Förgasare B 16A.

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Förgasare B 16A.

Post by Sture Swedberg »

\"Tant Grön\" (ch 69 592, B16 A, M 40, 4-dr) har Zenith förgasare som jag tror heter VN 34.Den har två länkstänger.

Sen har jag fått tag i andra liknande förgasare i samband med delköp på Amazonklubbens hemsida.
De här förgasarna ser i princip likadana ut men har en länkstång och ett annat reglage för chocken.

Några frågor:
Vad heter den här varianten och går den att använda på B 16?
I reservdelskatalogen ser jag att den egentligen skall ha annan bestyckning, kan det vara för B 18?
Frågorna är aktuella pga att det är stort glapp i gasspjället på min orginalförgasare.
Går den att bussa om?
Finns det delar för det?
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

B16-förgasare

Post by Ola O »

Förgasaren VN34 skall sitta original på B16 motorn. VN36 sitter på B18 och har bland annat större förgasarfot. Visst kan du renovera din förgasare. Att sätta nya bussningar till spjällaxeln är väl något som man inte själv skall ge sig på om man inte har en pelarborrmaskin att tillgå eftersom det är mycket lätt att borra snett. Låt t.ex. förgasarteknik göra detta till dig. Veteranprodukter har jag för mig även säljer renoverade VN34 förgasare.
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Nja... det är rätt så långt att halsdiametern är 34 på B16 och mina reservförgasare har halsdiametern 36 mm (B18A ?). Däremot är själva \"fötterna\" helt identiska. De passar lika bra på det ena som det andra insugningsröret (B16/B18). Men vi kanske pratar förbi varann?
Ombussningen i sig är för min del inget problem men det förenklade processen om det gick att få hylsor av rätt material. Om inte blir det att offra en förgasarfot från en annan gammal glapp förgasare.

Hur som helst borde det gå att använda 36 mm förgasaren på 34 mm insugningsrör. Det lär ju bli insugningsrörets diameter som bestämmer hur mycket \"mat\" motorn får. Sen går det ju att porta och greja men det var inte ambitionen.
Frågan är om någon bytt med gott resultat? Det verkar bara vara chockreglagets anslutning som är lite annorlunda.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det kanske inte blir riktigt lika bra flöde med en 1mm kant runt insuget? Samtidigt kanske det har ganska liten betydelse trots allt?

Förgasarteknik borde kunna sälja bussningar i rätt material till dig och andra reservdelar.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Ett annat problem som kan uppstå är att spjället inte kan öppna fullt om hålet i insuget är mindre än 36mm. Jag tror inte att det är något problem på Zenith förgasare, men jag vet att det är ett problem med vissa SU modeller som monteras på ett för litet insug.
Ibland kan det vara en fördel med en \"kant\" (strypring) i anslutningen mellan förgasare och insug eftersom gasens hastighet då ökar, och därmed upplevs bilen som gassnabbare på lägre varv. Sedan är ju frågan om man vill fila på kanten så den inte är så vass? 36 mm förgasaren har väl en större halsring så det är kanske en fördel med en strypning där? Enda sättet är väl att testa.
En del spjällaxlar kommer i en liten överdimension, detta för att det inte ska behövas några hylsor. Då räcker det med att brotscha upp de befintliga hålen. Axeln är ju ofta mer sliten än hålet.
-anglofil-
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Trevligt det här med forum, det kommer tips och funderingar som leder vidare.....
Har kollat med spjällöppningen. DET är inget problem, Amazon var ju inget precisionsbygge \"in absurdum\" precis, hålet i insugningsröret är så stort att det snarare borde förminskas en del om det inte skall bli en skarv.
Axeln är i mässing och verkar vara hårdare än det zinkgjutgods förgasaren är tillverkad av. Lite slitna är axlarna men det är mm glapp eller mera i godset, främst på \"frånsidan\". Naturligt eftersom momentet där måste bli störst. Nån som vet om det finns bussningar att köpa? Jag har inte lyckats hitta några.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Jag köpte en sats på volvo som innehöll packningar, spjällaxel, nålventil och bussningar. De behövde jag emellertid aldrig använda för den nya axeln var något större än hålet. OBS detta var till en VN36 och för kanske 5 år sedan.
-anglofil-
Post Reply