projekt ny inredning, slutresultat sidan 3

Moderatorer
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

projekt ny inredning, slutresultat sidan 3

Post by K_arlstrom »

Har nu äntligen påbörjat projektet med ny inredning till min amazon, tyvärr inte hänt så mycket mer än att jag måttat, mallat och ritat ut de flesta delarna.
En fråga till er, hur mycket högre är amazonstolar med nackstöd än de utan ? (efter 1965 årsmodell)

nog skrivet, här kommer bilderna !

Image
min skabbiga originalinredning, usch och fy

Image
skiss över inredningen med mått och färgsättning som nästan stämmer

Image
Image
Image
hur jag hade räknat på tygåtgången, råkade tyvärr köpa 5 meter rött och 3 meter vitt istället för tvärs om.. men det löste sig ! mer om det senare

Image
röda, gräddvita och marinblå konstlädret, trodde jag köpte svart men såg senare att det var marinblått, aja blir en lite ovanligare instrumentbräda :)

Image
jag och min mormor som har börjat rita ut bitarna på baksidan av det vita lädret

Image
hittade även en arbetsledare i mitten av baksätet ! ;D


allt för mig idag, mer bilder och så kommer till veckan !



//Jonas
Last edited by K_arlstrom on Thu May 17, 2007 7:08 pm, edited 2 times in total.
Vilja, våld och vasselin
Nordetun
Posts: 83
Joined: Thu Feb 23, 2006 7:48 pm
Location: Örebro

Post by Nordetun »

Haha äntligen! Detta kommer jag följa med spänning =)
Amazon -65
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: projekt ny inredning påbörjat !

Post by Cpt Tuttle »

K_arlstrom wrote: Image
röda, gräddvita och marinblå konstlädret, trodde jag köpte svart men såg senare att det var marinblått, aja blir en lite ovanligare instrumentbräda :)
Hehe... Blir det en amerikaflagga av den? :wink:
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

Nordetun wrote:Haha äntligen! Detta kommer jag följa med spänning =)
Hoppas herrn kan känna sig inspirerad i slutändan :D
Cpt Tuttle wrote:Hehe... Blir det en amerikaflagga av den? :wink:
haha japp uppenbarligen.. skulle först bara ha rött och vitt, sen kom jag på att stoppningen på instrumentbrädan är sprucken, och beställde fel färg..


på tal om annat så köpte jag mig två stolar från en 73as volvo 142, dessa ska in istället för originalstolarna då dom har nackstöd och stjärtgrill !
Bilder kommer imorn mot kvällen.


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Nordetun
Posts: 83
Joined: Thu Feb 23, 2006 7:48 pm
Location: Örebro

Post by Nordetun »

Mums! 140ins stolar är ju bara för sköna att sitta i också, kör ca 4 sträckor á 25 mil i månaden i min 140 då familj och vänner bor långt bort, underbart nackstöd och faktiskt en helt okej komfort i stolen!

I övrigt tror jag 3färgers kommer bli kanon!
Amazon -65
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

140-stolarna är (förutom de stenhårda stolarna i 240 75-77) faktiskt de enda Volvostolarna jag inte riktigt kommer överrens med, då sitter jag bättre i Amazonstolarna...

164-stolarna däremot är det bästa jag nånsin suttit i, mmm... 8)
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re:

Post by Minielk »

K_arlstrom wrote:stjärtgrill !


//Jonas
Tidernas värsta påfund, varför vill man ha det!?!

För övrigt ska det bli spännande att följa ditt projekt!
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

En liten uppdatering

Post by K_arlstrom »

ojdå,, stolarna är från en 73a (vet inte om jag skrev det) och värmeslingorna som dynorna sitter på hade krokat fast i underredet, så det fjädrade ingenting först !
Löste dock detta med en mejsel och en tång, är mycket mjukare nu :)

Minielk: rumpvärmare kan vara skönt om det är kallt i bilen och motorn inte fått upp värmen än, starta den och stolen är åtminstonde varm ! tackar tackar!



------------------------------------- UPPDATERINGEN -------------------------------


Dagens arbetspass gick åt till att göra nya mallar då stolarna från 140in inte var direkt lika amazonstolarna, nån centimeter här och där överallt.


Image
Ett avklätt baksäte och en naken stol

Image
När det väl var klart ritades mallarna ut på \"lädret\".. tidskrävande jobb !

Image
När det väl var klart (48 röda bitar och 12 vita tror jag det blev) så klipptes dom ut

Image
Stort tack till min mormor som hjälpte mig idag med :)

Image
Riktig kvalitetsmaskin, husqvarna !

