Blåser toppackningar?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Blåser toppackningar?

Post by sunkmarkus »

På senare tid har jag bytt en hel del toppacknignar på min B20 som vissa kanske märkt.
På senaste bytet har jag kört säkert 100 mil, men i morse small det igen. Ingen överhettning har skett (enligt mätaren) och bilen har gått bra, men jag märkte att den tappade vatten, ganska lite i början, så jag tänkte inte mer på det. Värmen har funkat bra, och den har varit jämn i temperaturen..
Varför blåser bilen packningar om och om igen? Toppen verkar jämn, har mätt med en glasskiva med rakt snitt o lagt snett över anliggningsytan, och det ser jämt ut. Jag har även tagit bort alla packningsrester på både topp o block och slipat försiktigt med våtslippapper. Jag har dock inte kollat om blocket är rakt, men det verkar väl otroligt att det skulle va snett?
Någon som har något tips? Eller en B20 i OK skick ;)
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Om toppen verkligen är plan så kolla att bultarna går lätt i gängorna ända ner så du verkligen drar dessa i moment.
AVG
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Post by sunkmarkus »

Ja, det skulle jag kunna göra, de var inte så snygga när jag tog upp dom, så lite rengöring med en gängtapp o tryckluft vore kanske inte fel... Ska även gå bort med toppen till närmsta snubbe som kan det där o be honom kolla på toppen så att den verkligen är plan..
Jag ska dessutom skruva ner varje bult o se så att de går lika långt ned i toppen..
Man vill ju gärna tro att man gör rätt... :/
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Säkerställ även att det inte finns olja eller kylvätska i skruvhålen då deta kan ge \"hydraullås\" och skruven låser innan önskat moment erhålles.
Åtdragningsmomentet skall vara 90Nm eller 9,00 kpm med anoljade skruvar.
Är momentnyckeln OK????? eller använder du fel omräkningsfaktor om den är graderad i någon annan skala?
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Det kan även vara blocket som är oplant om du har otur...

Kiak efter om det blivit några fula spår i block/topp där packningen gått, går den på samma ställe varje gång??
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Post by sunkmarkus »

Kolla, här kommer tipsen inrullande efterhand... =)
Momentnyckeln har några år på nacken, men den är inte jätteanvänd så den stämmer nog, och den är graderad i Nm.
Jag ska kolla efter spår när jag plockar av toppen... Den har bara blåst på riktigt en gång, innan har den mest läckt, och har jag \"tur\" och vad jag tror, så är den ordentligt blåst igen. Sist gick den mellan 2:an o 3:ans cylinder iallafall.
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Hanse
Posts: 64
Joined: Fri Feb 06, 2004 7:46 pm
Location: Småland
Contact:

Post by Hanse »

Kan ju vara så enkelt at du inte rengör tillräckligt noga.
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Post by sunkmarkus »

Tack för tipsen.. Kommer att demontera toppen och ta in den på operationsbordet (vissa kallar det köksbord) i helgen för rengöring. Kommer även att titta noga på blocket för att se evt oegentligheter och sådär.
En flaska avfettning och en flaska ren bensin bör väl lösa mina rengöringsbehov tror jag.
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Ett klipp från Volvo Servicemanual:
Image
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Åtdragningsföljd:
Image
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

efterdragning?

Post by Stoffe »

Har du verkligen efterdragit bultarna? det måste man oxå göra, annars går packningarna sönder rätt så fort av egen erfarenhet.
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Post by sunkmarkus »

NJae, efterdragningen har det inte varit något med, jag kom på det när jag satt och filosoferade i lördags.. Jag har fått för mig att jag läst att det inte behövs nånstans, men det står ju klart och tydligt här ovanför... Frågan är om man ska efterdra när motorn är varm, eftersom allt expanderat då ju, ska man inte köra det när grejorna är kalla?

I denna tråden vill jag speciellt tacka prototypen som gett mig mycket hjälp, även tidigare..
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
per-olof häll
Posts: 85
Joined: Tue Oct 26, 2004 5:58 pm

efterdragning.

Post by per-olof häll »

Efterdragning av topplocksbulttar måste alltid ske efter varmkörning,
själv så brukar jag efter montering av ny packning låta motorn stå och gå på hökt tomgångsvarv tills den har blivit genomvarm, efter det så stänger jag av den och låter den svalna ca 30 minuter, sen lossar jag den bulten som jag ska dra om ett kvarts varv och drar den sen med rätt moment detta för att vilospäningen ska försvinna.

Har själv fått erfara att varm gjutgärn är ganska förädiskt om man har för bråttom det känns som man drar bulten i en bytta med smör vilket resulterade i könderdragna gängor.

Det finns även motorer med sträckbultar som man vinkeldrar på slutet och dessa ska man inte behöva dra om.
Post Reply