Ojämn värme....

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Ojämn värme....

Post by sunkmarkus »

Min -69 har lite mystiska grejor för sig.
Tidigare blev den varm när jag körde hem från jobbet (2 mil motorväg, sen lite stadskörning), och då menar jag _varm_. Stannade på statoil en gång och då kokade vattnet över i expansionskärlet. Satte man igång värmen så sjönk temperaturen något, men i mitt tycke var det fortfarande på gränsen.
Jag bytte termostat och nu ser man nålen gå upp mot toppen, och precis innan så sjunker den ner igen, för att strax efter börja glida uppåt igen, o sen ner när den når en maxtemp och så går det runt så. Ju längre man kör desto mindre går den ner, men den kokar iallafall inte (än, har inte provat någon längre sträcka eller längre tid än). Nu slipper jag köra med värmen på fullt iallafall o de e ju bra, men jag är ändå lite bekymrad över den pendlande temperaturen.
Dags att rengöra kylaren kanske? Bästa sättet att göra det på?
Som jag ser det så fungerar allt, pumpen pumpar (eftersom tempen går ner när termostaten öppnar så borde den väl göra det iallafall) och termostaten öppnar uppenbarligen. ¨
I övrigt är kylaren hel o ganska oärgad.
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Termostaterna är ofta av skiftande kvalite, helst om de kommer från Biltema. Jag vet inte varifrån du köpt din termostat ifrån, men försök att få byta den mot en annan och se om det blir någon skillnad.
AVG
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Post by sunkmarkus »

Jag köpte min på micro, så kvaliten är väl snäppet bättre än biltema, men ändock inte högkvalitativ.
Den beter sig vettigare nu, kanske behöver termostaten bara köras in lite
Nåja, jag ska ändå byta kylarvätska, så jag kan ju se hur den ser ut, om det är mycket jox i den, eller om inte systemet töms helt o hållet eller så.
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Post by sunkmarkus »

Har nu använt STP kylarrengöring och agerat enligt instruktioner, och sedan hällt på kylarvätska.
Tempen är fortfarande lite orolig, men den börjar iallafall inte koka, men tempmätaren går långt upp, strax innan det sista vita på mätaren, när man kört av motorvägen o står i kö för att komma av.. (rusningstrafik lixom) Och då pendlar den fortfarande från det läget jag beskrev ovan, till strax över halva tempen.
Vart köper jag en termostat som ska hålla hög kvalitet?
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
GT -67
Posts: 32
Joined: Fri Sep 17, 2004 5:52 pm
Location: Blekinge

Post by GT -67 »

Vilken temp har din termostat, om du har typ en 92 eller 87 graders, testa med en 82:a. Det har jag i min 69:a, funkar kanon.
GT -67
Posts: 32
Joined: Fri Sep 17, 2004 5:52 pm
Location: Blekinge

Post by GT -67 »

Vilken temp har din termostat, om du har typ en 92 eller 87 graders, testa med en 82:a. Det har jag i min 69:a, funkar kanon.
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Post by sunkmarkus »

På micro hade dom 82 graders från en 140:a hemma (B20 då alltså), så jag knep den... utan framgång alltså.

Märkligt detta här.. kanske skulle köpa en annan termostat i vilket fall och prova.. Eller testkoka den gamla kanske. och helt enkelt tömma kylaren igen och spola ur den med en slang..

Kanske en extern tempmätare kan ge mig mer exakt temp...
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Är du helt säker på att inte toppackningen också är trasig? Fenomenet du beskriver kan också härledas till sprucken topp eller läckande toppackning.
AVG
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Post by sunkmarkus »

Jag har funderat i dom banorna också, men sist jag körde B20 med strasig topppacknig så kom det en vit lützendimma från avgasröret, det gör det defintivt inte nu...
Borde inte kylarvätskan försvinna på underliga sätt då också?
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Inte alltid, det kan vara väldigt litet läckage och då märker du inget på avgaserna, det kan också läcka ut så det inte kommer i förbränningsrummet.
AVG
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Post by sunkmarkus »

Kan man testa om toppackningen läcker på något sätt?
Följande har jag hört: avgaser i kylarvattnet, olja i kylarvattnet, vatten i oljan...
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Trycksätt kylaren, det finns en handpump som du skruvar på istället för kylarlocket. Pumpa upp ett lämpligt övertryck och låt den stå så ett tag så ser du om trycket försvinner.
AVG
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Post by sunkmarkus »

tack, det ska undersökas.
Kan säga att jag luftade ur systemet ën kvart igår (exp kärlet högst, öppet, och bilen gående på tomgång). Det gurglade en hel del, och jag vill inte vara helt säker än, men det kändes ganska bra när jag körde till jobbet i morse...
hoppas hoppas...
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Withnail
Posts: 117
Joined: Sun Mar 12, 2006 3:29 pm
Location: Göteborg
Contact:

upplockad tråd

Post by Withnail »

Plockar upp den här tråden lite för jag har exakt samma problem.
Mätaren kan vandra fram och tillbaka över hela skalan, ibland ligger den bara på max för att sedan rasa ner på noll. Dock oftast på max.
Ibland också på normalen.

Upptäckte häromdagen att förra ägaren kopplat slangarna mellan topp, returrör, värmepaket och ventil fel.
Kopplade om det efter sprängskissen men det löste inte problemet.

Ska jag tro på topplockspackning eller möjligen kanske värmeventilen?
Volvo PV54404A 1960 renov.projekt
Volvo 142 1971 (1421341 U) motorhaveri
Volvo 164 1971 (1641341 U) renov.projekt
Volvo 244 1986 DL. Avställd
Volvo P210 (duett) 1967. Bruksbilen
Önskeskorv: En \"Landis\" diesel pre -80
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Ett fel på värmeventilen och eller märkliga slangdragningar till ventil och värmepaket ska inte på något sätt påverka temperaturmätaren.
Ventilen är gjord för att kunna stå helt öppen eller helt stängd samt i vilket läge som helst mellan dessa 2 ytterlägen under alla yttertemperaturförhållanden.
Får man en fladdrande tempmätare ska man börja med att kolla/byta termostaten.

Vid provtryckning av kylsystem är max trycket 1bar, över det kan fördärva en hel kylare.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply