motor byte AM

Moderatorer
Post Reply
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

motor byte AM

Post by byggarejim »

går det att montera en cheva 283/ford 283 i AM ? samt klara besiktningen?
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: motor byte AM

Post by J.LUNDIN »

Genom den vanliga bilprovningen..? Glöm det helt... :D Enda möjligheten är att bygga om bilen helt och hållet samt köra det hela som amatörbyggt, med allt vad det innebär. Motorn är för tung samt har för mycket effekt/vrid för att resten skall hänga med... :D
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Re: motor byte AM

Post by byggarejim »

hur stor är viktskillnaden mot b230?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: motor byte AM

Post by A-masen »

Här är några ungefärliga uppgifter som jag har lånat från en annan sida:
Volvo B23 - 183 kg. Rover 3,5 liter V8 - 160 kg. Cheva V8 small block - 290 kg.
Inte exakt dom du frågade efter, men det ger dig lite fingervisning om vad det handlar om.
Jag garderar mig lite med uppgiften om B23. Jag hade en båt med en B21 på ett 280-drev. Där hette det att den motorn vägde ungefär 145 kg. (Med drev 245 kg). Men lägg dig mitt emellan om du skall försöka kalkylera på ditt projekt, alltså ca 160 kg på en B23.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: motor byte AM

Post by J.LUNDIN »

Räkna med 150Kg för en B20 och runt 225Kg för en Cheva smallblock (med aluminiumtoppar osv.). Jag har för mig att vi vägde ett rent 350 block en gång i forntiden och fick vikten till runt 70Kg. Till denna siffra var det sedan bara att lägga på alla kända vikter. Jag tror att vi kom fram till runt 225Kg för en slimmad och bra masserad Cheva 350. Till denna vikt skall sedan läggas en tung växellåda, så totalvikten för paketet brukar bli rätt ansenlig trots allt. En B23x lär inte skilja speciellt mycket i vikt mot en gammal B20, allt hänger på hur mycket extra prylar som hänger på själva motorn. Det dom garanterat kommer att anmärka på är vikten över framvagnsbalken, bromsarna, vridmomentet/motoreffekten. En amazon är klent byggd enligt dagens standard, jämför den med exempelvis en 740 så får du se. Det är en helt annan och mycket kraftigare uppbyggnad på dessa senare bilar, det är bara att titta på U-balkarnas bredd undertill. Skall du sänka i en V8 och få den godkänd så får du nog räkna med att byta ut allt under bilen samt förse den med kraftigare balkar och infästningar för bakaxel osv. Allt går, frågan är dock om det är värt allt jobb..... :D
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Re: motor byte AM

Post by byggarejim »

tack för att ni delar med sig er kunskap!!!
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: motor byte AM

Post by Devil »

Om du nu "måste" ha V8, så är nog det enda alternativet Rover´s 8:a med Buick insug.
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Re: motor byte AM

Post by byggarejim »

måste och måste!! men det verkar som om man skall göra något som ingen annan gjort blir alt svårare?
när så många finna byggen gjorda på en Amazon finns!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: motor byte AM

Post by A-masen »

Det är väl kanske så att det som är möjligt att göra och samtidigt få en funktionell bil, som blir godkänd av Vägverket, redan är gjort? Så det är inte så mycket kvar för nya idéer, om man samtidigt skall ha en godkänd bil för trafiken. Sedan finns det dom som sätter i dieselmotorer mm i Amazoner, men då är vi nog i en annan bilsfär.

Nu har inte jag några ambitioner eller resurser att göra något sådant här, men om jag vore yngre, rikare, och hade tillgång till garage och verkstadsutrustning, samt en stor mängd energi och starka ambitioner skulle jag titta på en modernare motor. T.ex. den 4-cylindriga alumotorn som fanns i bl.a. Volvo V40. Den heter naturligvis någon sifferbeteckning, men jag har inte den till hands här. Och sedan kopplat till en växellåda från en 960, och bakaxel från en sen 240. Allt placerat i en rostfri och blank Amazon. (Kanske även etanolkonvertera, som är förhållandevis enklare på en insprutningsmotor).
Jag har som hastigast sett en bild på nätet med det utförandet, men minns inte var. Det tyder ju på att konceptet fungerar i alla fall.
Skulle jag i stället välja att ha en värstingbil med stor och tung V8 etc. etc, så skulle jag nog köpa en färdig sådan bil. (Om jag nu var så rik?) 8) 8) 8)
Post Reply