Hej... Någon som kan tipsa hur man gör och vad man behöver ha för grejer när man bygger om från lik till växelströmsgenerator ? .
122S1966
Ombyggnad från lik till växelströmsgenerator
-
- Posts: 35
- Joined: Wed Apr 27, 2011 8:21 pm
- Location: Sorunda
Ombyggnad från lik till växelströmsgenerator
Röd 122S 1966
Re: Ombyggnad från lik till växelströmsgenerator
Här kan du läsa en del: http://user.tninet.se/~dgq625u/brukstips.html
Tänk på att det finns i princip två olika sorters växelströmsgeneratorer. Gamla och nya! Så här är det: dom gamla, tidiga hade laddningsregulatorn separat på utsidan, så som likströmsgeneratorerna har. Nyare växelströmsgeneratorer, från början på åttiotalet och framåt har laddningsregulatorn inbyggd i generatorn. Jag vill minnas att beskrivningen i länken avser den äldre modellen.
Inkopplingen blir lite enklare med den nya modellen. En grov kabel till batteriet via startmotorn, B+ och en tunn till laddningslampan, 61. En annan sak att beakta är att remhjulen måste linjera exakt. Annars sliter du ner remmen på nolltid. Får du inte till det direkt med fästarmen, så kan du justera läget med brickor på fästbultarna. (Mät avståndet på rembanan och t.ex mot kylaren eller någon annan fast och vinkelrät punkt) Skulle det krångla med fästena så finns det speciella fästen att köpa. Är du händig med svets så kan du säkert också få till något själv. Det finns för övrigt trådar om detta på forumet.
Ett viktigt tillägg: Laddningsrelät från en likströmsgenerator passar inte till en växelströmsgenerator! Dom kan se snarlika ut, men det är inte samma sak.
Tänk på att det finns i princip två olika sorters växelströmsgeneratorer. Gamla och nya! Så här är det: dom gamla, tidiga hade laddningsregulatorn separat på utsidan, så som likströmsgeneratorerna har. Nyare växelströmsgeneratorer, från början på åttiotalet och framåt har laddningsregulatorn inbyggd i generatorn. Jag vill minnas att beskrivningen i länken avser den äldre modellen.
Inkopplingen blir lite enklare med den nya modellen. En grov kabel till batteriet via startmotorn, B+ och en tunn till laddningslampan, 61. En annan sak att beakta är att remhjulen måste linjera exakt. Annars sliter du ner remmen på nolltid. Får du inte till det direkt med fästarmen, så kan du justera läget med brickor på fästbultarna. (Mät avståndet på rembanan och t.ex mot kylaren eller någon annan fast och vinkelrät punkt) Skulle det krångla med fästena så finns det speciella fästen att köpa. Är du händig med svets så kan du säkert också få till något själv. Det finns för övrigt trådar om detta på forumet.
Ett viktigt tillägg: Laddningsrelät från en likströmsgenerator passar inte till en växelströmsgenerator! Dom kan se snarlika ut, men det är inte samma sak.
Last edited by A-masen on Thu Sep 08, 2011 10:31 am, edited 1 time in total.
Re: Ombyggnad från lik till växelströmsgenerator
en av trådarna som det länkas ifrån på FAQ el http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 52&start=0
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.