Min Amazon 1957

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Min Amazon 1957

Post by Micke_ed »

Hej!

Jag har lagt upp lite nya bilder på polarens hemsida. Det var någon som bad att få se hur en pressbyrå-påse såg ut på tidigt 60-tal (hittades i bilen).

Adressen är http://www.xpress.mine.nu/volvov2
Klicka på amazon, 4 dörrars och hälges pärla -57

(nya bilder under \"Blandade bilder på min amazon\")

Det kommer mera snart!
nike69
Posts: 40
Joined: Thu Nov 24, 2005 10:39 pm
Location: oskarshamn

Post by nike69 »

:shock: Nu blev jag mycket avundssjuk, full dokumentation o bra skick.
Har du några planer på att göra i ordning ngt:eller ska den vara i sitt ursprungliga skick?
varför räknade jag ihop mina renoveringskvitton :S
no.6570
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Hej!

Hittar jag en del som är bättre än den som sitter på bilen så byter jag, samma gäller även om det är nått som är utbytt genom åren till något senare, då byter jag det med så bilen blir helt i orginal. Men renovera eller lacka om är inget jag tänger göra. Hela släkten har minnen från den bilen och varenda merke på den har en historia att berätta. Jag är noga med att den inte får bli för fin, det senaste jag har bytt ut är solskydden, dom gamla såg ut som två påsar. Sedan har jag bygt tillbaks bromsytemet så det blir orginal. Blinkers spaken har jag också bytt. Jag har klätt om sätet bak (Sittsen) och instrument stopningen som var DÅLIGA! Sen har jag kompliterat med lite annat också, som orginal lycktglas med sergar, emblem på framskärmarna.
Saker som skall göras nu är ett nytt avgas system som skall dit, hittade ett exakt orginal på tradera som jag ropade in.
Sedemera är det lite annat som jag har gjort på den, om det är någon som vill veta så kan jag lista upp det. Om någon nu skulle vara intereserad!

MvH
Micke
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Micke_ed wrote: Men renovera eller lacka om är inget jag tänger göra. Hela släkten har minnen från den bilen och varenda merke på den har en historia att berätta.
Helt rätt man ska inte förstöra en fin orörd bil med helrenovering.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Tala om det för MHRF... Dom dissade bilen utan att ens ha sett den, när jag insisterade att dom skulle se den så sa han att jag måste göra en karossrenovering för att få in den i MHRF:s försäkring. Jag hade bla, rost i karossen sa han, och det fick man inte ha. Rosten han menade är en fläck som är stor som en tumnagel och sitter bakom höger bakhjul, ovanligt på en amazon va...
Efter en del traglande med dom och fler objekt som blev dissade av dom (jag försökte få MHRF försäkring på två av mina mopeder också, dom kan ni se och läsa om i nya numret av classic motor, men dom ville tydligen inte ha mig som kund...) så har jag och mina bekanta valt att bojkotta dom.
Jag gick i stället och gick med i en annan klubb som är ansuten till IF försäkringar. Dom skrattade bara åt MHRF och deras påfund...

MvH
Micke
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Intressant sätt att tolka sin egen hemsida:

\"Fordonet ska vara i gott bevarat skick eller renoverat till ursprungsskick. Ombyggda fordon kan accepteras, men ombyggnaden skall vara minst 20 år gammal.\"

Personligen så gillar jag IF, det enda försäkringsbolag jag haft att göra med som aldrig försökt med en massa skitprat för att slingra sig undan.

Micke
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Dom går ju ut fint på MHRF i alla fall... Jag fick intrycket att det var lite grann pga min ålder (då) jag var ju runt 18-19 år när jag sökte försäkring hoss dom första gången, det satt ju bara en massa gubbar och gummor och bestämde så jag med min ålder fattade inget och skulle bara bygga om och custa. Dom sa det inte men man kände ju vibbarna...
En vän till en vän till mig fick köpa en gammal, jäkligt fin, bil av sin döds sjuke polare till en grymt bra pris. Den killen skulle inte få försäkra bilen för marknads värdet på bilen utan för den summan han hade köpt bilen för, vilket är totalt ointresant summa. Det var väll därför jag inte fick försäkring iom att jag fått erva bilen. gratis bil = Försäkringsvärde 0:- :P
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Micke_ed wrote:jag måste göra en karossrenovering för att få in den i MHRF:s försäkring.
MHRF kräver alltså att du förstör bilen för att kunna försäkra den.
Det verkar helidiotiskt.

Jag tycker du ska fråga vad MHRF menar med
Fordonet ska vara i gott bevarat skick
och tycker att man måste acceptera en
fläck som är stor som en tumnagel
på en nästan 50 år gammal orenoverad bil.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

enligt min åskit/uppfattning är MHRF skit, bara massa sura gamla gubbar o kärringar som påstår att det va bättre förr.. allmän illvilja mot custom osv.. därför kommer jag aldrig att ens försöka försäkra någon va mina bilar där!

(kände för att skriva av mej)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

MHRF Kräver att jag \"förstör\" bilen, JA! Renoverade bilar finns det gott om enligt min mening, Även Amazon -57:or (Missförstå mig rätt...), men min bil är ju på ett sätt unik, kanske inte för dig, Lars, som inte har någon annknytning till bilen, men för mig är affektionsvärdet på bilen värt mer än pengar. Visst, det finns -57:or som är finare och värda mer pengar, men betyder detta automatiskt att jag inte är lika rädd om min bil? Kanske är det tvärt om... En nylackad bil går alltid att lacka om om nu olyckan skulle vara framme. Hur kan jag återställa den patina som växt fram under 50 år?

Vad Dom egentligen menar med gott orginalskick kan man ju verkligen ifrågasätta. Jag vill inte verka skrytsam men jag skulle nog vilja påstå att min bil tillhör en av dom bättre bevarade -57:or som inte är renoverad. Men om dom tycker att min bil inte är i gott orginalskick kan man ju fråga sig varför vissa bilar jag har sett fått försäkring.

Jag började argumentera med besiktningsmannen om varför jag inte skulle få försäkring, då pekade han på den enda rostlagningen som finns på min bil (förutom det som då var uppenbart trasigt och var på vippen att bytas ut), Det sitter nämligen en svets skarv på förarsidan, man har bytt plåten som sitter upp mot framskärmen (även det ovanligt på en amzon...). Det är inte dåligt gjort och skyms av kabelhärvan till framlycktorna, men! så fick det verkligen inte se ut!

Vi gick och tittade på hans bil efteråt och det var en av dom massivare julgranar jag sett, utsmyckad på alla konstiga sätt. bla, hade bilen den kromade ringen på handbroms spaken, den är inte orginal på hans bil som är av betydligt nyare modell, marchal framljus och amerika bågar både fram och bak plus en massa annat tingel tangel som inte kan klassas som orginal. Han så hela tiden att det var ovanliga bitar och det var derför han hade det, förviso, men inte orginal! fem minuter tidigare hade han ju stått och sagt till mig att jag inte hade orginal det och inte orginal datt ets (återställt i dagsläget, förutom kofångarhornen bak).
Som grädde på moset fick jag reda på att inte ens han hade någon försäkring på MHRF, pga vissa omständigheter som dock inte rörde bilen.
Samme man har även dissat andra bilar att komma med för att dom enligt honnom hade fel fäljar, när killen ifråga visade honnom tillbehörskatalogen så visade det sig att dom fans med där, men det avfärdades tydligen...
Samma sak berättade han om att dom brukade sitta och garva på deras möten om vilka lik som hade fått MHRF försäkring. Kändes jävligt roligt att få reda på!

Som sagt har jag bojkottat dom och tagit IF försäkringen som är på ett ungefär lika dyr. Enligt min mening har dom fått stormästar vansinne.

MvH
Micke
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

[quote="Rogge"] allmän illvilja mot custom osv..



Jag kan förstå att dom inte vill ta in customs, framför allt inte av nyare slag, med tanke på deras inriktning, så där har dom mitt stöd, man skall ju vara rättvis. Inte nu för jag ogillar customs, tvärt om, det skall finnas utrymme för dom med. Undrar vad dom skulle göra om man ville få en äkta Barris kustom MHRF försäkrad...
Last edited by Micke_ed on Mon May 08, 2006 10:24 pm, edited 1 time in total.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

inget dålit utlägg där! och jag hålelr med dej. din kan du ju omöjligt renovera upp. det vore ju nästan helgerån på en så fin och välbehållen gammal bil..

jag vill dock minnas att min morbror har minst 1 fordon försäkrat hos mhrf, om inte fler, (han äger 3 veteranbilar) deta är en camaro RS -68 som inte är helt 100 orginal, men orginal i utseendet, dock är motorn en småvässad 327/350 (kommer ej ihåg)

bil nummer 2, som jag inte vet om den är fösäkrad hos mhrf eller inte, är en 142 -68 \"rattomat\" med B20E, mao inte helt orginal.

bil nummer 3 är en camaro -73:a med 350 från en van, dvs insprutare. (TBI/TPI) samma där, inte helt orginal.

så i motsats till mitt förra inlägg så kan de även försäkra icke orginal bilar, men dte verkar som sagt väldigt kinkigt om vem som får fösäkra vad där!
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Micke_ed wrote:men min bil är ju på ett sätt unik, kanske inte för dig, Lars,
Jodå den är unik även för mig men inte på exakt samma sätt då jag inte känner tidigare ägare personligen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Jo, det har du kanske rätt i!
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re:

Post by Hugger69 »

Lars Bd wrote:
Micke_ed wrote:jag måste göra en karossrenovering för att få in den i MHRF:s försäkring.
MHRF kräver alltså att du förstör bilen för att kunna försäkra den.
Det verkar helidiotiskt.

Jag tycker du ska fråga vad MHRF menar med
Fordonet ska vara i gott bevarat skick
och tycker att man måste acceptera en
fläck som är stor som en tumnagel
på en nästan 50 år gammal orenoverad bil.
Har vi inte haft den här debatten tidigare vill jag minnas!? :shock: :shock:

Då gällde det ju att Amazonklubbens egna besiktnigmän var så himla duktiga......tror definitivt INTE att de skulle godkänna rostfläcken heller...!

För övrigt så är det ju en fri marknad därute för Er som klagar på MHRF!! Välj då någon annan försäkring om ni är missnöjda med MHRF, men jag synar att ni hittar en motsvarande försäkring till lägre pris! 8)

För mig verkar det åxå lite märkligt att inte ta in en orenoverad bil med lite skönhetsfläckar, man måste ju se till syftet med försäkringen!? Det finns ju utrymme för avvikelser i protokollet!

....jag besikatde min Camaro ´69:a i går, så vi får väl se om även jag skall kräkas på MHRF! :lol: :lol:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Post Reply