Avfettning

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Avfettning

Post by Fredde_F »

Håller på att rengöra förgasaren utvändigt. Det jag undrar är om det är någon som har nåt tips på en riktigt stark avfettning så att man får bort smutsen lättare. Ju miljöfarligare desto bättre :D .

/Fredrik
Hanse
Posts: 64
Joined: Fri Feb 06, 2004 7:46 pm
Location: Småland
Contact:

Post by Hanse »

DEt bästa är ju at köpa direkt av en fabrik. Då kan man få den outspädd. Annrs tycker jag at Agrols kallavfettning är ok
ama tic
Posts: 155
Joined: Thu Oct 28, 2004 1:45 pm
Location: Småland
Contact:

Post by ama tic »

kristalolja har alltid varit ett bar medel för rengöring finns nog på varje metal industri skulle jag kunna gissa. men jag vet inte hur förgasar matrialet reagerar...
VOLVO 142-72 2.3L B20
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Det borde ju vara bränsle/oljerester och lite vanlig smuts du skall ta bort.Köp dig en flaska \"Power\" ur Smartabs sortiment, ett petroleum baserat, lågaromatiskt avfettningsmedel. Sen har du garanterat inga fett/oljerester kvar. Torka torrt eller låt lufttorka, klart.
Är det sedan inte tillräckligt rent tar du ett alkaliskt medel (DuJet t ex) späd med 50% vatten och släpp ned förgasaren i det (för du tar väl isär den och gör rent invändigt också, väl..?). Tvättar du bara utvändigt bör du ha ett par diskhandskar på händerna. Skölj med varmvatten i diskbänken (både ut och invändigt, låt torka) Materialet i förgasaren tar ingen skada av de här medlen.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Sen brukar det ju kunna bli härlig oxid på förgasaren. Den är lite värre att bli av med, man kan testa en tandborste med lite autosol eller annat polermedel (blir ganska grovt). Men det är svårt att få det riktigt bra. Kanske skulle man polera först och sen glaskulblästra i blästerskåpet. Men då ser det inte riktigt original ut. :)
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Förgasare

Post by Fredde_F »

Jodå, jag har tagit isär den och ska göra ren den invändigt också, det var det som var det huvudsakliga syftet med det hela. Men jag ska lackera om motorblocket och då är det ju inte kul att skruva på en \"skitig\" förgasare.

/Fredrik
Post Reply