Trimma motor b18, hur känsligt är kamdrevet?
Trimma motor b18, hur känsligt är kamdrevet?
Hur mycket effekt klarar ett kamdrev i fiber på en b18?
Hur många millimeter kan, ska, bör man plana ner toppen?
Tänkt mej en mild trimmning med weber 32-36,k-kam och planad topp.
Detta borde väl ett fiberdrev greja?
Hur många millimeter kan, ska, bör man plana ner toppen?
Tänkt mej en mild trimmning med weber 32-36,k-kam och planad topp.
Detta borde väl ett fiberdrev greja?
Re: Trimma motor b18, hur känsligt är kamdrevet?
Hej och välkommen till Amazon forumet
Frågar du mig så klarar ett nytt fiberdrev den trimningen eller vad säger expertisen ? 1 mm kan du plana toppen eftersom du redan har små förbräningsrum i B18 toppen och dagens bränsle är som det är,
Hoppas du tänker göre lite mer oxå... såsom nya lager och slipa in ventiler mm.
Frågar du mig så klarar ett nytt fiberdrev den trimningen eller vad säger expertisen ? 1 mm kan du plana toppen eftersom du redan har små förbräningsrum i B18 toppen och dagens bränsle är som det är,
Hoppas du tänker göre lite mer oxå... såsom nya lager och slipa in ventiler mm.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 90
- Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm
Re: Trimma motor b18, hur känsligt är kamdrevet?
Fiberdrevet funkar utan problem så länge du inte kör med dubbla ventilfjädrar, kamaxel i stil med R-kam eller våldsammare, och inte tänker varva 7000rpm.
Ett fiberdrev är ju dessutom lättare...
En klassisk sniktrimning var ju att sätta en planad B20 topp på B18 för att också få lite större ventiler och kanaler. Då får du plana lite mer, men jag kommer inte ihåg några siffror.
Ett fiberdrev är ju dessutom lättare...
En klassisk sniktrimning var ju att sätta en planad B20 topp på B18 för att också få lite större ventiler och kanaler. Då får du plana lite mer, men jag kommer inte ihåg några siffror.
Re: Trimma motor b18, hur känsligt är kamdrevet?
Tack för välkomnandet! Och tack för era svar.
Vilket kanonforum!
Jo visst blir det nya lager och grejer, ska testa en b20 topp också. Som sagt, dagens soppa är väl inte den bästa.
Vilket kanonforum!
Jo visst blir det nya lager och grejer, ska testa en b20 topp också. Som sagt, dagens soppa är väl inte den bästa.
Re: Trimma motor b18, hur känsligt är kamdrevet?
Dagens soppar är betydligt bättre än gårdagens om man ser till hur förädlad den är. Det man gjorde förr om åren var att tillsätta TEL till ett sämre raffinerat bränsle för att därigenom höja dess oktantal. Dagens bränslen innehåller färre och för motorn samt miljön bättre ämnen, den innehåller inte heller några större mängder cancerframkallande ämnen som den äldre bensinen gjorde. Den bästa handelsbensinen finner du idag hos Shell (V-Power). Tyvärr en aning dyrt, men som alltid så får man vad man betalar för....
Så det här med dålig bensin är en myt som man skall slå hål på så snart påståendet kommer på tal.....
Så det här med dålig bensin är en myt som man skall slå hål på så snart påståendet kommer på tal.....
Re: Trimma motor b18, hur känsligt är kamdrevet?
Ok! Du har säkerligen helt rätt beträffande soppan.
Tack för tillrättavisningen
Tack för tillrättavisningen
Re: Trimma motor b18, hur känsligt är kamdrevet?
Ja, numer ser man aldrig dom typer av avlagringar i förbränningsrummen som man fick med den soppa som fanns fram till början av 80-talet. Förr var det väldigt vanligt att tändstiften gav upp beroende på att avlagringarna kortslöt dom och det berodde på att TEL till viss del fastnade kvar i på ytorna i toppen. Sedan hade man också problem med så kallad aska dvs. de restprodukter som blev kvar efter att soppan förbränts. Med dagens högt raffinerade soppa så ser man sällan detta fenomen. Den gamla soppan innehöll också höga halter av aromater (bensen, toluen, xylen osv.) dessa gav rejält med sot då dom förbrändes. Halten av dessa ämnen är idag låg,man ligger på runt 35%s innehåll, bensen som anses vara cancerframkallande har man dessutom ett max värde på 1 vols-%. Förr om åren var det rejält mycket mer tillsatt av detta ämne.Fördelen (?) med just aromater är att dom har hög kokpunkt och är svåra att antända, därigenom får man ett större motstånd till knackning.
