Amazon -70 får ett nytt liv!
-
- Posts: 16
- Joined: Sun May 09, 2010 10:55 am
Amazon -70 får ett nytt liv!
Hejsan!
Nu tycker jag det är dags att skapa ett projekt på min amazon då jag har haft den ett tag nu.
Jag heter Fredrik och är ifrån Häggvall som ligger en mil ifrån Lysekil. Jag och min kompis André började tillsammans få ett stort intresse för gamla bilar. Och båda tyckte att amazoner är mycket fina bilar så vi skaffade oss varsin.
Jag köpte den i maj 2010 då jag var 16 år och nu är jag snart 19. Den var senast påställd i 2007. En rolig sak som jag upptäckte strax efter jag köpt den var att han jag köpte bilen av, själv hade köpt den i Lysekil så nu kommer den tillbaks till västkusten.
Här är vi i Brålanda och har precis lastat upp min nyinköpta bil för att ta med den hem. Jag står till vänster och André till höger.
Mina planer som jag hade med bilen då jag köpte den var att rostlaga den och bygga om för att byta motorn till en B230FK, byta hela bromssystemet, byta till 240 bakaxel, sänkas och på med snygga 18” fälgar. Sedan skulle den besiktigas som ombyggd fordon. Men detta har jag slått ifrån mig då det skulle bli för mycket jobb och jag har för dåligt med tid. Därför köpte jag den utan motor.
Så de nya planerna blev att sätta i en trimmad b20 motor istället och att ha den hyfsat original förövrigt. Den ska målas inuti och under och någon gång i framtiden ska den även lackas röd på utsidan. Antagligen originalröd men det bestämmer jag när det blir dags.
Inredningen är i riktigt bra skick
Här har jag börjat rensa bilen.
Front och inredning urplockad.
Nu har ni sätt lite bilder på hur det såg ut för nästan två år sedan. Jag kommer att börja med att göra inlägg i omgångar om det som redan är gjort tills jag kommer till där jag är idag.
Jag hoppas att jag kommer kunna få lite tipps och hjälp på vägen eftersom detta är mitt första projekt.
//Fredrik
Nu tycker jag det är dags att skapa ett projekt på min amazon då jag har haft den ett tag nu.
Jag heter Fredrik och är ifrån Häggvall som ligger en mil ifrån Lysekil. Jag och min kompis André började tillsammans få ett stort intresse för gamla bilar. Och båda tyckte att amazoner är mycket fina bilar så vi skaffade oss varsin.
Jag köpte den i maj 2010 då jag var 16 år och nu är jag snart 19. Den var senast påställd i 2007. En rolig sak som jag upptäckte strax efter jag köpt den var att han jag köpte bilen av, själv hade köpt den i Lysekil så nu kommer den tillbaks till västkusten.
Här är vi i Brålanda och har precis lastat upp min nyinköpta bil för att ta med den hem. Jag står till vänster och André till höger.
Mina planer som jag hade med bilen då jag köpte den var att rostlaga den och bygga om för att byta motorn till en B230FK, byta hela bromssystemet, byta till 240 bakaxel, sänkas och på med snygga 18” fälgar. Sedan skulle den besiktigas som ombyggd fordon. Men detta har jag slått ifrån mig då det skulle bli för mycket jobb och jag har för dåligt med tid. Därför köpte jag den utan motor.
Så de nya planerna blev att sätta i en trimmad b20 motor istället och att ha den hyfsat original förövrigt. Den ska målas inuti och under och någon gång i framtiden ska den även lackas röd på utsidan. Antagligen originalröd men det bestämmer jag när det blir dags.
Inredningen är i riktigt bra skick
Här har jag börjat rensa bilen.
Front och inredning urplockad.
Nu har ni sätt lite bilder på hur det såg ut för nästan två år sedan. Jag kommer att börja med att göra inlägg i omgångar om det som redan är gjort tills jag kommer till där jag är idag.
Jag hoppas att jag kommer kunna få lite tipps och hjälp på vägen eftersom detta är mitt första projekt.
//Fredrik
-
- Posts: 177
- Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm
Re: Amazon -70 får ett nytt liv!
hehe kul att se gamla bilder på sig själv, då var man inte så gammal ! (jag är andré för er som undrar, har projektet turbo amazonen från 1968, här på forumet)
-
- Posts: 23
- Joined: Thu Feb 16, 2012 12:53 pm
Re: Amazon -70 får ett nytt liv!
Hehe man e alltid lycklig i en amazon... Ska kolla till er båda..
-
- Posts: 16
- Joined: Sun May 09, 2010 10:55 am
Re: Amazon -70 får ett nytt liv!
Hejsan!
Har vart ute och grejat lite med amazonen nu i helgen. Men de får ni se senare för tänker först lägga upp det som har hänt tidigare så här kommer bilder på det första jag gjorde med bilen efter jag hämtat den.
Bagaget som det såg ut från början
Helt sönderrostat så här ska det kapas senare
Ett rosthål till
Här har jag börjat att kapa bort det dåliga.
Men sen upptäckte jag att det var rost mellan sandplåten och där den sitter fast. Så jag kapade bort sandplåten och allt det ovan för att byta ut plåten där.
Kapade även bort rosen som blivit runt reflexen.
Helstvetsat klart för att sätta på mina nya sandplåtar jag införskaffat
Fredrik
Har vart ute och grejat lite med amazonen nu i helgen. Men de får ni se senare för tänker först lägga upp det som har hänt tidigare så här kommer bilder på det första jag gjorde med bilen efter jag hämtat den.
Bagaget som det såg ut från början
Helt sönderrostat så här ska det kapas senare
Ett rosthål till
Här har jag börjat att kapa bort det dåliga.
Men sen upptäckte jag att det var rost mellan sandplåten och där den sitter fast. Så jag kapade bort sandplåten och allt det ovan för att byta ut plåten där.
Kapade även bort rosen som blivit runt reflexen.
Helstvetsat klart för att sätta på mina nya sandplåtar jag införskaffat
Fredrik
-
- Posts: 16
- Joined: Sun May 09, 2010 10:55 am
Re: Amazon -70 får ett nytt liv!
Jobba på bara så blir det kanske premiär till sommarn .
-
- Posts: 16
- Joined: Sun May 09, 2010 10:55 am
Re: Amazon -70 får ett nytt liv!
Målet är att köra med den i sommar och just nu känns det inte helt omöjligt!
-
- Posts: 16
- Joined: Sun May 09, 2010 10:55 am
Re: Amazon -70 får ett nytt liv!
Bjuder på lite mer bilder!
När jag skulle lossa på stötfångar fästena så skulle såklart en mutter på var sida släppa. Får se hur jag gör, kanske blir till att kapa upp för att fästa muttrarna på nytt
Rostfritt 2” system
Don´t like my driving
E-mail me:
eatshit@gofuckyourself.nu
Fredrik
När jag skulle lossa på stötfångar fästena så skulle såklart en mutter på var sida släppa. Får se hur jag gör, kanske blir till att kapa upp för att fästa muttrarna på nytt
Rostfritt 2” system
Don´t like my driving
E-mail me:
eatshit@gofuckyourself.nu
Fredrik
-
- Posts: 16
- Joined: Sun May 09, 2010 10:55 am
Re: Amazon -70 får ett nytt liv!
Hejsan!
Dags för att visa bilder ifrån lite fler lagningar jag gjort
Börjat att kapa bort rosten. Lådan är borttagen för att lättare komma åt att laga plus att jag kapade bort den när jag fortfarande hade idén om att sätta i en turbomotor och då skulle jag ha behövt flytta lådan lite åt höger för att få plats med bromsservot.
Mer ska kapas bort men stannade här för att fortfarande ha något att utgå ifrån när jag börjar lappa ihop.
Här har jag börjat laga och svetsprimern är på
Balken färdiglagad bara att fortsätta jobba sig neråt.
