Vad har vi gjort idag? AMAZONRELATERAT

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
QV

Re: Vad har vi gjort idag? AMAZONRELATERAT

Post by QV »

Ett par 2" 8" plank borde vara OK till en Amazon. Det blir ju inte mer än 300 kg (typ) på en planka.

De håller inte för 2,75 ton för det har jag provat :shock: men så tungt kan det inte bli på en planka hur du än gör.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Nordetun

Post by Nordetun »

Jag satt i djupa tankar om 2"8 och andra lösningar också. Tror dock jag kommer ta den på kärra. behöver lossa ca 120kg och lägga i dragbilen för att köra den laglig. Dörrar, huv och koffertlucka är lätt. Men jag tvivlar på att jag når vikten på enbart det. Tips mottages gärna :D

EDIT
Har löst det, hittade kärra som lassar 1100, totalvikt 1500 (får bilen dra på B-kortet)
Av med huv, dörrar och koffertlucka samt andra grejer som är enkla att få bort och lägga i dragbilen så klarar jag det galant.

Älskar när det löser sig!
Amazon -65
Ragge

Post by Ragge »

tror inte du behöver ta av grejer ... vikten på bilen som du skall ha på släpet är baserad påfull tank och även en sk "förarvikt" på 70 kg är inkluderad ... så strår det på regbeviset att den tex väger 1180 kg så drar du av 70 då ingen sitter i och är tanken tom blir det några kg till ...
Nordetun

Post by Nordetun »

Jag ser nu att annonsen för kärran är fel. Kikar jag närmare på företagets hemsida så får jag lasta 1100kg. Det borde det ju vara ganska exakt med tom tank och förarlöst.

Gött slipper jag oroa mig över vägsalt som rostskydd på div ställen :D
Amazon -65
amazon123gt

Post by amazon123gt »

:mrgreen: Har varigt ute på en liten tur på ca 2 timmar i min nyrenoverade och polerade amazon!!!!Det är livskvallitet det!!!!Mitt smile var lika brett som vindrutan.Obs!Det var och är fullt solsken i Helsingborg idag!!! :mrgreen:
klöver kung
Nordetun

Post by Nordetun »

Behöver jag ens nämna hur avis jag är på dig just nu? =)
Amazon -65
123GT

Post by 123GT »

amazon123gt wrote::mrgreen: Har varigt ute på en liten tur på ca 2 timmar i min nyrenoverade och polerade amazon!!!!Det är livskvallitet det!!!!Mitt smile var lika brett som vindrutan.Obs!Det var och är fullt solsken i Helsingborg idag!!! :mrgreen:
Är det "Lotta" års modell -65 du va på tur med ? :) Måste vara en härlig känsla efter allt slit !
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
amazon123gt

Post by amazon123gt »

:mrgreen: Ja 123GT,Det var Lotta jag var ute med!!!Skulle bl.a hälsa på första ägaren idag,men han går just nu lite taskigt(han blir 94 i år)så vi fick ta det längre fram.Det är så otroligt skönt att lotta är klar att köra med.Kommer fina bilder till våren.... :mrgreen:
klöver kung
amazon123gt

Post by amazon123gt »

:mrgreen: Jaha,då blev det en längre tur med "Lotta" idag!!!,dock inget solsken.Var och hälsade på en kompis som har en nyrenoverad -59 El Camino,nu står där en Caddy -59 i garaget!!!!!Obs granen mittöver har en -59 Galaxy,Härliga årgångar... :mrgreen:
klöver kung
Nordetun

Post by Nordetun »

Idag har jag slipat rost och lagat upp ett par skärmar då dom gamla som satt på Amazonen jag köpte i söndag var så kexiga att man kunde dra ur ljuslyktorna likt en låda :O

Såg även att skärmbalkarna behöver sig lite ny plåt alt helt nya balkar. Synat av golvet lite snabbt och det verkar vara friskt iaf. Sidotorpeden vill ha lite ny plåt också.

Luftade ur kopplingen och fick bromsarna att hoppa igång också.

Så fort skärmarna är klara blir det en provtur på gatan för att se om man törs åka till SBP senare i månaden.

Projekttråd kommer senare när man har fått på sig lite bilder och annat smått och gott.
Amazon -65
Eiler

Post by Eiler »

Idag har jag varit och köpt en Amazon -70 med overdrivelåda, lacken kunde varit bättre (hemmalack) B20 som går mycket bra. 2" avgasrör.

Image
Image
Image
Image
Eiler

Post by Eiler »

I Söndags var jag och köpte en Amazon Sport -65 med overdrive, KPZ 5,5 fälgar, kromade fällbeslag på framstolarna och en extra overdrive 5000kr för allt.

Image
Image
Image
Image
Image
LABBE

Post by LABBE »

jysta köp ni verkar gjort :D
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
roberth

Post by roberth »

Åkte 14 mil tor för en arbetsintervju för en dryg vecka sedan. Körde "inlandet" för att slippa den saltade E4:an.
Men sedan dess har det börjat likna vår ändå här uppe. Sommardäck på, fårskinnsfällar och kupévärmare ut.
Återstår en ordentlig vårpolering...

Image
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Hasse63

Post by Hasse63 »

Härligt och ligga och "bränna" mil efter mil, men inte så härligt om man måste tvärbromsa för renjävlarna... :D
Var det norr om Skelleftä de va så pass mycke snö kvar :?:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply