v8 i amazon

Moderatorer
Ronny S
Posts: 256
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:46 pm
Location: Örebro
Contact:

v8 i amazon

Post by Ronny S »

söker bilder och info om chsb 305/350 i amazoner.jag antar att det faller på bla vridmomentet hos sbp.
max effekt i en amazon är väl 150 hk(?),men vad är max vrid?
urflippad-65a
amazon trike
cheva subba-79 med volvo TD40
Amazon hgv-67
husqvarna 118cc-51
hynda xr 600 grusvägsmassör
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

20 kpm
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Funderar du på att slänga i en V8 så köp SFRO bes.handbok, där står alla fakta o allt mycket annat du kan behöva veta..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Det som sätter stop för många sånna här byggen är vridmomentet som bilen är godkänd för.Amazonen är godkänd för 150 hk (110kw) med skivbromsarna fram och ett vridmoment på 196.2Nm
Det är inga problem att hitta en V8 på 150 hk men en som också har 196 Nm är lite svårare då de flesta ligger på över 200Nm.
Rover V8 går att besikta med,jag vet inte om det är på alla eller bara på vissa modeller av motorn som vridmomentet behöver sänkas för att det ska gå.
Även Buick/Olds 215\" motorn som ju senare (1964) köptes upp av Rover går bra,det är i princip samma motor.
En Rover 8 väger ungefär lika mycket som en B20
Givetvis går det att ha i en tyngre V8 MEN då måste du bygga om framvagnen så den klarar av vikten.Jag vet om en Amazon som det sitter bigblock V8 i.Om du vill ha en annan V8(amerikansk) i din Amazon kan du ju registrera bilen som ombyggt fordon då gäller 15kw/100 kg tjänstevikt vilket är 20,4hk(din) per 100 kg.
Om det ska gå att regga som ombyggt fordon,skall hela drivlinan vara ombyggd/utbytt samt att bromsystemet ska vara delvis eller helt utbytt.Nån vridmoments maxgräns finns ej på ombyggt fordon.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

Re:

Post by Fåglefelt »

Amazon_V8 wrote:Det som sätter stop för många sånna här byggen är vridmomentet som bilen är godkänd för.Amazonen är godkänd för 150 hk (110kw) med skivbromsarna fram och ett vridmoment på 196.2Nm
Det är inga problem att hitta en V8 på 150 hk men en som också har 196 Nm är lite svårare då de flesta ligger på över 200Nm.
Rover V8 går att besikta med,jag vet inte om det är på alla eller bara på vissa modeller av motorn som vridmomentet behöver sänkas för att det ska gå.
Även Buick/Olds 215" motorn som ju senare (1964) köptes upp av Rover går bra,det är i princip samma motor.
En Rover 8 väger ungefär lika mycket som en B20
Givetvis går det att ha i en tyngre V8 MEN då måste du bygga om framvagnen så den klarar av vikten.Jag vet om en Amazon som det sitter bigblock V8 i.Om du vill ha en annan V8(amerikansk) i din Amazon kan du ju registrera bilen som ombyggt fordon då gäller 15kw/100 kg tjänstevikt vilket är 20,4hk(din) per 100 kg.
Om det ska gå att regga som ombyggt fordon,skall hela drivlinan vara ombyggd/utbytt samt att bromsystemet ska vara delvis eller helt utbytt.Nån vridmoments maxgräns finns ej på ombyggt fordon.

MVH Micke
Så att i ombyggt fordon skulle jag i stort sett kunna ta en (som ett ev. dumt exempel) komplett drivlina från Caprice t.ex, och sätta dit en liten Su-förgasare...eller nåt... (beroende på 350'ns skick)...

Vet ju en som har LT1 motor och manuell zr1 låda i 142... mumma...
Tudor
Posts: 57
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:02 pm

Post by Tudor »

Denna är tydligen typad med V8... :lol:
http://www.blocket.se/vi/7386191.htm?ca=5_s
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Att slänga i en 350 i an Amazon blir väl rätt meningslöst i vilket fall som helst, den är åt h....e för tung, Amazonen lär stå still om man inte lägger 300kg bly i skuffen, möjligtvis med en modernare alu 350 kanske, men den är tung den också, men det är klart, det låter ju fint om den.....

Sen tror jag det blir lite lite trångt i kardantunneln med en TH350 efter motorn.... :lol:
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

för att få dit vinkel 8an i zunken så får du nog bygga om torpedväggen, o då är det lika bra o bygga om kardantunneln oxå..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Rogge wrote:för att få dit vinkel 8an i zunken så får du nog bygga om torpedväggen, o då är det lika bra o bygga om kardantunneln oxå..
Och lägga motorn jättelångt bak så man får lite vettig viktfördelning :wink:
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

japp, amazon med mittmotor, breeeda slicks bak, o line lock samt en kompressor upp genom huven!! MUMMA! :twisted:
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Rogge wrote:amazon med mittmotor
Kompressorn borde då sticka upp genom taket.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Rogge ska ha långa drivremmar på några meter förstår du väll.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

Lars >> bara för att det är en V8 behöver man inte ha kompressorn direkt på insuget..

Hasse >> mjo jag tänkte mer på nån kardan liknande sak, så kan man ha kompressorn i höjd med veven på motorn.. blir ju gott om plats framför om man ska ha motorn 10-20 cm längre bak..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
59amazon
Posts: 72
Joined: Sun Jun 18, 2006 7:54 pm
Location: Norge
Contact:

Post by 59amazon »

Ahh, se på denne motoren! SRT-V8 ca 75 kg og over 300 hk V8 på 2.0L og 40 ventiler :D :shock: :shock: Ca 50 cm x 50 cm x 50 cm !

Image
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re:

Post by KBM »

59amazon wrote:Ahh, se på denne motoren! SRT-V8 ca 75 kg og over 300 hk V8 på 2.0L og 40 ventiler :D :shock: :shock: Ca 50 cm x 50 cm x 50 cm !

Image
Är detta ett skämt! en v8 på 2 liter????

Visst man sparar vikt och plats MEN förlorar stort i vridmoment.
En v8:a på 2 liter kan knappt röra sig frammåt även om det ligger 300 pållar i den.

jag testade volvos s80 med sin 300hk v8 och jämförde den med en amerikansk 6 liters v8 på 300k, det gick inte att jämföra. jag tyckte volvon var så otroligt slö och då är den ändå mer än dubbelt så stor än SRT-V8 motorn.

Och något som de flesta glömmer bort är att det är hästkrafterna som säljer en bil fast det är vridmomentet som flyttar bilen.
Post Reply