Putsmedel till krom!

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

Putsmedel till krom!

Post by amazon_1967 »

hejhej! vilket medel tycker ni är bäst för att putsa upp krom? kromen sitter på bilen och man vill ju inte ha skador eller liknande på lack heller. har provat autosol men gillade det inte så bra, biltema hade något eget som jag faktiskt tyckte var bättre, skriv vad ni tycker o tänker! tack
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Putsmedel till krom!

Post by Hasse63 »

Krom kan inte putsas blankare, den förstörs bara av te x autosol och maskinpolering. Det är smuts/rost som ska bort, så lite autosol på en fuktad trasa och lite lätt gnidning på rosten och sen T-röd på resten.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Putsmedel till krom!

Post by Uffe »

Viktigt är att du inte polerar runt skit som definitivt bara skapar fler repor än du hade innan. Tvätta bort skiten först innan du ger dig på kromet med finputsmedel (Autosol är väl ok men kanske i grövsta laget). Jag blev rätt nöjd med detta :wink: Bilder ljuger i och för sig men resultatet blev klart långt över förväntan. Värt att lägga tid på för att få bevara dessa originalbitar från 1957. Inte ett rostgenomslag någonstans. Jag hade ett par NOS bitar liggande men jag sålde dessa och satte på alla originaldelarna och det ångrar jag inte för en sekund :) .
Image
Image
Amazon 1957
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Putsmedel till krom!

Post by Ragge »

ja här hade vi pustmäster själv på besök ser jag, då måste jag passa på att fråga om de putsmedel du hade och om detta är något man kan köpa i biltillbehörsaffärer ?? skall själv snart igång med crom puts och blev så jävvvla impad av ditt resultat.

Ragge
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

Re: Putsmedel till krom!

Post by amazon_1967 »

vad andvände du för medel?
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Putsmedel till krom!

Post by Nalletill1000 »

Nvrdull (jag ar osaker pa stavning) har funkat for mig. Annars sa ar vax till att rekommendera om du har fint krom. Autosol innehaller partiklar som slipar ned kromet, aven om det tar lang tid.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Putsmedel till krom!

Post by Uffe »

Ragge wrote:ja här hade vi pustmäster själv på besök ser jag, då måste jag passa på att fråga om de putsmedel du hade och om detta är något man kan köpa i biltillbehörsaffärer? Ragge
Jag vet faktiskt inte vad det heter men det säljs av AD center i en "skokrämsburk". Fint polermedel i en ganska krämig högviskös konsistens. Hemligheten ligger dock inte i vilket medel du använder. Putsa på och lycka till!
//Uffe
Amazon 1957
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

Re: Putsmedel till krom!

Post by amazon_1967 »

xyz
ok ;)
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Putsmedel till krom!

Post by pvfreak »

Jag har använt ett medel som heter POL. Har hört att det inte är lika grovt som Autosol.
Det har funkat bra för mig. Men som har nämnts så är det viktigt att göra rent först.
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

Re: Putsmedel till krom!

Post by amazon_1967 »

xyz
vart köpte du det?
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Putsmedel till krom!

Post by pvfreak »

Finns säkert ute nånstans men jag köpte det på PV-klubben.
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Putsmedel till krom!

Post by hakano »

amazon_1967 wrote:xyz
vart köpte du det?
Finns ofta i butiker med ett större sortiment av rengöringsmedel, färgaffärer o.dyl.

Eller här:

http://www.demast.se/polmetalpolish06.html
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Putsmedel till krom!

Post by Blomquist »

POL är klart det bästa jag provat. Uffes råd om att tvätta rent ordentligt INNAN putsningen har jag också lärt mig. På det tråkiga sättet.
210 -64, 223 -68
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Putsmedel till krom!

Post by A-masen »

Eftersom frågan om var man köper det ena eller andra puts- och polermedlet återkommer här, kan jag tipsa om fritidsbåttillbehör. Dom säljer sådant, bl.a. Pol som har nämnts här. (Före detta båtägare 8) ).

Och om man vill informera sig mer, så blir det ju inom några månader Båtmässor i våra storstäder. Där kan man inte undgå dessa och liknande produkter.
Post Reply