Utifrån
Inifrån
Det är även målat men hade ingen bild på det.
Fredrik
Dags för att visa bilder ifrån lite fler lagningar jag gjort
Börjat att kapa bort rosten. Lådan är borttagen för att lättare komma åt att laga plus att jag kapade bort den när jag fortfarande hade idén om att sätta i en turbomotor och då skulle jag ha behövt flytta lådan lite åt höger för att få plats med bromsservot.
Mer ska kapas bort men stannade här för att fortfarande ha något att utgå ifrån när jag börjar lappa ihop.
Här har jag börjat laga och svetsprimern är på
Balken färdiglagad bara att fortsätta jobba sig neråt.
Utifrån
Inifrån
Det är även målat men hade ingen bild på det.
Fredrik
Re: Amazon -70 får ett nytt liv!
Looking good! Tummen upp!
-
- Posts: 16
- Joined: Sun May 09, 2010 10:55 am
Re: Amazon -70 får ett nytt liv!
Tack så mycket jag gör så gott jag kan!
-
- Posts: 16
- Joined: Sun May 09, 2010 10:55 am
Re: Amazon -70 får ett nytt liv!
Dags för en update till tycker jag!
Bestämde mig för att göra om bilen till en flintabil så tog och kapade bort golvet för att nå marken med fötterna!
Har kapat ur golvet på förarsidan. Trodde först inte att jag skulle behöva det men när jag upptäckte att jag kunde trycka en kniv genom balkarna underifrån så beslöt jag mig för att byta ut allt. Har kapat bort balken som går framåt en bit till och har även tagit bort växellådsbalken föra att kunna byta ut plåten där. Men hade ingen bild på när allt var bota.
Nya galvade balkar ditsatta. Jag gjorde en ritning på hur balkarna skulle se ut så åkte jag till en plåtslagare så bockade han dom. Dessa tre balkarna kostade mig bara 150kr så de blir billigare än att köpa original. Men fortfarande lika bra
Hittade ett till hål som jag la igen.
Min lösning till fästet för stolen. Använde mig av en bit balk som blev över och sedan kapade jag ur muttern från det gamla fästet och svetsade fast i det nya.
Stolsfästet ditsvetsat (passar perfekt) och borrat hål i balkarna för att kunna svetsa fast golvplåten. Plus en plåt över balken längst fram.
Bild framifrån. Här kan ni även se färgen jag målat på.
Golvet punktat, det är heltsvetsat men har ingen bild på det.
Fredrik
Bestämde mig för att göra om bilen till en flintabil så tog och kapade bort golvet för att nå marken med fötterna!
Har kapat ur golvet på förarsidan. Trodde först inte att jag skulle behöva det men när jag upptäckte att jag kunde trycka en kniv genom balkarna underifrån så beslöt jag mig för att byta ut allt. Har kapat bort balken som går framåt en bit till och har även tagit bort växellådsbalken föra att kunna byta ut plåten där. Men hade ingen bild på när allt var bota.
Nya galvade balkar ditsatta. Jag gjorde en ritning på hur balkarna skulle se ut så åkte jag till en plåtslagare så bockade han dom. Dessa tre balkarna kostade mig bara 150kr så de blir billigare än att köpa original. Men fortfarande lika bra
Hittade ett till hål som jag la igen.
Min lösning till fästet för stolen. Använde mig av en bit balk som blev över och sedan kapade jag ur muttern från det gamla fästet och svetsade fast i det nya.
Stolsfästet ditsvetsat (passar perfekt) och borrat hål i balkarna för att kunna svetsa fast golvplåten. Plus en plåt över balken längst fram.
Bild framifrån. Här kan ni även se färgen jag målat på.
Golvet punktat, det är heltsvetsat men har ingen bild på det.
Fredrik
-
- Posts: 228
- Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm
Re: Amazon -70 får ett nytt liv!
kanon,blir ju bra de smart ide med balkarna,billigt blev de också
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
-
- Posts: 16
- Joined: Sun May 09, 2010 10:55 am
Re: Amazon -70 får ett nytt liv!
