80-tals Volvo R sport 16-ventilare

Moderatorer
Post Reply
matza
Posts: 73
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:26 pm

80-tals Volvo R sport 16-ventilare

Post by matza »

Satt och bläddrade i en Motor Trend från 1982 med reklam för "Volvo R-sports 16-ventilare". Volvo R sport gratulerar Anders Hultqvist till SM-segern i rally cross 1982. Det är också en bild på motorn med vad som ser ut som dubbla Webrar. Jag blev lite intresserad och undrar om ngn på forumet kan berätta mer om denna motor. Volym, slag, borr, vilket block bygger den på, har toppen funnits i produktionsbilar, tillgång på motorn idag, etc...
Motorn skall enligt uppgift ge 231 hp DIN vid ~7500 rpm.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: 80-tals Volvo R sport 16-ventilare

Post by J.LUNDIN »

Motorn du far efter kallades ursprungligen troligtvis för B19R och var en ren tillbehörsmotor framtagen för racing. den satt således inte som standard i någon av Volvos bilmodeller. Tyvärr verkar man inte ha varit konsekvent vad gäller benämningen B19R eftersom det senare dök upp en 8V motor med samma benämning och då i Volvo 340 sammanhang.
Tanken med motorn var att den skulle bli en "fattigmans racemotor", som alla skulle ha råd att köpa. Tyvärr var priset ganska högt för denna motor. Om jag minns rätt så kostade den runt 65000:-, vilket var en rejäl summa pengar på den tiden. Hur många kompletta motorer som togs fram har jag inte sett några siffror på, då det gäller lösa 16V toppar så lär det ha handlat om runt 300st, kan dock ha varit betydligt fler med tanke på att dom inte är speciellt ovanliga.
Motorn var baserad på ett B19 block och volymen påstods ligga precis under 2 liter, jag är dock osäker på detta påstående eftersom det florerar en hel del 2,3 liters modeller av denna motor.Så vad den ursprungliga volymen låg på är en aning oklart, åtminstone för mig.. :D Som det framgår av R-sport katalogen så valde man ut speciellt tjockväggiga B19 block vilket gjorde att det gick att borra blocket ett par millimeter till som så önskades.Motorn var försedd med torrsumps system med en extremt ful extern oljepump och det satt dubbla Solex 48 ADDHE förgasare på insugssidan som standard. 16V toppen som satt på motorn var framtagen i samarbete med Cosworth i england och är den topp som korrekt kallas R-Sport toppen, alla andra moderna modeller av 16V toppar som florerar i annonser och annat är inte att betrakta som äkta R-Sport toppar. Den riktiga R-Sport toppen har en helt annan gjutning. Att det finns en förvirrig i detta sammanhang hänger ihop med att Volvo på senare år tog fram en tillbehörskåpa till Standard 16V topparna. Denna ventilkåpa är inspirerad av den gamla R-Sport toppens kåpa och det är en hel del som utnyttjat detta faktum vid försäljning. Ett tips att kolla in är hur oljepåfyllningslocket ser ut, ett äkta är gjutet med ribbor på sidan samt gängas fast i kåpan (M38X2 gänga). Ser man rent historiskt vad gäller Volvos 16v toppar så var förmodligen den sk. Raceman toppen en prototyp till R-Sport toppen, den senare toppen är i sin tur en förlaga till de standard 16v toppar som Volvo sedemera tog fram. I det senare fallet så passar vissa delar något så när rakt av mellan R-Sport och standardtoppen exempelvis kammar osv.

Tillgången på en äkta "B19R" motor med 16V topp är nog rejält begränsad, likaså torrsumpssystemet. Då det gäller toppen så säljs dessa av och till via annons, tyvärr verkar de flesta av dom vara sönderfilade så att hitta en helt orörd kan kanske vara svårt.
PerAage
Posts: 39
Joined: Tue Feb 17, 2004 10:35 pm
Location: Narvik, Norge

Re: 80-tals Volvo R sport 16-ventilare

Post by PerAage »

Jag har et B19SN-block...
Originalborret är fortfarande 92mm.
Är vel Volvo's "fusk-block" till rallycross och Volvo 340.
På utsidan ser den ut som ett B19-block, forutan innstöpta "SN" på ena sidan.
Blocket går problemfritt å borra till 96mm, men då är det vel ungefär samma cyll. tjokklek som B23..
MEN en mycket god idé om man villa ha storkubik B19, eller kanskje en B21 som tål mycket ladd.

Mitt block avväntar en 16V-topp.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster.
Team Volvo Dragster
Finnsebbe
Posts: 44
Joined: Wed May 19, 2004 2:43 pm

Re: 80-tals Volvo R sport 16-ventilare

Post by Finnsebbe »

Det här med att B19 "SN" blocken skulle vara på något sätt speciella lever fortfarande starkt i gamla historier som vissa tydligen gillar att sprida. Här i Finland var B19 den vanligaste motorn på volvona som såldes mellan 1977 och 1984. Alla B19 block jag sett har haft den "magiska" SN texten ingjuten. Ett sådant block kanske man med god tur kan få 5 euro för, förutsatt att vevaxeln är i gott skick.
peo
Posts: 8
Joined: Mon Oct 04, 2010 7:13 pm

Re: 80-tals Volvo R sport 16-ventilare

Post by peo »

jag har en b19 i min 240 76a eller om det var en 78a är osäker på det
men ska det vara en bra motor med andra ord?
hade planer på att plocka över den i amazonen för den har bara gått 14k mil men läste om att den motorn inte skulle vara nå bra
Post Reply