Garagelack: märken, spruta, tips?
Garagelack: märken, spruta, tips?
Snart dags för garagelack efter diverse svetsjobb. Jag har kompressor, slipmaskin men har ännu inte köpt färgspruta. Eller färgen.
Tanken är att bygga en enkel 5*8-meters låda som jag plastar runt om, inklusive golv, samt eventuellt kör med värmefläkt under bilen för att få upp temperaturen lite.
Tänker inte slipa ned hela bilen utan 2K-grunda och spackla där det behövs, i övrigt matta ned, lägga på grundfärg och sedan slutfärg. Kommer inte slarva (min medhjälpare lär inte tillåta det) med underarbetet.
Dock a) Bilen är omlackad tidigare men jag vet inte med vilket system - jag behöver alltså en färg som är lite förlåtande och inte löser upp redan sittande lack.
b) Och det är viktigare att färgen blir blank o fin, än att jag får exakt rätt nyans.
Med dessa förutsättningar efterlyser jag lite tips för bästa resultat:
- vilket hyggligt prisvärt 2K-färgsystem ska jag välja? med el utan klarlack? behöver jag då köpa särskilt spackel eller går det bra med typ PP100?
- någon som har en rimlig spruta i 500-1000-kronorsklassen att rekommendera? storlek på munstycke, lämplig sprutbredd?
- hur temperaturkänslig är färgen under arbetet och torkningens gång?
osv osv.
Det måste väl finnas några därute som har gjort såväl lyckade som mindre lyckade garagelackningar. Hoppas ni vill dela med er av era erfarenheter och tack på förhand!
Tanken är att bygga en enkel 5*8-meters låda som jag plastar runt om, inklusive golv, samt eventuellt kör med värmefläkt under bilen för att få upp temperaturen lite.
Tänker inte slipa ned hela bilen utan 2K-grunda och spackla där det behövs, i övrigt matta ned, lägga på grundfärg och sedan slutfärg. Kommer inte slarva (min medhjälpare lär inte tillåta det) med underarbetet.
Dock a) Bilen är omlackad tidigare men jag vet inte med vilket system - jag behöver alltså en färg som är lite förlåtande och inte löser upp redan sittande lack.
b) Och det är viktigare att färgen blir blank o fin, än att jag får exakt rätt nyans.
Med dessa förutsättningar efterlyser jag lite tips för bästa resultat:
- vilket hyggligt prisvärt 2K-färgsystem ska jag välja? med el utan klarlack? behöver jag då köpa särskilt spackel eller går det bra med typ PP100?
- någon som har en rimlig spruta i 500-1000-kronorsklassen att rekommendera? storlek på munstycke, lämplig sprutbredd?
- hur temperaturkänslig är färgen under arbetet och torkningens gång?
osv osv.
Det måste väl finnas några därute som har gjort såväl lyckade som mindre lyckade garagelackningar. Hoppas ni vill dela med er av era erfarenheter och tack på förhand!
-
- Posts: 154
- Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
- Location: Robertsfors
Re: Garagelack: märken, spruta, tips?
Jag är absolut ingen expert men har gjort ett 15-tal hel lackeringar så ja kan väl ge några tips..Sthlm wrote:Snart dags för garagelack efter diverse svetsjobb. Jag har kompressor, slipmaskin men har ännu inte köpt färgspruta. Eller färgen.
Tanken är att bygga en enkel 5*8-meters låda som jag plastar runt om, inklusive golv, samt eventuellt kör med värmefläkt under bilen för att få upp temperaturen lite.
Tänker inte slipa ned hela bilen utan 2K-grunda och spackla där det behövs, i övrigt matta ned, lägga på grundfärg och sedan slutfärg. Kommer inte slarva (min medhjälpare lär inte tillåta det) med underarbetet.
Dock a) Bilen är omlackad tidigare men jag vet inte med vilket system - jag behöver alltså en färg som är lite förlåtande och inte löser upp redan sittande lack.
b) Och det är viktigare att färgen blir blank o fin, än att jag får exakt rätt nyans.
Med dessa förutsättningar efterlyser jag lite tips för bästa resultat:
- vilket hyggligt prisvärt 2K-färgsystem ska jag välja? med el utan klarlack? behöver jag då köpa särskilt spackel eller går det bra med typ PP100?
- någon som har en rimlig spruta i 500-1000-kronorsklassen att rekommendera? storlek på munstycke, lämplig sprutbredd?
- hur temperaturkänslig är färgen under arbetet och torkningens gång?
osv osv.
