
Vilja, våld och vasselin
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Försäkringar?

Post by Shift »

Jag har haft Atava sedan starten och de har alltid varit överlägset billigast för min del. Tycker att de har en smidig och bra tjänst!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Försäkringar?

Post by roberth »

Har haft Atava ca ett år nu. Funkar finfint! Autogiro är ju smidigt! Betalar 59.91/mån för helförsäkring... Tycker jag är överkomligt.
Sen har jag ingen aning om hur bra dom fungerar om det händer något...
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Försäkringar?

Post by QV »

roberth wrote:Sen har jag ingen aning om hur bra dom fungerar om det händer något...
Om man nu har en klenod som eventuelt är renoverad för (för mycket pengar) då är väl ändock detaa som är det viktigaste.

MHRF försäkring är inget allternativ för mig som kör med bilen i tjänsten på saltfria vägar. I år så klarade jag av 750 mil så även 500 mils gränsen spräcker man. Eftersom man är "gubbe" med massor av skadefria år, desutom bor i "skogen" så kostar en helförsäkring 1100:- Inget jag klagar över men jag skulle gärna betala mer om jag viste att ersättningen var "som jag ville" alltså en bil i motsvarande skick eller kostnader betalda för att få tillbaka skicket. Dessa kostnader blir avsevärda för en riktning av en kaross (som ett exempel)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Försäkringar?

Post by einar- »

lite skillnad mot att försäkra min 740. Jag= 18år och bor långt ut i skogen har en trafikpremie på 5173kr/året :x Då har jag lägsta körsträckan (max 1000 mil) men tack vare att mätaren har avlidigt går det bra :wink: Den kostar mej mer om året än vad den är värd :roll:
Delkaskon går däremot bara på 169kr :mrgreen:
Måste få fart på amazonen som är lite billigare i drift :mrgreen:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Försäkringar?

Post by Lars Bd »

De höjde priset med 17% då försäkringen skulle förnyas en hutlös höjning från 36,25kr till 42,67kr/månad.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Försäkringar?

Post by Telis »

Lite över 1100 per år på atava inne i Gbg och inklusive hyrbil och självriskreducering vid skadegörelse.
Mitt emellan Yngling och gubbe i ålder =)
/Henrik
Post Reply