Renovering av trösklar

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Renovering av trösklar

Post by Raggarn »

Tänkte lägga upp lite bilder på ett projekt som pågår i de svenska småstäderna.
Började med detta i veckan och det har bara blivit mer o mer å laga :( men nu är det rostfritt i tröskeln, JIPPI! (bara resten kvar då :? )
Det är inte riktigt klart än men visar det ändå, vänster och höger sida ser typ likadana ut, tror nästan att högersidan ser värre ut.

Beställde delar från veteranprodukter men jag tyckte inte om passformen på de delarna men det löser sej nog, phu...

Image
Så här såg det ut på ytan. Hade lite problem med tröskeln, för när den satt där den skulle så fick jag inte på dörren :evil: men det gör den nu

Image
Tog bort yttre tröskeln och fann att någon redan vart där å svetsat men inget vidare jobb tyckte jag, fram med kapen och svetsen och pansarplåt!

Image
Efter många om och men fick jag ihop det.

Image
Image

detta är resultatet efter 2 st svetsrullar tror jag, lär mej fortfarande att hantera den, nåt jag vet nu är att det gör jävligt ont att få svetsloppor innanför strumpan eller i nacken...
komentera gärna om det ser förfärligt ut eller helt ok, tänk också på att det är inte klart än.
hallin
Posts: 112
Joined: Mon Sep 20, 2004 3:27 pm

Post by hallin »

hur mö felade i passformen på dessaekonomibitar... men bra jobbat
Image
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

Det var plåten framför bakhjulet som inte passade med tröskeln eller skärmkanten, märkligt eftersom de kommer från samma företag. När jag testade plåten innan jag svetsat så var plåten för kort på längden ca 5mm.
Nu passar den med tröskeln men det vart ett ganska skapligt glapp mellan plåten och inre dörrstoplen eller vad det heter. Och så är det skärmkanten som ser konstigt ut nu också. Detta ska åtgärdas idag.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det ser ju helt ok ut jobbet du gjort bara du inte lämnar mellanrum mellan punkterna \"helsvetsar\" 8) . Glipan mellan plåtarna fixar du med svetsen :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Re:

Post by Raggarn »

Hasse63 wrote:Det ser ju helt ok ut jobbet du gjort bara du inte lämnar mellanrum mellan punkterna "helsvetsar" 8) . Glipan mellan plåtarna fixar du med svetsen :wink:
Nej nej de har jag inte gjort lämnat mellanrum asså, idag har jag punktat ihop allt eller helsvetsat plåtarna. Har sen tagit mitt favoritverktyg (vinkelslipen) och slipade på svetsfogen och sedan målade jag med rostskyddsfärg så ingen mer helvetsrost kommer. ser rätt bra ut nu, bättre än förut iaf.
"råkade" även svetsa listhålen också :roll: så förhoppnigaviss ingen rost bakom några lister.

Image
Spackel blir nästa steg.
Image
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Blev ju bra det där, Du fick till en bra svets på sidan av bilen men är det inte så att du inte fått plåtarna kant i kant vid dörren, eller är det en synvilla?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Raggarn wrote:sedan målade jag med rostskyddsfärg så ingen mer helvetsrost kommer.
Det räcker inte, du måste måla (lacka) utanpå rostskyddsfärgen annars rostar det.
Kom ihåg att måla invändigt så gott det går.
PeddaIndian
Posts: 66
Joined: Sat Jul 24, 2004 10:15 pm
Location: Skeppshult
Contact:

Post by PeddaIndian »

glöm inte spruta på tectyl invändigt oxå......... :) ser rätt bra ut för övrigt
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

Dörren sitter inte rikitg där den ska, tog bort den när jag skulle laga tröskeln och sen har den bara hängts på.
Ska måla med tectyl under och med body på tröskeln och sen lite senare så kommer lacken.

En kompis med en asfin amazon tittade förbi igår och jag frågade om han kunde lacka hela bilen så vi får se i framtiden vad vi hittar på. Han har mer möjlighet att lacka saker själv än jag har.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Raggarn wrote:body på tröskeln
Det blir inte estetiskt tilltalande med body dvs du kommer att ångra dig efter en hellackering.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Precis, det kommer inte att bli vakert. Lägg på ett par varv med grund som du slipar ner med fint papper och sen lack, det blir klart finast.

Grundfärg är inte tät utan den släpper igenom fukt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

Har sett en amazon med body fram i fronten där stenskott kan förekomma, såg ut som om rosten skulle krypa fram.

Har även sett amazoner med body på trösklarna och detta tycker inte jag det är nåt större fel på, men ångrar man sej är det väl bara att komma på en annan idé för att få bort det, så tycker jag iaf. Håller bättre gör det väl också.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Raggarn wrote:Håller bättre gör det väl också.
Orginalet höll nästan 40 år på en bruksbil och på en sommarbil som sköts lite bättre borde det hålla 60 år utan body.
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Re:

Post by trevor »

[quote="Lars Bd"][quote="Raggarn"]Håller bättre gör det väl också.[/quote]
Orginalet höll nästan 40 år på en bruksbil och på en sommarbil som sköts lite bättre borde det hålla 60 år utan body.[/quote]

Body på trösklar håller bättre än tunn färg, det borde väl stå helt klart och eftersom det är "Raggarns" bil så får väl "Raggarn" avöra om det ska bli body på trösklarna eller ej.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

trevor wrote:eftersom det är "Raggarns" bil så får väl "Raggarn" avöra om det ska bli body på trösklarna eller ej.
Har jag sagt något annat?
Post Reply