Varning för ett riktigt skitverktyg

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Varning för ett riktigt skitverktyg

Post by J.LUNDIN »

Vill passa på att varna alla för ett totalt värdelöst verktyg ifrån Biltema. Deras speciella hylsa för demontering av Lambdasonder har kastpassning, man säljer en hylsa vars mått är 7/8" fast det borde vara 22mm. Hylsan glappar så mycket att den rappar över när man försöker lossa lambdasonden på en Volvo. Vid uppmätning så håller hylsan snarare 22,8 mms nyckelgrepp. Det är med andra ord pestflagg hissat för detta skitverktyg... :evil: :evil:
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Varning för ett riktigt skitverktyg

Post by A-masen »

Bra varning!
Jag har inte sett hylsan i fråga, men andra jag har sett är uppslitsade för att kunna träs över kabeln. Jag kan tänka mig att en sådan hylsa/öppen ringnyckel kan svikta om den inte är av mycket god kvalitét. Då gapar den ännu mera.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Varning för ett riktigt skitverktyg

Post by J.LUNDIN »

Skall man köpa ett verktyg för att ta bort lambdasonden så är det Wurth som gäller, deras hylsor och öppna ringnycklar håller 22mm. Dom har dessutom flera olika modeller att välja mellan.... :D
Personligen tänker jag ta ett snack med Biltema om olämpligheten med att sälja på folk ett verktyg som är helt kasst.. :twisted: :twisted:
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Varning för ett riktigt skitverktyg

Post by einar- »

annars tycker jag att dom säljer riktigt bra verktyg i förhållande mot vad dom kostar
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Varning för ett riktigt skitverktyg

Post by J.LUNDIN »

Jula har bättre sortiment vad gäller kvalitets verktyg och pris. Jag fick tillbaks pengarna för hylsan hos Biltema, givetvis hade ingen förut märkt av glappet på nästa 1mm, åtminstone enligt deras kundmottagning.... :)

jag passade också på att kolla in Mekonomens hylsor för demontering/montering av lambdasond. Dessa glappade något mindre (22,5mm). Hur svårt kan det vara att tillverka en hylsa som håller 22mm, varken mer eller mindre. har man samma dåliga precision när det gäller övriga verktyg typ U-ring nycklar och hylsor...?
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Varning för ett riktigt skitverktyg

Post by einar- »

När jag har jämfört iallafall hylsnyckelsatser mellan jula och biltema så har julas varit skit i jämförelse mot biltemas i samma prisklass. Visst, jula säljer bacho och liknande verktyg men det är ju inte alls samma prisklass.
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Varning för ett riktigt skitverktyg

Post by J.LUNDIN »

Visst är det så, jag har dock lärt mig den hårda vägen under årens lopp och det är att kvalité lönar sig i långa loppet även om det är dyrt. Jag köper dock gärna billiga verktyg om jag skall modifiera dom, blir det inte bra så är det bara att kasta dom direkt... :D Det har hänt många gånger att man köpt en billig maskin bara för att komma över vissa delar, resten har gått oavkortat ner i skrotbingen.... :D
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Varning för ett riktigt skitverktyg

Post by brorsan »

Ett tips för att få bort lamdasonden är en riktigt stabil och rejäl skiftnyckel... en såndär meterlång jäkel. Ingen svikt i justeringen och en hävarm som heter duga ;)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Varning för ett riktigt skitverktyg

Post by Hasse63 »

skiftnyckel... hujedamej för muttersvarvar... :D

Tacka vetja polygrip från knipex, en "vanlig" och en stor så klarar man av det mesta
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Varning för ett riktigt skitverktyg

Post by brorsan »

Dom där riktigt stora funkar bra faktiskt! :)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Post Reply