Jag blir galen.

Moderatorer
Post Reply
544
Posts: 4
Joined: Thu Jun 18, 2009 9:02 pm

Jag blir galen.

Post by 544 »

Har byggt en ny motor.Motorn är en b18 borrad till b20,smidda kolvar,NH49 kam,stålkamdrev,weber 45 or mm.Motorn går bra men har ett högt tickande mekaniskt ljud ca 20-30 sekunder efter uppstart men tystnar sedan men kan höras ibland i kurvor.Först trodde jag det var lyftargalleriet p.g.a sliten vipparmsbrygga men har provat 4 olika(en nästan ny)men problemet kvarstår.Oljetrycket är bra med ny oljepump.Om jag hade glömt nippeln till kamsmörjningen borde väl oljetrycket var lågt.Har någon annan varit med om detta fenomen.Ljudet låter som det kommer nära kamdreven på kamaxelsidan.För ståldrev skall väl ej ticka högt vid uppstart.Som sagt jag blir galen.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Jag blir galen.

Post by J.Lundin_ »

Använder du en mekanisk bränslepump som går på kammen?

Enda gången kamdreven av metall kan låta är då dom har hack i sig och då kan dom låta rent för djäv...t eftersom ljudet förstärks av transmissionskåpan. Oljudet är då konstant och inte intermittent som ditt ljud verkar vara.
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Jag blir galen.

Post by Erland Cox »

Det låter precis som ett lager som har för stort spel. Du får nog riva motorn och kolla.

Erland
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Jag blir galen.

Post by J.Lundin_ »

Det finns fler saker som kan orsaka missljud från en motor. En av dom mer bisarra råkade en kompis till mig ut för. Han hade en gammal Opel Kadett, där motorn av och till började knacka ganska rejält, övertygad om att det rörde sig om ett lagerhaveri så revs motorn, inget fel hittades. Knackandet kunde komma vid start eller då han körde genom en viss kurva på väg till garaget, annars så teg motorn helt still. Jag åkte med honom vid ett tillfälle då motorn började knacka helt häftigt för att sedan tystna helt. Vi riv motorn igen, denna gång gick vi igenom den minitiöst, dock utan att hitta något misstänkt. Efter att ha satt tillbaks den så skulle vi ansluta slangen till bromsservot. Denna slang visade sig ha spår efter bromsvätska. Då servot och huvudcylindern till bromsen togs isär så visade det sig att det läckt bromsvätska från huvudcylindern och in i servot, då servot blivit fyllt till en viss nivå så kunde motorn suga i sig vätskan, som givetvis inte har något som helst oktantal. Så då bromsvätskan sögs in i motorn så spikade den grymt, vilket hände både vid start och då man körde genom den snäva kurvan. Ett lustigt fenomen, man kunde svänga kraftigt åt vänster utan oljud men då man svängde åt höger direkt efter så började motorn knacka. :D

Så kolla även bromsservot om du nu har något, så det inte är ett läckage därifrån, innan du river motorn.... :D
544
Posts: 4
Joined: Thu Jun 18, 2009 9:02 pm

Re: Jag blir galen.

Post by 544 »

Jo jag har en mekanisk pump.Men jag provade med en annan mekanisk pump och det var samma fenomen.Om det vore ett lagerfel borde inte oljetrycket vara kraftigt försämrat?.Om det sitter en vevstake åt fel håll kan denna orsaka missljud?.Jag har inte själv satt samman underdelen men kollade ett ramlager och ett vevlager och dom var nya precis som säljaren sa.Kan kamaxeln i sig själv föra oväsen?.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Jag blir galen.

Post by J.Lundin_ »

Lyckas man vända på en kolv med offset bult på, så kommer motorn att knacka rejält, det har jag varit med om en gång.
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Re: Jag blir galen.

Post by luddig kaninfot »

Har du monterat distansringen till kammen,om inte så kan kammen vandra en del fram och tillbaka,kolla även generatorn så att inte lager har gått sönder eller att fläkten till gen är lös,väsnas en del men tystnar under gång,kolla även vatten pump fläkten på den,kan vara lös
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Jag blir galen.

Post by Hasse63 »

Lös vipparmasbrygga har också förekommit.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply