Hjulen går inte tillbaka efter sväng
Hjulen går inte tillbaka efter sväng
Hej allihop! Hoppas någon är duktig på styrsnäckor. Har sök i forumet men hittar ingen med mitt problem.
Detta är mitt problem:
Ratten/hjulen går inte tillbaka efter att man har svängt som rubriken lyder. Fick nedslag på det på bilprovningen förra året och nu har jag bytt följande delar.
1. Höger p-ände
2. Höger Styrstag
3. Bussningen till hjälpstyrarmen
4. Övre spindel
5. Nedre spindel
Allt på höger sida för att det kom ett lustigt ljud härifrån som nu är borta.
och så har har jag haft den inne på verkstad för framvagnsinställning men det hjälpte inte.
Nu funderar jag på om felet finns i styrsnäckan. Har någon vart med om samma sak, vet någon vad som kan vara fel?
Detta är mitt problem:
Ratten/hjulen går inte tillbaka efter att man har svängt som rubriken lyder. Fick nedslag på det på bilprovningen förra året och nu har jag bytt följande delar.
1. Höger p-ände
2. Höger Styrstag
3. Bussningen till hjälpstyrarmen
4. Övre spindel
5. Nedre spindel
Allt på höger sida för att det kom ett lustigt ljud härifrån som nu är borta.
och så har har jag haft den inne på verkstad för framvagnsinställning men det hjälpte inte.
Nu funderar jag på om felet finns i styrsnäckan. Har någon vart med om samma sak, vet någon vad som kan vara fel?
Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng
riktningsstabiliteten ges av camber eller caster (lär mig aldrig vilken som är vilken).
det är "hjulets försprång" (jämför cykelhjuls nav i förhållande till styrlager). på bilar är denna vinkel större eftersom man får hjälp av ett servo.
På min bil har jag ökat detta till "mitt emellan Amazon och 240" Den blir tungstyrd i parkering men lättkörd på väg eftersom riktningsstabiliteten ökar.
nog med dötugg.
ta ett foto på (eller flera) på hur stagen siter monterade, allt går nämligen att montera fel....
/Janne
det är "hjulets försprång" (jämför cykelhjuls nav i förhållande till styrlager). på bilar är denna vinkel större eftersom man får hjälp av ett servo.
På min bil har jag ökat detta till "mitt emellan Amazon och 240" Den blir tungstyrd i parkering men lättkörd på väg eftersom riktningsstabiliteten ökar.
nog med dötugg.
ta ett foto på (eller flera) på hur stagen siter monterade, allt går nämligen att montera fel....
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng
Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng
de yttre stagen skall vara märkta H och V i själva pressningen (leden mot röret) denna märkning skall vara vänd utåt (allt enligt mina vanliga minnesbilder)
förövrigt verkar de sita som på min (gick ut till garaget och tog ett snabbfoto, framvagn är viktigt)
/Janne
förövrigt verkar de sita som på min (gick ut till garaget och tog ett snabbfoto, framvagn är viktigt)
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng
hittade en bild i min tråd lite mera befriad från smuts
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng
Nu såg jag felet, din bil är för låg......
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng
håller du på att tappa bulten till hjälpstyrarmen? Det är svårt att se på fotografierna med alla skugor. Men jag får intrycket att axeln är på väg ur hållaren.
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng
Ja du Janne...vet inte vad som är fel...
Bulten är inte på väg att lossna...man kan väl inte dra åt den för hårt?
När jag byte allt som jag tidigare skrivit så kände jag på hela styrningen när den stod på pallbockar och jag tyckte att det blev stor skillnad d.v.s. mycket lättare.
Bulten är inte på väg att lossna...man kan väl inte dra åt den för hårt?
När jag byte allt som jag tidigare skrivit så kände jag på hela styrningen när den stod på pallbockar och jag tyckte att det blev stor skillnad d.v.s. mycket lättare.
-
- Posts: 251
- Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm
Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng
Prova justera styrsnäckan, fast det kanska janne redan har skrivit någon kompliserad väg som jag inte förstått
Det gör du i alla fall uppe på den. lossa muttern och justera med mejsel. Det hjälpte MYCKET på min eftersom den var så fruktansvärt tungstyrd
Det gör du i alla fall uppe på den. lossa muttern och justera med mejsel. Det hjälpte MYCKET på min eftersom den var så fruktansvärt tungstyrd
//Helmer
*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng
xyz
Jag har också varit inne på det, men då kommer min nästa fråga. Jag har ju inte rört den skruven så hur kan det ändrats om det nu är det? Det är nog inte olja i den heller för den läcker inte.
Men kan det vara så enkelt?
Jag har också varit inne på det, men då kommer min nästa fråga. Jag har ju inte rört den skruven så hur kan det ändrats om det nu är det? Det är nog inte olja i den heller för den läcker inte.
Men kan det vara så enkelt?
-
- Posts: 251
- Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm
Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng
Den kan ju slitas eller dylikt skulle jag kunna tänka mig. Det är ju inte värre än att du får justera den igen om resultatet blir sämre. Hjälpte väldigt mycket på min bil
//Helmer
*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng
okej, får ta mig en titt på det då.
Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng
Kan ha fel men justera styrsnäckan görs väl bara om rattglappet är mycket, man drar då åt skruven lite så glappet blir "mindre/ lagom"
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng
Det enda man justerar är glappet när hjulen står rakt. Man måste med andra ord ha hjulen rakt när man justerar glappet.
För denna justering behöver man inte lyfta bilen fram utan det är bara att skruva och känna.
/Janne
som vanligt enligt minnesbild
För denna justering behöver man inte lyfta bilen fram utan det är bara att skruva och känna.
/Janne
som vanligt enligt minnesbild
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng
Om jag har förstått detta rätt. När man skruvar på styrsnäckan med hjulen riktade rakt fram så justerar man bara glappet man har i snäckan inte hur hårt man måste ta i för att vrida på ratten. Är det rätt uppfattat från min sida?