Den lilla plutten på B-stolpen 4-dörrars 1957/58 - art nr?
Den lilla plutten på B-stolpen 4-dörrars 1957/58 - art nr?
Hej
Någon som känner till artikelnumret på den lilla plutten som sitter på B-stolpen på tidiga amazoner. Det är den övre plutten i sidorutornas nederkant jag tänker på?
Hos vissa storsamlare är det lättare att hitta grejer om man har artikelnummer... saknar en plutt nämligen.
Någon som känner till artikelnumret på den lilla plutten som sitter på B-stolpen på tidiga amazoner. Det är den övre plutten i sidorutornas nederkant jag tänker på?
Hos vissa storsamlare är det lättare att hitta grejer om man har artikelnummer... saknar en plutt nämligen.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Den lilla plutten på B-stolpen 4-dörrars 1957/58 - art n
Om du går in här: http://www.vp-autoparts.com/Downloads/amazonkatalog.pdf och skrollar till sidan 166 - 117 så kanske du kan ange ett positionsnummer. Då får du fram både korrekt namn och detaljnummer.
Dessutom kan du ju passa på att beställa en också.
Dessutom kan du ju passa på att beställa en också.
Re: Den lilla plutten på B-stolpen 4-dörrars 1957/58 - art n
Tack för tipset men där fanns inget. Den borde ligga bland lister utvändigt men icke sa nicke.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Den lilla plutten på B-stolpen 4-dörrars 1957/58 - art n
Den där "plutten" kan vara svår att hitta igen, om ingen har börjat nytillverka den.
AVG
Re: Den lilla plutten på B-stolpen 4-dörrars 1957/58 - art n
De övre pluttarna är inte omöjliga att hitta, de nedre dvs de som sitter mellan sidolisterna på tidiga 57 modeller är däremot svårare
Volvo P1200VB 1958
Re: Den lilla plutten på B-stolpen 4-dörrars 1957/58 - art n
Amazon, jag tog mig friheten att låna din bild och ljusa upp den lite. I min dator var den så mörk så man såg nästan inget alls. Men här ser man lite bättre vad det handlar om.
Tänk på när ni lägger in bilder att om dom kan redigeras, ljus-mörker eller beskärning av ovidkommande bildfält, så gör det.
Tänk på när ni lägger in bilder att om dom kan redigeras, ljus-mörker eller beskärning av ovidkommande bildfält, så gör det.
-
- Posts: 70
- Joined: Sat Dec 03, 2011 7:50 pm
- Location: Räfvåla
Re: Den lilla plutten på B-stolpen 4-dörrars 1957/58 - art n
vid vilket chassi nr försvann den nedre "plutten"?
Re: Den lilla plutten på B-stolpen 4-dörrars 1957/58 - art n
Kan inte ge dig något exakt svar men runt chassinr 1500
Volvo P1200VB 1958
Re: Den lilla plutten på B-stolpen 4-dörrars 1957/58 - art n
Det känns som att bilarna från början byggdes precis så snyggt som designteamet ville, både interiört och extriört.
...sedan fick ekonomerna allt mer att säga till om.
Men i.o.f.s 50-talets designideal byttes väl mot mer modernt utslätade utföranden hos alla tillverkare.
/Ägare av en 69:a
...sedan fick ekonomerna allt mer att säga till om.
Men i.o.f.s 50-talets designideal byttes väl mot mer modernt utslätade utföranden hos alla tillverkare.
/Ägare av en 69:a
Re: Den lilla plutten på B-stolpen 4-dörrars 1957/58 - art n
Ja de tidiga modellerna är helt klart mer påkostade vad gäller smådetaljer. Sen är det naturligtvis smaken som avgör också. I början var B16 grillen gjord i rostfritt vilket gav bättre lyster, senare B16 modeller har front i aluminium. Detsamma gäller för huvlisten och luftintagsgallret som var av kromat stål/rostfritt stål i början och aluminium senare (någon gång under 59 har jag för mig). Reflexerna var gjorda av glas i stället för plast, handbromsspaken har en ögla av kromat stol i stället för plast m.m
De första 57 modellerna har dock karosslister av aluminium, dessa har sämre lyster och blir lättare repiga jämfört med senare. Sen om den nedre kromplutten är så nödvändig vet jag inte, jag tycker den sticker ut lite men den övre gör sig bra där den sitter.
Jag är ganska nöjd med utförandet av min 58a. Den har fyrväxlad synkad låda och karosslister i rostfritt men ändå alla de tidiga snygga detaljerna som jag gillar så som växelknopp med V, breda lyktsargar, delat skuffhandtag med röd belysning, front huvlist och friskluftintag i rostfritt, reflexer av glas, smala bakhorn osv. Men visst vore det kul att ha en riktigt tidig 57a också, eller varför inte en B16 sport fast då får man tyvärr den senare varianten av inredning med lodräta pressningar och ingen växelknopp med V märke. En senare Amazon typ en fyradörrars grafitgrå 65a eller 66a med overdrive hade heller inte varit fel. Stolarna i de här tidiga bilarna är väldigt obekväma jämfört med de senare som faktiskt är ganska sköna (hade en 65a en gång i tiden och den satt man bra i).
De första 57 modellerna har dock karosslister av aluminium, dessa har sämre lyster och blir lättare repiga jämfört med senare. Sen om den nedre kromplutten är så nödvändig vet jag inte, jag tycker den sticker ut lite men den övre gör sig bra där den sitter.
Jag är ganska nöjd med utförandet av min 58a. Den har fyrväxlad synkad låda och karosslister i rostfritt men ändå alla de tidiga snygga detaljerna som jag gillar så som växelknopp med V, breda lyktsargar, delat skuffhandtag med röd belysning, front huvlist och friskluftintag i rostfritt, reflexer av glas, smala bakhorn osv. Men visst vore det kul att ha en riktigt tidig 57a också, eller varför inte en B16 sport fast då får man tyvärr den senare varianten av inredning med lodräta pressningar och ingen växelknopp med V märke. En senare Amazon typ en fyradörrars grafitgrå 65a eller 66a med overdrive hade heller inte varit fel. Stolarna i de här tidiga bilarna är väldigt obekväma jämfört med de senare som faktiskt är ganska sköna (hade en 65a en gång i tiden och den satt man bra i).
Volvo P1200VB 1958
Re: Den lilla plutten på B-stolpen 4-dörrars 1957/58 - art n
Hej
Ang den nedre pluppen så fanns den på cnr 1356 men inte på 1523, är det nån som kan krympa spannet?
Mvh Kim
Ang den nedre pluppen så fanns den på cnr 1356 men inte på 1523, är det nån som kan krympa spannet?
Mvh Kim
-
- Posts: 70
- Joined: Sat Dec 03, 2011 7:50 pm
- Location: Räfvåla
Re: Den lilla plutten på B-stolpen 4-dörrars 1957/58 - art n
även huv bokstäverna var i något annat matrial från börja,,mycket tyngre än dom som kom senare,,