SU HS8 munstrycken.

Moderatorer
Post Reply
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

SU HS8 munstrycken.

Post by mekomaskin »

Hej!
Jah har lyckats få tag på ett par SU HS8 från en Rover 2000TC 1972.
Modellbeteckningen är AUD533

Dessa förgasare skall moneras med portat aluminiuminsug på en 2,1-liters B20 med steg 2 topp och KG17 kam.
Bilen har i dag HIF44 med uppborrade flottörventiler och slipade nålar samt mjukare trottelfjädrar (avklippta en bit) enligt beskrivning i "SU high performance manual", .

HS8 är modellen med slangstump mellan flottörhuset och munstycket.
På Rover är förgasarna horisontellt monterade så jag kommer att få vinkla om flottörhusen, vilket är en ganska enkel operation.

Jag tänker köpa 0,125" flottörventiler till dem men jag vet inte riktigt vad jag skall använda för munstycken och nålar:
Jag hittade någonstans på nätet en rekommendation att byta till 0,100" munstycken och använda HIF44 nålar istället.
Detta verkar vara en bra ide´. Dels kan de ge mera bränsle och dessutom har jag diverse nålar av den sorten liggande sedan förut.
Munstyckena på dessa HS8 förgasare har böjda 115mm långa slangar, är 0,090" och heter CUD2708.
Original nålar är AAM.
Är det någon som vet vilka 0,100" munstycken som passar? Från vilken bil eller SU beteckning?
Har tittat på bilder och tycker det verkar som om munstyckena på B18 HS6 har kortare slangar, som dessutom är raka. Hur pass böjbara är dom när dom är nya?
Tar även gärna emot förslag på lämpliga nålar att prova med till en början.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: SU HS8 munstrycken.

Post by Blomquist »

Inte för att göra reklam, men det finns ett företag som heter förgasarteknik, kan rekommenderas, de har även en hemsida
med ett forum liknande detta. Lite mer fokuserat på förgasare dock.
210 -64, 223 -68
carbs
Posts: 79
Joined: Wed Jun 07, 2006 11:26 am
Location: Söderköping
Contact:

Re: SU HS8 munstrycken.

Post by carbs »

Det enklaste och billigaste är att brotscha upp de befintliga munstyckena till 0.100 tum (3.175 mm), då tar man samtidigt bort eventuellt slitage som den gamla nålen har orsakat.
Det man också måste fixa på Roverförgasarna är att de egentligen är strypta 2-tumsförgasare, kolvens lyfthöjd är begränsad så att de i praktiken motsvarar ungefär en vanlig 1 3/4-tums förgasare. Man behöver korta av kolvstången och även styrningen i klockan så att kolvarna får samma lyfthöjd som 2-tumsförgasare på Jaguar.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: SU HS8 munstrycken.

Post by mekomaskin »

Tackar för tipsen!

Det stämmer bra, som det är nu sticker kolven ner 8mm i kanalen vid full öppning.
Ger klacken vid munstycket i botten så pass venturieffekt att det att det funkar bra om man kortar styrning och kolvstång 8mm?
Finns det någon risk att man kan få "för stora halsringar"???
Last edited by mekomaskin on Fri Jan 14, 2011 2:56 pm, edited 1 time in total.
carbs
Posts: 79
Joined: Wed Jun 07, 2006 11:26 am
Location: Söderköping
Contact:

Re: SU HS8 munstrycken.

Post by carbs »

Ja det är bara att korta av kolvstång och styrningen i klockan så att du får full lyfthöjd, så blir förgasaren en äkta 2-tumsförgasare. Förgasarhuset är det samma på Rover-varianten som på Jaguar-förgasarna.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
Post Reply