Hejsan!
Var ute förut i verkstan och svetsade lite i batterilådan. Blev inte klar för det satte sig en loppa i munstycket så får köpa ett nytt på måndag. Så nu sket sig mina planer om att svetsa hela helgen, så kan det gå Det får bli fler kvällar nu i veckan istället.
Fredrik
Var ute förut i verkstan och svetsade lite i batterilådan. Blev inte klar för det satte sig en loppa i munstycket så får köpa ett nytt på måndag. Så nu sket sig mina planer om att svetsa hela helgen, så kan det gå Det får bli fler kvällar nu i veckan istället.
Fredrik
-
- Posts: 16
- Joined: Sun May 09, 2010 10:55 am
Re: Amazon -70 får ett nytt liv!
Jag införskaffade mig en helrenoverad och trimmad b20 motor i slutet av förra sommaren som jag köpte av en granne som har kört mycket rally när han var yngre. Så denna motor är byggd nästan exakt som en av hans rallyamazoner var byggda på den tiden. Motorn är körd ca 50-60 mil efter renoveringen.
Han skrev mig en lapp om vad han gjort och vilka delar som använts, så jag skriver av den här nedan.
Volvo b20
Block: B20, 69-70
Borrat till 90 mm (Trollspeed Trollhättan)
Kolvar: Nya, kmpl. m. ringar och kolvbult
Vevaxel: Standard uppmätt, nya vevlager + ramlager, nya tätningar fram och bak.
Vevstakar: Standard smidda, uppmätta
Svänghjul: Standard, lättat ca 3kg.
Oljepump: Ny av speciell kraftigare gjuten typ.
Kamaxel: Typ R 287˚ (Max dragkraft 3000-6200 v/min)
Lyftare: Standard typ
Stötstänger: Kortare, kraftigare + vippar (Volvo b30 marin)
Kamdrev: Stål transmission ( från Volvo marin)
Topplock: Typ. Steg 2-3. Enkla fjädrar, bearbetade förbrännings mur, Portade kanaler insug + avgas. Vent ins. 44mm avg. 37mm, planad ca 5mm.
Förgasare: 2x Solex 45 DDH m. 36mm halsring.
Avg. gren: Extraktor typ från Svensk Rörbockning
Fördelare: Aluminium typ 085 m. brytare.
Justerad och klar, beräknad effekt 150-170hk
Motorn satt i hans amazon när jag köpte den så jag har provkört den och den gick som ett skott
//Fredrik
Han skrev mig en lapp om vad han gjort och vilka delar som använts, så jag skriver av den här nedan.
Volvo b20
Block: B20, 69-70
Borrat till 90 mm (Trollspeed Trollhättan)
Kolvar: Nya, kmpl. m. ringar och kolvbult
Vevaxel: Standard uppmätt, nya vevlager + ramlager, nya tätningar fram och bak.
Vevstakar: Standard smidda, uppmätta
Svänghjul: Standard, lättat ca 3kg.
Oljepump: Ny av speciell kraftigare gjuten typ.
Kamaxel: Typ R 287˚ (Max dragkraft 3000-6200 v/min)
Lyftare: Standard typ
Stötstänger: Kortare, kraftigare + vippar (Volvo b30 marin)
Kamdrev: Stål transmission ( från Volvo marin)
Topplock: Typ. Steg 2-3. Enkla fjädrar, bearbetade förbrännings mur, Portade kanaler insug + avgas. Vent ins. 44mm avg. 37mm, planad ca 5mm.
Förgasare: 2x Solex 45 DDH m. 36mm halsring.
Avg. gren: Extraktor typ från Svensk Rörbockning
Fördelare: Aluminium typ 085 m. brytare.
Justerad och klar, beräknad effekt 150-170hk
Motorn satt i hans amazon när jag köpte den så jag har provkört den och den gick som ett skott
//Fredrik