Det måste väl finnas några därute som har gjort såväl lyckade som mindre lyckade garagelackningar. Hoppas ni vill dela med er av era erfarenheter och tack på förhand!
Att bygga en låda som du tänkt fungerar nog bra om det är cement golv så skulle jag skippa plasten och försiktigt blöta golvet innan lack.. (utan att stänka på golvet eller ha stora pölar med vatten)
Sen finns det två viktiga saker
1: Belysning.. häng upp såna där halogen lampor minst 300watt på alla fyra sidor + en på golvet på varje sida om bilen som du kan bära under lackeringen..
2: Ventilation.. Utan riktigt bra utsug så kommer du trots all belysning inte se ett skit när du kommit halvägs i lackeringen+ att det blir mycket damm i lacken..
Vad gäller lacken så föredrar jag personligen PPG ganska billigt men ändå bra.. Köp absolut inte DeBeer (eller va de nu heter tro de hette steel förut...skitfärg..)
Om du ska lacka metallic så köp tvåskikt (Bas+klarlack) om de inte är metallic köp solid färg.. Sen som grund borde en sealer bli bra tro ja, men de vet väl dom som säljer färgen..
PP100 går utmärkt att spackla med..
Sen temperaturen får inte bli för låg men inte heller för hög men kanske 17-23grader??
Kan tyvärr inte rekommendera nån spruta för jag har bara haft en.. Men tror att man får vad man betalar för...
Ha hellre element än fläkt under bilen för att få upp värmen. Den kommer bara dra upp dammpartiklar och virvla runt färgdimman dit du inte vill ha den.
Ordna en ordentlig utsugs-fläkt och bygg en stor kåpa ovanför bilen dit du kopplar fläkttrumman.
Kan du inte fixa fläkt så kan det kanske underlätta att lackera bilen i delar. Dvs. maskera in den del av bilen som ej skall lackeras och spruta en begränsad del. Då blir risken mindre att färgdimman drar iväg till områden du redan lackat.
Man kan tex. dela in det i.
- Bakskärmar
- Bagagelucka
- Tak
- Dörrar
- Motorhuv
- Framskärmar
osv...
Ett annat alternativ kan ju vara att höra med en lackfirma vad de skall ha för att bara spruta bilen. Det kanske hamnar på 3-5kkr att få slutlacken sprutad av ett proffs i en riktig lackbox (utan kvitto?).
I så fall gör du underarbetet och lägger grundfärgen själv. Slipar och grejjar tills du är nöjd. Sedan kör du dit bilen och låter dem spruta slutlack. Kan va ett alternativ om du vill ha bra resultat och slippa bygga om garaget och investera i fläktar osv. för att kunna spruta slutlack själv.
Ordna en ordentlig utsugs-fläkt och bygg en stor kåpa ovanför bilen dit du kopplar fläkttrumman.
Kan du inte fixa fläkt så kan det kanske underlätta att lackera bilen i delar. Dvs. maskera in den del av bilen som ej skall lackeras och spruta en begränsad del. Då blir risken mindre att färgdimman drar iväg till områden du redan lackat.
Man kan tex. dela in det i.
- Bakskärmar
- Bagagelucka
- Tak
- Dörrar
- Motorhuv
- Framskärmar
osv...
Ett annat alternativ kan ju vara att höra med en lackfirma vad de skall ha för att bara spruta bilen. Det kanske hamnar på 3-5kkr att få slutlacken sprutad av ett proffs i en riktig lackbox (utan kvitto?).
I så fall gör du underarbetet och lägger grundfärgen själv. Slipar och grejjar tills du är nöjd. Sedan kör du dit bilen och låter dem spruta slutlack. Kan va ett alternativ om du vill ha bra resultat och slippa bygga om garaget och investera i fläktar osv. för att kunna spruta slutlack själv.
Re:
han kanske vill lägga lacken själv?D59471 wrote:Ha hellre element än fläkt under bilen för att få upp värmen. Den kommer bara dra upp dammpartiklar och virvla runt färgdimman dit du inte vill ha den.
Ordna en ordentlig utsugs-fläkt och bygg en stor kåpa ovanför bilen dit du kopplar fläkttrumman.
Kan du inte fixa fläkt så kan det kanske underlätta att lackera bilen i delar. Dvs. maskera in den del av bilen som ej skall lackeras och spruta en begränsad del. Då blir risken mindre att färgdimman drar iväg till områden du redan lackat.
Man kan tex. dela in det i.
