Dansk väl genomgången Amazon

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dansk väl genomgången Amazon

Post by QV »

Får väll gå ut och lossa på mina bultar och se om det hjälper, för är det någon bil som "går på styltor" så är det min...

/Janne

Att den är hög bak bekommer mig inte, det är bra att ha lite extra marginal för last.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Dansk väl genomgången Amazon

Post by Hasse63 »

Måste få fråga:
Var du ClassicVolvoShop med då bussingarna byttes på bilen i fråga eftersom du är så tvärsäker på att de är åtdragna då hjulen hängde fritt i luften ? :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Dansk väl genomgången Amazon

Post by ClassicVolvoShop »

Hasse63 wrote:Var du ClassicVolvoShop med då bussingarna byttes på bilen i fråga eftersom du är så tvärsäker på att de är åtdragna då hjulen hängde fritt i luften ?
Du utställar endast dig själv med den typ kommentar.

Men OK - Nej, inte vid just denne Amazon tråden omhandlar**. Dock kan jag (liksom du och alla andre) kolla dom fina bilder i länken som visar just präcis hur dom har gåt fram: Framre balken och alt, är samlat på bänk - sen monterat på bilen. Det är jo nock stor sannorlikt så, att erfarenheten och den enkla förklaring är rätt - så är det oftast - gamla Amazoner är jo inte "rocket-science".

Om du har originala bussningar i dina framre nedre länk-armar - och din frambalk inte är sönder i takkar - och i det hela tagget, om din Amazon nu är i originalt skick - är det jo inte så svårt att göra försöket själv, väl?
- lyfta upp bilen på balken,
- lösna alla bussningar, så att länkarmar (hjul) hängar frit ner.
- drag nu alla bultar sammen igen, med rätt moment och alt.
- sänk bilen ner på marken igen.

Hur ser det då ut?

** Kom ihåg: Hade jag väret där, hade Amazonen jo inte ståt på styltor, väl? *Thumbs Up*
13134VD, 22134VD, 22244VD
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Dansk väl genomgången Amazon

Post by Ragge »

det hade varit kul och gjort denna test på en bil , så man kunde mätt före och efter och redovisat svaret med siffror , bilder och fakta !
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Dansk väl genomgången Amazon

Post by Hasse63 »

Jag tror vi missuppfattar varandra lite då vi "kommenterar varandra" Inget illa menat från min sida :D

Om man nu felmonterar alla bussningarna i framvagnen och sänker ner den och utan att köra/rulla mer är 5 meter så kanske man kan se en skillnad gämfört om man hade gjort rätt från början. Men om man då kör med bilen lite så "vrids bussningarna sönder" och hamnar i ett läge så skillnaden försvinner.

Vad jag menar och tror är att man inte kan se det då bilen är ihopsatt med helt nya delar. Även om det är Volvo Original gummi. Därimot så kan man tro att framvagnen är ihopdragen på golvet innan den monteras på bilen. Sen så kan man hoppas att de kör upp bilen på lyften och lossar och drar åt allt i efterhand så bussningarna hamnar i rätt arbetsläge.

Jag tror inte häller att QV eller någon annan kan göra exprimentet på en bil som rullat en del då bussningarna "blivit mjuka och satt sig"
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply