styrstag

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
maggen
Posts: 70
Joined: Fri Feb 20, 2004 3:39 pm

styrstag

Post by maggen »

Jag har tänkt köpa ett par styrstag båda höger o vänster. När man har monterat ihop,bör man lämna framvagninställning?

tack på förhand
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Antingen ställer man in själv mha. verkstadshandboken, lasermätning, manuell mätning, vridplattor på golvet för att få vinklarna rätt eller så. Det finns många metoder.

Känner man att man inte riktigt grejjar det själv är det dock säkrast att göra en framvagnsinställning hos en firma som kan. Normalpriset ligger kring 400-500kr för en seriös inställning. Billigare går att hitta.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Styrarmar

Post by Blomquist »

Du behöver inte ställa in någonting eftersom styrarmarna inte kan justeras, bara att byta alltså. Sen är det väl i och för sig aldrig fel att få en verkstad till att kolla ändå, det sparar ju däck och blir trevligare att åka om det är precis som det skall vara. En fyrhjulsinställning brukar jag få pröjsa fem hundra för.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Styrarmar

Post by Lars Bd »

Blomquist wrote:Du behöver inte ställa in någonting eftersom styrarmarna inte kan justeras
Vilken tillverkningstolerans har dessa styrstag och hur är den nuvarande framvagnsinställningen?
Framvagnen ska alltid kollas/justeras vid varje ingrepp samt gärna vid montage av nya däck.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Styrarmar

Post by D59471 »

Blomquist wrote:En fyrhjulsinställning brukar jag få pröjsa fem hundra för.
Varför pröjsar du för 4-hjuls när du bara kan justera 2? ;)
(Jaja, gäller säkert annan bil än amazon men isf. ere 1/2 OT!) ;)

Varifrån har du fått att en framvagnsinställning inte skulle behöva göras på en amazon? Det räcker ju med att du byter fjädrar, stötdämpare eller något stag så är den helt åt skogen.
Bengan
Posts: 15
Joined: Wed Aug 11, 2004 9:40 pm
Contact:

Post by Bengan »

Du bör nog göra en riktig hjulinställning, även om du åker bara 200 mil om år så är det snart gjort att slita ner nya däck på nolltid, om det skulle stå fel.
Även på nyare bilar räcker det inte med att räkna varven på en utbytt p-ända, det kan skilja flera mm på inställningen.
Post Reply