Av rent nostalgiska skäl kan jag dock sakna barndomens söta bensindoft, det var doften av tetraetylbly man då kände.Den söta doften försvann dock och ersattes av ett parfymdoftande ämne kallat MTBE. Har man känt doften av dagens racingbränslen så känner man igen den senare doften, dessa bränslen kan innehålla stora mängder med MTBE. Vill man fortfarande känna doften av TEL så är det flygbensin som gäller.....
Av rent nostalgiska skäl kan jag dock sakna barndomens söta bensindoft, det var doften av tetraetylbly man då kände.Den söta doften försvann dock och ersattes av ett parfymdoftande ämne kallat MTBE. Har man känt doften av dagens racingbränslen så känner man igen den senare doften, dessa bränslen kan innehålla stora mängder med MTBE. Vill man fortfarande känna doften av TEL så är det flygbensin som gäller.....
Re: Trimma motor b18, hur känsligt är kamdrevet?
De här med att plana toppar har minskat pga den lägre oktanhalten som nu normalt finns på bensinstationer och som då gör att det spikar. Jag och säkert fler har kört och kör med blyfri 95 pga priset och har vi då ett högre kompressionsförhållande än original och tändningen inte "rätt" ställd så spikar det som fn. Vi får inte ut den kraft vi borde få med 98 oktan och högre.
Man kan minska spikningarna genom att runda av kanterna i f-rummen.
Rätta mig om jag har fel angående det jag skrev ovan och förklara gärna varför det spikar och varför det minskar med rundare kanter i f-rummen.
En vass kam sägs göra att man bör plana, varför
Och kan man säga vad som är optimalt kompressionsförhållande i en B20 Lättrimmad (120 hk) och en på runt 180hk är det nån skillnad. finns säkert nån jag inte nämt som du J.Lundin kan förklara också då vi ändå är igång, nån annan får också naturligtvis också svara.
Man kan minska spikningarna genom att runda av kanterna i f-rummen.
Rätta mig om jag har fel angående det jag skrev ovan och förklara gärna varför det spikar och varför det minskar med rundare kanter i f-rummen.
En vass kam sägs göra att man bör plana, varför
Och kan man säga vad som är optimalt kompressionsförhållande i en B20 Lättrimmad (120 hk) och en på runt 180hk är det nån skillnad. finns säkert nån jag inte nämt som du J.Lundin kan förklara också då vi ändå är igång, nån annan får också naturligtvis också svara.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Trimma motor b18, hur känsligt är kamdrevet?
K-kam är ju en standardkam så det borde fiberdrevet klara av utan att knorra.
Varför det spikar beror väl på heta punkter i förbränningsrummet i samband med att temperaturen pga kompressionen blir för hög så att det antänder bensinen före tändstiftet. Eftersom det tänds för tidigt klarar inte trycket av att pressa ner kolven varvid trycket stegras ytterligare tills bränsle/luftblandningen detonerar.
Min 140 går mycket bättre på 98 oktan och högre tändning än låg oktan och låg tändning. Kör med ca 9,5:1 i kompförhållande.
En vassare kam vill ha mer komp och detta på att den dynamiska kompressionen (kompressionstrycket) blir lägre med en sådan kamaxel, i varje fall på lägre varv. Så har jag förstått det i alla fall.
Varför det spikar beror väl på heta punkter i förbränningsrummet i samband med att temperaturen pga kompressionen blir för hög så att det antänder bensinen före tändstiftet. Eftersom det tänds för tidigt klarar inte trycket av att pressa ner kolven varvid trycket stegras ytterligare tills bränsle/luftblandningen detonerar.
Min 140 går mycket bättre på 98 oktan och högre tändning än låg oktan och låg tändning. Kör med ca 9,5:1 i kompförhållande.
En vassare kam vill ha mer komp och detta på att den dynamiska kompressionen (kompressionstrycket) blir lägre med en sådan kamaxel, i varje fall på lägre varv. Så har jag förstått det i alla fall.
/fredrik @ http://www.swecars.com
Re: Trimma motor b18, hur känsligt är kamdrevet?
Spikningar beror på att kompen tänder bensiblandningen före tändstiftet (som Fretchi skriver).
Att avrundade kanter skulle minska spikning borde i så fall bero på att sotet har före punkter att fästa på.
Jag kör bara på 98 oktan. Kör jag på 95 så glödtänder motorn vid avstängning vilket jag inte gillar...
/Janne
Att avrundade kanter skulle minska spikning borde i så fall bero på att sotet har före punkter att fästa på.
Jag kör bara på 98 oktan. Kör jag på 95 så glödtänder motorn vid avstängning vilket jag inte gillar...
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.