Lagning av dörrar med mera

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
_426_HEMI_
Posts: 172
Joined: Tue Sep 22, 2009 8:00 pm
Location: Karlshamn

Lagning av dörrar med mera

Post by _426_HEMI_ »

Hittade dörrplåtar på mekonomen. För det första: Är mekonomens karosseridelar något att ha?
För det andra: Hur svårt är det att få till svetsningen? Det lär ju slå sig rätt rejält. Jag har svetsat en del men känner mig inte så säker på att sätta svetsen i en plåt för 1000 kronor.. Några tips och råd? Och hur löser man det i nederkant? Vad skyddar bäst mot rost osv? Vill verkligen få till dörrarna. Drar ju tyvärr ner utseendet en del för tillfället.

Måste även fråga lite angående lacken. Har en bekant(lackerare) som erbjudit sig att lacka om mitt tak gratis. Vore det fy och skam med en bruten vit? Eller vad ska man ha för kulör?

Det finns även en måttligt stor buckla i taket. Jag är mycket tveksam till om man kan suga ut den med tanke på att det är grov plåt och på ett rundat ställe. Kan man på något sätt, utan att fördärva hela inredningen plocka bort innertaket för att trycka ut bucklan?
Volvo 142 DL -73 (Såld)
Volvo 121 -66(Såld)
Volvo 142 -68 (Såld)
Volvo 121 -69 (Såld)
Volvo 122 S -65 (Såld)
Volvo 121 -64
Josefin - Forsbacka
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Lagning av dörrar med mera

Post by Shift »

Jag tycker att Mekonomens ekonomiplåt är lite sådär. Det är väl lite som att köpa virke på Byggmax.
Det är billigt och helt okej, men man får trixa lite för att det ska bli bra.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
_426_HEMI_
Posts: 172
Joined: Tue Sep 22, 2009 8:00 pm
Location: Karlshamn

Re: Lagning av dörrar med mera

Post by _426_HEMI_ »

Och var man köpa plåt av bra kvailtet då?
Volvo 142 DL -73 (Såld)
Volvo 121 -66(Såld)
Volvo 142 -68 (Såld)
Volvo 121 -69 (Såld)
Volvo 122 S -65 (Såld)
Volvo 121 -64
Josefin - Forsbacka
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Lagning av dörrar med mera

Post by brorsan »

På CVI kostar nederdelen av dörren 331:-, vet dock inget om passform...

http://www.cvi-automotive.se/webshop/

Finns även på VP, därifrån har jag köpt skärmkanter och passformen var helt ok, men pressningen verkar ha gjorts i slitna former. På VP finns dörrplåten i två varianter, en låg för 234:- och en hög för 428:-

http://www.vp-autoparts.com
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Lagning av dörrar med mera

Post by Dieseltroll »

Halloj

Angående din buckla i taket. fått tipset att man kan borra ett hål och trycka in en popnit att dra i, när man sen är klart slipar man till den och lackar över som vilken rostlagning som helst. Har aldrig prövat det själv och sen vet jag inte hur det ser ut på din bil så jag vill inte garantera nått.

Har för mig att man kan kyla med tryckluft när man svetsar.

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Edholm
Posts: 12
Joined: Mon Apr 12, 2004 6:21 pm
Contact:

Re: Lagning av dörrar med mera

Post by Edholm »

Här i stan så beställer mekonomen plåt av vp-autoparts.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Lagning av dörrar med mera

Post by Blomquist »

Det finns en tråkig aspekt angående repplåt till dörrarna och det
är att bottnarna (som tillverkas i Danmark) ser fördjävliga ut.
Hörnena är alldeles skrynkliga, så där vill jag starkt avråda från att lägga
de 331:- de kostar. Vi får hoppas att någon tar fram en mera brukbar
produkt för det är ganska tidskrävande att göra dessa bitar själv.
För närvarande har alla försäljarna samma junk att erbjuda (i brist på annat).
Skulle detta ha ändrat sig ser jag fram emot en korrigering med uppgift
om var.
210 -64, 223 -68
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Lagning av dörrar med mera

Post by Amakombi »

xyztråkigt ja, men ändå ska man vara glad att de finns!!
bottnarna görs väl troligen inte av en likadan dyr press volvo hade, ska till väldigt bra formar och starkt tryck för att få till dom hörnen bra och nå sånt kostar jue multum så att de ens finns nån som satsar på och ta fram och tillverka dörrbottnar till amazon är väl otroligt ändå, hur står kan efterfrågan vara? inte så stor gissar ja på.
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Lagning av dörrar med mera

Post by hakano »

Vet att det i många år arbetats och gjorts försök inom Amazonklubben att ta fram nya yttre dörrplåtar till bl.a. 2-dr modellerna. Vet inte riktigt vad det har strandat på till slut men en orsak kanske är den ekonomiska aspekten. Möjligen kanske kvalitén också, det som nytillverkas vill man ju skall vara så nära originalet som möjligt och det kanske inte har nåtts ända fram för att en tillverkning skulle bli av.

Man har ju tidigare tagit fram nya verktyg i plast till olika ekonomiplåtar som bara håller för en begränsad tillverkningsserie av plåtar. Men det är ju just bara en begränsad serie man är ute efter så ur ekonomisk synpunkt är ju nya verktyg i plast ett bättre alternativ än "riktiga" verktyg som kostar för mycket att ta fram och därmed tar död på projektet redan på offertstadiet.

Om det är någon inom styrelsen som vet mer (eller f.d. styrelsemedlem) som ser detta vore det intressant att veta om det fortfarande är ett pågående projekt eller om det är nerlagt och vad det i så fall föll på.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Lagning av dörrar med mera

Post by Telis »

Vad jag hört så planeras inte framtagning av nya delar inom klubben då det finns de som sköter detta mycket bättre t.ex vp - autoparts, det kräver mycket energi och pengar som behövs till annat i klubben.
Mvh
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Lagning av dörrar med mera

Post by pvfreak »

Men med ett samarbete mellan VP och Amazon-klubben kanske det skulle gå?
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
RD 350
Posts: 53
Joined: Fri Jun 19, 2009 11:43 am
Location: Hörby

Re: Lagning av dörrar med mera

Post by RD 350 »

Just dörrplåtarna hade väl varit något att satsa på, det som finns att tillgå nu vid en renovering är inte mycket att ha. Det mesta annat finns ju numera att få tag, verkar ju till och med finnas yttre hjulhus bak och det var tidigare ett problem som tog många timmar att få till. Någon som provat hjulhusen som VP lagerför? Skärmkanterna passar fint och är gjorda i grov och bra plåt.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Lagning av dörrar med mera

Post by Telis »

Är man några stycken som tycker att föreningen skall satsa på något speciellt så är det ju enkelt att skriva en motion till årsmötet.
Mvh
/Henrik
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Lagning av dörrar med mera

Post by hakano »

Telis wrote:Är man några stycken som tycker att föreningen skall satsa på något speciellt så är det ju enkelt att skriva en motion till årsmötet.
Mvh
/Henrik

Men eftersom det redan för ett antal år sedan har jobbats just med detta projekt inom klubben så vore det ju bra att få reda på vad det föll på. Om det nu har gjort det.
Varför motionera igen och försöka uppfinna hjulet på nytt om det är så att det är konstaterat att det är totalt ohållbart ekonomiskt sett? Eller att det inte går rent praktiskt av någon anledning.

Eller om det är så att det fortfarande är ett "aktuellt" projekt men går på "sparlåga".


När det gäller vem som är bäst lämpad att ta fram specifika detaljer till våra bilar råder det nog lite delade meningar om det. Jag tror den allmänna uppfattningen bland renoverare inom klubben är att det mest seriösa är att byta hela yttre dörrplåten i originalutförande vid renovering av en dörr som är rostig. De delar klubben tidigare tagit fram har kunnat säljas för i stort sett tillverkningskostnad med bara en liten vinst pålagd.

Kommersiella firmor som tar fram nya delar ser i första hand till tillverkningskostnad kontra vad man kan sälja delarna för. Passform och kvalité kommer tyvärr inte överst i prioriteringen hos de kommersiella firmorna vilket det gjort när klubben själv tagit fram delar. Originalutförande brukar också få ge vika till förmån för lägre tillverkningskostnad.

Nytillverkning kostar ju en hel del pengar initialt sett innan man sålt så pass mycket att kostnaderna räknats hem. Det är ju ofta det som är dilemmat ur klubbens synvinkel då det inte finns så mycket pengar att lägga ut på sådant. Men det finns ju lyckade försök med förskottsbetalning och beställningar innan tillverkningen kommit igång. Kanske kan fungera igen.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Lagning av dörrar med mera

Post by Telis »

Nja, nu är det ju så att styrelsen är utbytt, iaf delar ev den de senaste åren. Du sätter nog huvudet på spiken med vad det kan ha fallit på nämligen delade meningar. De svar jag fått på denna fråga skrev jag nedan, nämligen att andra är bättre på det. Demokrati är ett bra sätt att ena folk på, iaf ibland =)
Post Reply