Image
Som syr fint, måste köpa lite röd tråd imorn, men här är åtminstonde en povbit, håller bra att slita och dra i så jag hoppas det blir lika hållbart i bilen med.


Som sagt, proffsen på tv får det att se ut som ett lätt snabbt jobb, det är iochförsig inte så avancerat som jag först trodde men helt klart tidskrävande. Får se ifall jag får tag på röd sytråd imorn och även lite skummgummi? att ha mellan dörrsidorna och klädseln.


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Förkasta ej en mormor och en sådan symaskin! I båda finns kvaliteter som inte kan mätas i våra generationer. Lycka till, hoppas det blir bra!
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

Micke_ed wrote:Förkasta ej en mormor och en sådan symaskin! I båda finns kvaliteter som inte kan mätas i våra generationer. Lycka till, hoppas det blir bra!
Nejdå ingen risk ! Tyvärr var sytråden för grov eller nått sånt för att gamla husqvarnan skulle klara av det så mormor var snäll och lånade ut sin nya !




----------------------------------- UPPDATERING ----------------------------------

börjat sy idag, runt 4 timmar blev det.. hände inte så mycket, hälften av bitarna sitter väll ihop med en eller två till, så ni får bara en bild.. ;)

Image
på den ofärdiga överdelen av en stolsdyna !


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

K_arlstrom wrote:
Micke_ed wrote:Förkasta ej en mormor och en sådan symaskin! I båda finns kvaliteter som inte kan mätas i våra generationer. Lycka till, hoppas det blir bra!
Nejdå ingen risk ! Tyvärr var sytråden för grov eller nått sånt för att gamla husqvarnan skulle klara av det så mormor var snäll och lånade ut sin nya !
Annars brukar inget stoppa en gammal Hva symaskin, dom nya brukar ju ge vika långt innan dom gamla hederliga grejjerna
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

Micke_ed wrote:
K_arlstrom wrote:
Micke_ed wrote:Förkasta ej en mormor och en sådan symaskin! I båda finns kvaliteter som inte kan mätas i våra generationer. Lycka till, hoppas det blir bra!
Nejdå ingen risk ! Tyvärr var sytråden för grov eller nått sånt för att gamla husqvarnan skulle klara av det så mormor var snäll och lånade ut sin nya !
Annars brukar inget stoppa en gammal Hva symaskin, dom nya brukar ju ge vika långt innan dom gamla hederliga grejjerna
japp men det som knäckte denna är att man inte kan ställa trådspänningen, enligt efterforskning gjord i manualen till den nya (då den började göra likadant) !


---------------------------------- UPPDATERING ----------------------------------


Sytt lite här och där, tyvärr blir det ganska enformiga bilder så ni får bara lite smakprov :)


Image
en liten actionbild då jag syr, tur att det blir rakt :)

Image
Provade tejpa fast den "färdiga" dörrsidan på dörren

Jag har insett att jag ska göra en ny dörrsida med då den gamla håller på falla ihop av vattenskada osv ! Känns fel att lägga ner såhär pass mycket arbete och en fuska med grunden..


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Precis... Oljehärdad masonit är ju inte dyrt heller... :roll:
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Post by _hagitch_ »

Blir fint det där :D har du nå bilder på bilen utifrån?
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

imorn kommer nog masoniten !
_hagitch_ wrote:Blir fint det där :D har du nå bilder på bilen utifrån?
yepp.. dock lite småskabbig utsida, behöver ny lack och lite rostlagning..

Image
ser som likadan ut nu.. fast utan inredning ;P


------------------------------ UPPDATERING -------------------------------

Dagens arbete gick ut på att få U-röret från amazonens underrede att passa på underredet från 142an, lättare sagt än gjort då det inte bara skiljde runt 6 cm i bredd utan även 1 cm mellan monteringen för u-röret till underredet..
Lät det ta den tid det tog och det slutade på runt 6 timmar.. inklusive kafferast och middag :)

Image
142 underrede till vänster, amazon till höger

Image
de så kallade "U-rören", återigen amazon till höger

Image
flyttat på de yttre glidskenorna så u-rören från originalstolarna passar, ryms perfekt mellan kardantunneln och handbromsen :)

Image
även glidskensspärren från 142stolarna fick smalnas av, ingen större drama

Image
Syns kanske inte så bra, men har kortat av yttre biten på u-röret och bultat fast det för att få det rakt då jag ska svetsa, punktade ihop det och skruvade lös före jag helsvetsade

Image
de färdiga underredet, behövs bara lite svart färg, blir en promenad till macken imorn och köpa en sprayburk!


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Post Reply