Blåser toppackningar?
-
- Posts: 60
- Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
- Location: Lund
Blåser toppackningar?
På senare tid har jag bytt en hel del toppacknignar på min B20 som vissa kanske märkt.
På senaste bytet har jag kört säkert 100 mil, men i morse small det igen. Ingen överhettning har skett (enligt mätaren) och bilen har gått bra, men jag märkte att den tappade vatten, ganska lite i början, så jag tänkte inte mer på det. Värmen har funkat bra, och den har varit jämn i temperaturen..
Varför blåser bilen packningar om och om igen? Toppen verkar jämn, har mätt med en glasskiva med rakt snitt o lagt snett över anliggningsytan, och det ser jämt ut. Jag har även tagit bort alla packningsrester på både topp o block och slipat försiktigt med våtslippapper. Jag har dock inte kollat om blocket är rakt, men det verkar väl otroligt att det skulle va snett?
Någon som har något tips? Eller en B20 i OK skick
På senaste bytet har jag kört säkert 100 mil, men i morse small det igen. Ingen överhettning har skett (enligt mätaren) och bilen har gått bra, men jag märkte att den tappade vatten, ganska lite i början, så jag tänkte inte mer på det. Värmen har funkat bra, och den har varit jämn i temperaturen..
Varför blåser bilen packningar om och om igen? Toppen verkar jämn, har mätt med en glasskiva med rakt snitt o lagt snett över anliggningsytan, och det ser jämt ut. Jag har även tagit bort alla packningsrester på både topp o block och slipat försiktigt med våtslippapper. Jag har dock inte kollat om blocket är rakt, men det verkar väl otroligt att det skulle va snett?
Någon som har något tips? Eller en B20 i OK skick
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
-
- Posts: 60
- Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
- Location: Lund
Ja, det skulle jag kunna göra, de var inte så snygga när jag tog upp dom, så lite rengöring med en gängtapp o tryckluft vore kanske inte fel... Ska även gå bort med toppen till närmsta snubbe som kan det där o be honom kolla på toppen så att den verkligen är plan..
Jag ska dessutom skruva ner varje bult o se så att de går lika långt ned i toppen..
Man vill ju gärna tro att man gör rätt... :/
Jag ska dessutom skruva ner varje bult o se så att de går lika långt ned i toppen..
Man vill ju gärna tro att man gör rätt... :/
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
-
- Posts: 215
- Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am
Säkerställ även att det inte finns olja eller kylvätska i skruvhålen då deta kan ge \"hydraullås\" och skruven låser innan önskat moment erhålles.
Åtdragningsmomentet skall vara 90Nm eller 9,00 kpm med anoljade skruvar.
Är momentnyckeln OK????? eller använder du fel omräkningsfaktor om den är graderad i någon annan skala?
Åtdragningsmomentet skall vara 90Nm eller 9,00 kpm med anoljade skruvar.
Är momentnyckeln OK????? eller använder du fel omräkningsfaktor om den är graderad i någon annan skala?
-
- Posts: 60
- Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
- Location: Lund
Kolla, här kommer tipsen inrullande efterhand... =)
Momentnyckeln har några år på nacken, men den är inte jätteanvänd så den stämmer nog, och den är graderad i Nm.
Jag ska kolla efter spår när jag plockar av toppen... Den har bara blåst på riktigt en gång, innan har den mest läckt, och har jag \"tur\" och vad jag tror, så är den ordentligt blåst igen. Sist gick den mellan 2:an o 3:ans cylinder iallafall.
Momentnyckeln har några år på nacken, men den är inte jätteanvänd så den stämmer nog, och den är graderad i Nm.
Jag ska kolla efter spår när jag plockar av toppen... Den har bara blåst på riktigt en gång, innan har den mest läckt, och har jag \"tur\" och vad jag tror, så är den ordentligt blåst igen. Sist gick den mellan 2:an o 3:ans cylinder iallafall.
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
-
- Posts: 60
- Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
- Location: Lund
Tack för tipsen.. Kommer att demontera toppen och ta in den på operationsbordet (vissa kallar det köksbord) i helgen för rengöring. Kommer även att titta noga på blocket för att se evt oegentligheter och sådär.
En flaska avfettning och en flaska ren bensin bör väl lösa mina rengöringsbehov tror jag.
En flaska avfettning och en flaska ren bensin bör väl lösa mina rengöringsbehov tror jag.
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
efterdragning?
Har du verkligen efterdragit bultarna? det måste man oxå göra, annars går packningarna sönder rätt så fort av egen erfarenhet.
-
- Posts: 60
- Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
- Location: Lund
NJae, efterdragningen har det inte varit något med, jag kom på det när jag satt och filosoferade i lördags.. Jag har fått för mig att jag läst att det inte behövs nånstans, men det står ju klart och tydligt här ovanför... Frågan är om man ska efterdra när motorn är varm, eftersom allt expanderat då ju, ska man inte köra det när grejorna är kalla?
I denna tråden vill jag speciellt tacka prototypen som gett mig mycket hjälp, även tidigare..
I denna tråden vill jag speciellt tacka prototypen som gett mig mycket hjälp, även tidigare..
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
-
- Posts: 85
- Joined: Tue Oct 26, 2004 5:58 pm
efterdragning.
Efterdragning av topplocksbulttar måste alltid ske efter varmkörning,
själv så brukar jag efter montering av ny packning låta motorn stå och gå på hökt tomgångsvarv tills den har blivit genomvarm, efter det så stänger jag av den och låter den svalna ca 30 minuter, sen lossar jag den bulten som jag ska dra om ett kvarts varv och drar den sen med rätt moment detta för att vilospäningen ska försvinna.
Har själv fått erfara att varm gjutgärn är ganska förädiskt om man har för bråttom det känns som man drar bulten i en bytta med smör vilket resulterade i könderdragna gängor.
Det finns även motorer med sträckbultar som man vinkeldrar på slutet och dessa ska man inte behöva dra om.
själv så brukar jag efter montering av ny packning låta motorn stå och gå på hökt tomgångsvarv tills den har blivit genomvarm, efter det så stänger jag av den och låter den svalna ca 30 minuter, sen lossar jag den bulten som jag ska dra om ett kvarts varv och drar den sen med rätt moment detta för att vilospäningen ska försvinna.
Har själv fått erfara att varm gjutgärn är ganska förädiskt om man har för bråttom det känns som man drar bulten i en bytta med smör vilket resulterade i könderdragna gängor.
Det finns även motorer med sträckbultar som man vinkeldrar på slutet och dessa ska man inte behöva dra om.