Kolvdilemmat

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Kolvdilemmat

Post by Templar-122 »

Jag står i begrepp att åtgärda en skadad kolv i min B16 motor. Situationen ser ut som så att det bara är en kolv som är skadad, i övrigt ser allt bra ut. Frågan är då om man vågar att enbart byta denna kolv mot en nytillverkad eller om man borde byta alla fyra för att vara på den säkra sidan. Det största potentiella problemet som jag kan tänka mig är att de nytillverkade kolvarna skulle skilja sig mycket (mer än de max 10 gram som anges som gränsvärde i reperationshandboken) i vikt jämfört med de gamla och därmed medföra obalans.

Är det någon som har några kunskaper eller erfarenheter i frågan? Eller lite allmänna åsikter helt enkelt.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Kolvdilemmat

Post by Amazonsport »

Kan inte tänka mig att det skulle ha nån större betydelse i en B16 motor. Jag hade bytt den skadade bara om jag varit i ditt ställe..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: Kolvdilemmat

Post by volvodidi »

hej,
om du byta mot en orig. Volvo kolv, är det ok, men det finns inga.
Dem nytillverkade kolvar har en annan geometrie (friktionsförhållande) och vikt, so det är bättre att byta alla kolvar.

Dieter
från tyskland
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Re: Kolvdilemmat

Post by Templar-122 »

Okej då ska jag ta det i begrundande, tack.
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: Kolvdilemmat

Post by volvodidi »

om du renovera din B16, det finns möjligheter att optimera konstruktionen.
tex. vevstaksbussningar, original är det för tunt, här kan du använda vevstaksbussningar från VW VR6.
dem är lite större i yttre diameter, och lite mindre i innre och material är hårdare än original.

Dieter
Post Reply