bilförsäkring

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
maggen
Posts: 70
Joined: Fri Feb 20, 2004 3:39 pm

bilförsäkring

Post by maggen »

Jag frågade Volvia bilförsäkring till amazon idag. Dom kan inte försäkra en veteranbil utan hänvisa till annat försäkringsbolaget. Varför?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det skall väl gå bra att försäkra den på vanligt vis genom Volvia utan att det är en veteranbilsförsäkring?

Amazonen är ju eg. bara ett skattebefriat fordon, ingen veteranbil. Du måste ju likväl kunna täckna trafikförsäkring och en vanlig stöld/brand/skade försäkring där de värderar bilen utifrån ålder osv.

Däremot kan jag förstå att de inte erbjuder någon speciell veteranbilsförsäkring då det är lite speciellt. Då bör man vända sig till MHRF i första hand om man äger en originalbil eller till Länsförsäkringar (som skall ha en form av veteranbilsförsäkring).
maggen
Posts: 70
Joined: Fri Feb 20, 2004 3:39 pm

RE

Post by maggen »

Det går halvförsäkrad men icke helförsäkrad enligt dom i Volvia.

Dom hänvisade mig till veteranförsäkring via klubben.
Jag tror att dom menade MHRF försäkring..
Jag vill inte försäkra hos MHRF på grund av stränga regler.

Har kollat folksam,länsförsäkring och trygghansa.Dom har veteranförsäkring,dvs helförsäkrad. Ganska dyr.

Jag vill köra bilen när jag vill utan vinter, förstås.
Min kära amazonen finns \"bilder\" nr 60.

Vilket försäkringbolag har du? Med tanke din bil är så fin!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag har en helförsäkring hos Länsförsäkringar men skall försöka byta till MHRF så snart jag kan. Jag är student och 880kr/kvartal för helförsäkring av en bil som mest står inlåst i garaget större delen av året är lite för saftigt för mig. Jag måste bara ta mig tid att ordna MHRF-försäkring (ta bilder och kontakta klubbens besiktningsman).

Hade det varit en bruksbil hade jag dock inte tyckt att 880kr/kvartal var för dyrt tror jag.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Jag som trodde att Volvia hade en specialgrej med försäkringar så att man fick 10% rabatt på entusiastvolvo + 10%rabatt på en modernare Volvo/Renault.

Så skall det iallafall vara i 140-klubben.

Hör med försäkringsansvarige i Amazonklubben!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:11 pm, edited 1 time in total.
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Länsförsäkringar

Post by Fredde_F »

Jag tänkte teckna en entusiastförsäkring hos länsförsäkringar för 500 kr/år. Men när jag väl hade skickat in ansökningspappren så fick jag reda på att man bara kunde teckna entusiastförsäkring om man hade boendeförsäkring hos dem. Detta var något som varken stod på deras hemsida eller som sades när jag beställde ansökningspapper. Dåligt....
Är det samma hos trygghansa och folksam tro?

/Fredrik
GT -67
Posts: 32
Joined: Fri Sep 17, 2004 5:52 pm
Location: Blekinge

Post by GT -67 »

Hos länsförsäkringar är det inga problem med att ta en helförsäkring på pärlan, har själv en \"vanlig\" försäkring då jag åker året runt med den, kostar på vischan ca 1500:- för 1 000 mil om året.
maggen
Posts: 70
Joined: Fri Feb 20, 2004 3:39 pm

re

Post by maggen »

Har kollat med Trygghansa helförsäkrad 893 kr per år max 500mil,BILLIG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Är det en \"veteranbilsförsäkring\" eller är det en vanlig helförsäkring?

Hur mycket skulle du få ut om bilen blev totalförstörd. Kräver de att du dokumenterar bilens skick för att få ut rätt ersättning vid en skada eller tittar de bara i sina tabeller efter årsmodell osv?

Jag har haft en helförsäkring på min bil men den täcker ju inte mycket egentligen. Visst får man ersättning, men de följer ju bara tabellvärden för en gammal volvo från 64:a. De bryr sig inte om skicket på den specifika bilen, tillgång på reservdelar, original/icke original och så.

Allt beror ju på hur bilen skall användas och vilket skick den är i.
maggen
Posts: 70
Joined: Fri Feb 20, 2004 3:39 pm

re

Post by maggen »

Bra frågan.Ska kolla vidare..
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

Använder man sin Amazon som bruksbil och söker en billig försäkring lönar det sig absolut att shoppa runt bland olika försäkringsbolag och spela ut dem mot varandra. Glöm dock ALDRIG bort att det till syvende och sist handlar om vem DU vill ska hålla dig i handen när det blåser, inte nödvändigtvis om priset.

Har man sin Amazon som en entusiastbil så rular MHRF försäkringen FETT. Ingen annan är i närheten. Bättre försäkring finns inte. Tror ni mig inte så läs villkoren själva. Villkoren för att få teckna är mycket hårda - min Pärla uppfyller dem inte - och jag anser att det är helt rätt. Bilen ska se ut som den gjorde då den rullade av bandet vid Torslandaverken. Punkt. Inga undantag. Alternativ till MHRF (inte lika bra, lite dyrare, osv) omfattar Länsförsäkringar och Bilsport.

Värt att kolla?

:: Fredrik
- Länsförsäkringar
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Amazon combi 67
Posts: 15
Joined: Wed Nov 17, 2004 12:34 am
Location: Göteborg

Re: RE

Post by Amazon combi 67 »

maggen wrote:Det går halvförsäkrad men icke helförsäkrad enligt dom i Volvia.

Dom hänvisade mig till veteranförsäkring via klubben.
Jag tror att dom menade MHRF försäkring..
Jag vill inte försäkra hos MHRF på grund av stränga regler.

Har kollat folksam,länsförsäkring och trygghansa.Dom har veteranförsäkring,dvs helförsäkrad. Ganska dyr.

Jag vill köra bilen när jag vill utan vinter, förstås.
Min kära amazonen finns "bilder" nr 60.

Vilket försäkringbolag har du? Med tanke din bil är så fin!
Hej lite fel där jag har helförsäkring med vilt på volvia, har en Amazon combi 67 det var inga problem men då har jag den till bruksbil då ej veteran eller annat.
Rookien
Posts: 22
Joined: Fri Sep 17, 2004 8:22 pm
Location: Fredriksberg

Post by Rookien »

Jag som trodde att Volvia hade en specialgrej med försäkringar så att man fick 10% rabatt på entusiastvolvo + 10%rabatt på en modernare Volvo/Renault.

Så skall det iallafall vara i 140-klubben.

Hör med försäkringsansvarige i Amazonklubben
Volvia lämnar ut en 10% på försäkrade amazoner om du är med i svenska amazonklubben. Förövrigt så var dom och skonsam billigast för mig (18 år) i alla lägen det skillde några hundringar. Jag tog dock Volvia då man tycker att dom borde ha bättre koll än skonsam.
Amazon-69 och Amazon -70 California vita så klart :P.

Letar mattor om någon har ett par av dessa
Post Reply