Blinkers och allmänt elstrul.

Moderatorer
Post Reply
metalmannen
Posts: 90
Joined: Fri Jan 30, 2009 12:32 am

Blinkers och allmänt elstrul.

Post by metalmannen »

Har ett ganska irriterande elfel på min amazon som jag gissar är nått typ av jordfel.

När jag ska blinka så antingen lyser laddlampan med fast sken , eller så blinkar den i takt som blinkersen skulle ha gjort.
När den blinkar så hör jag att reläet "jobbar" men det händer inget med blinkersarna.

Även när jag ska sätta igång fläkten så lyser laddlampan och bensinmätaren faller i botten men ingen fläkt som snurrar. Har även hänt samma sak med torkarna....

Nån som varit med om nått liknande och förhoppningsvis har löst det?
Finns inget vackrare än B18 mysiga tickande
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Blinkers och allmänt elstrul.

Post by Lars Bd »

Läs faq el.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
metalmannen
Posts: 90
Joined: Fri Jan 30, 2009 12:32 am

Re: Blinkers och allmänt elstrul.

Post by metalmannen »

ingen annan som råkat ut för detta?...haha
Finns inget vackrare än B18 mysiga tickande
MyWay
Posts: 27
Joined: Sun Jan 10, 2010 12:43 pm
Location: Luleå

Re: Blinkers och allmänt elstrul.

Post by MyWay »

Min laddlampa lyser också när jag har på fläkten och min blinkers kan vara vääldigt seg ibland! Ibland är det till och med så att den inte blinkar, den lyser bara med ett fast sken. Läste nångång i forumet att det kan vara korrission eller liknande i säkringsdosan och att det kan vara därför laddlampan lyser, egentligen inte tänkt på att den lyser när jag hara fläkten på + att blinkersen är sådär konstig. Och så har jag bara 1 läge på fläkten, när knappen är helt utdragen så är det knappt så att fläkten går runt verkar det som :(

Har dock inte varit och kollat närmare på problemet utan har kört med det som det är, ska nog kolla i veckan om det håller sig kring -5 grader, har inget garage! Hehe
Fritt kopplat, hälften brunnet!

VOLVO 131341P -1968
lullebulle
Posts: 26
Joined: Wed Apr 29, 2009 12:41 pm
Location: Storfors

Re: Blinkers och allmänt elstrul.

Post by lullebulle »

spänningsfall i säkringsdosan. ju mer ström som förbrukas(torkare, blinkers, fläkt osv), desto större spänningsfall och generatorlampan lyser starkare ju mera spänningsfall. ta loss säkringarna och även kablarna och gör rent med stålborste. spraya sedan på 5-56 eller annat fuktbortstötande medel
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Blinkers och allmänt elstrul.

Post by A-masen »

Men för allt i världen, glöm inte att koppla bort batteriet innan du går på med stålborsten!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Blinkers och allmänt elstrul.

Post by QV »

Ett problem med säkringsdosan är att det är tre lager av mässingsbleck på ena sidan. Ärj mellan blecken kommer man inte åt utan demontering.

Det händer en del med materialen på 40-50 år.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
metalmannen
Posts: 90
Joined: Fri Jan 30, 2009 12:32 am

Re: Blinkers och allmänt elstrul.

Post by metalmannen »

Jag tackar för tipsen.
Ska kolla hur det ser ut med säkringarna så fort jag får tillbaka bilen efter vintervilan :)
Finns inget vackrare än B18 mysiga tickande
Post Reply