- Bakskärmar
- Bagagelucka
- Tak
- Dörrar
- Motorhuv
- Framskärmar
osv...
Ett annat alternativ kan ju vara att höra med en lackfirma vad de skall ha för att bara spruta bilen. Det kanske hamnar på 3-5kkr att få slutlacken sprutad av ett proffs i en riktig lackbox (utan kvitto?).
I så fall gör du underarbetet och lägger grundfärgen själv. Slipar och grejjar tills du är nöjd. Sedan kör du dit bilen och låter dem spruta slutlack. Kan va ett alternativ om du vill ha bra resultat och slippa bygga om garaget och investera i fläktar osv. för att kunna spruta slutlack själv.
har nyligen varit med när bror min la lacken på sin 142a.
inga fläktar,inget utsug och takbelysning.
hade bara myggnät för dörrarna så det blev korsdrag genom garaget.
så vart resultatet:
bedöm själva.
bilen lackades med
grundlack 1k
inka gul 1k
klarlack 2k
underarbetet är viktigt!
"Nothing bolt-on, everything custom"
lacken på 142an blev helt ok.. finns fler bilder här..
kompisens lillebrors epa (kortad amazon sport) lackades med spruta i ett garage som det inte var nått gjort med.. ok det blev lite damm o sånt..men det är ju bara en epa ändå.. men resultatet blev helt godkänt..
kompisens lillebrors epa (kortad amazon sport) lackades med spruta i ett garage som det inte var nått gjort med.. ok det blev lite damm o sånt..men det är ju bara en epa ändå.. men resultatet blev helt godkänt..
-
- Posts: 154
- Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
- Location: Robertsfors
Re:
Mycket svårlackad färg, svår att få riktigt blank.. Dålig nyans riktighet (kan ju bero på den som ha blandat åxå) Sen så oxiderar färgen fruktansvärt, man måste vara riktigt noga med att vaxa ofta... Men de är ju min åsikt de betyder ju inte att de måste vara så...amazon121 wrote:Vad är felet på debeer färgen då ge lite mer kött på benen ?
Jag har arbetat som lackare i Luleå under 2år då vi använde mest steel färg, kunde inte se mer fel på det än någon annan färg i alla fall.
Men som vanligt så får man nog vad man betalar för...
Javisst får man vad man betalar för, men jag märkte med steellacken att då man blandade i lite mer förtunning än man skulle ha så blev den riktigt kanonblank, men då måste man ju se upp så man inte får rinningar istället. Sen hur hållbarheten har varit har jag ingen aning om , har bara sprutat och skickat ut det ur hallen.
Bygger amazon-66 med B20E motor
Det är klart att det går att lägga en garagelack. Men räkna inte med att det blir lika snyggt som en lack som läggs av proffs i lackbox.
Det lät på trådskaparen som att han var ute efter ett bra resultat på lacken. Inte nån \"vanlig garagelack\". Därav mitt förslag om underarbete på egen hand och sedan lämna över till lackerare.
Angående 142:an så ser ju lacken ut att ha blivit helt okej. Men ni har ju lagt en klarlack i lackbox vad jag förstår? Och använt vattenbaserad färg i garaget med \"matt resultat\" före klarlacken?
Då blir det ju inte så svårt.
Det lät på trådskaparen som att han var ute efter ett bra resultat på lacken. Inte nån \"vanlig garagelack\". Därav mitt förslag om underarbete på egen hand och sedan lämna över till lackerare.
Angående 142:an så ser ju lacken ut att ha blivit helt okej. Men ni har ju lagt en klarlack i lackbox vad jag förstår? Och använt vattenbaserad färg i garaget med \"matt resultat\" före klarlacken?
Då blir det ju inte så svårt.
-
- Posts: 154
- Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
- Location: Robertsfors
Re:
isamma garage men några dagar senare.D59471 wrote:Möjligt att de kört någon 1k-färg + 2k klarlack. Me det finns även vattenbaserad färg som övermålas med 2k klarlack. Enklast är dock att lägga en 2k lack utan klarlack om man har en solid färg på bilen.
Frågan är väl var dom sprutade klarlacken utan att få färgdimma med förstörd finnish som följd.
och det var 1k gul och sedan 2k klarlack.
dock vet jag ej om gul färgen var "vattenbaserad"
första lagret mattar man bara
andra täcker man bilen
och tredje lägger man blankt
så gjorde vi för att få så lite rinningar/apelsinlack.
"Nothing bolt-on, everything custom"