Automat byte- BW35 till AW71

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
dunker
Posts: 2
Joined: Thu Jan 25, 2007 11:12 pm

Automat byte- BW35 till AW71

Post by dunker »

Undrar om någon har bytt autmat från bw35 till aw71 (3växlar + OD) som sitter på nyara volo bilar. Min plan är att byta ut motor och automat från B18 ochBW35 till en B21/B23 och AW71. Är det möjligt utan att behöva modofiera torped vägg och kardantunnel. Självklar måste nya motor fästen och lite annat små pysel fixas, men jag tänker på växellåde biten. Jag har rattväxel och den vill jag absolut behålla. är det möjligt? Behöver utväxlingen i bak axeln bytas..

Tacksam för svar!
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

b12/23 får du ner utan att modda torpeden.. däremot blir det knivigt för karadntunneln då AW71 har golvmonterad växelväljare..

bakaxeln behöver inte bytas.. vet dock inte hur kardan passar. men det borde gå att byta bara den fämre biten..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
dunker
Posts: 2
Joined: Thu Jan 25, 2007 11:12 pm

Post by dunker »

Om det är en vajer som går mellan växelväljaren och automatlådan är det då inte lösbart att behålla rattväxel?
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det har jag ingen erfarenhet av, men försök du :) känns ju alltid bäst om man lyckats lösa nått själv :)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Re:

Post by Adrenaline »

dunker wrote:Om det är en vajer som går mellan växelväljaren och automatlådan är det då inte lösbart att behålla rattväxel?
Det går fint de, frågan är bara om det är skutande eller dragande.
Dvs så du inte får ettan på parken och viseversa.
Men det ska nog gå att lösa.
Amaroyce -64
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

Adrenaline wrote:Det går fint de, frågan är bara om det är skutande eller dragande.Dvs så du inte får ettan på parken och viseversa.
Men det ska nog gå att lösa.
vinkel järn, alltså så när vajern från växelväljarn trycks ut, drar den i vajern från lådan, o vice versa
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Re:

Post by Adrenaline »

Rogge wrote:vinkel järn, alltså så när vajern från växelväljarn trycks ut, drar den i vajern från lådan, o vice versa
Nja nästan fast tvärtom. Eller?
Växelväljaren i en automat är enkel. Bara en pinne som ska
skjutas fram o åter Ex: PRND21
Men beroende på montering kan det bli lika gjärna bli 12DNRP
Om ni förstår.. Lite dragen just nu :wink:
Men allt som krävs är att ändra vajerfästet på lådan, typ fram till bak.
Amaroyce -64
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

Adrenaline wrote:Nja nästan fast tvärtom. Eller?
Växelväljaren i en automat är enkel. Bara en pinne som ska
skjutas fram o åter Ex: PRND21
Men beroende på montering kan det bli lika gjärna bli 12DNRP
Om ni förstår.. Lite dragen just nu :wink:
Men allt som krävs är att ändra vajerfästet på lådan, typ fram till bak.
jag referade till
Det går fint de, frågan är bara om det är skutande eller dragande.


om man inte behöver ändra nått så är ju det bra, men om man måste vända rörelsen så kan man göra som jag skrev, alltså att man ha en platta som man fäster vajrarna (eller vad det nu är) i, i varsin ände, o sätter en skruv i mitten, så plattan rör sig runt sitt centrum och det ger ju en motvänd funktion, när staget elelr vajern från växelväljarn rör sig åt ett håll, så rörsig vajern från lådan åt det andra. men har alltså byggt en "inverter" 1-or till 0-or o sånt ni vet ;)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Post by Adrenaline »

Ah jag förstår vad du menar.
Jo visst går det med men det blir mer rörliga delar =mer rackel.
Amaroyce -64
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

Adrenaline wrote:Ah jag förstår vad du menar.
Jo visst går det med men det blir mer rörliga delar =mer rackel.
bygger man det stabilt o seriöst så behöver det inte krångla, men visst, slänger man ihop det på halvtjofräs i ett dåligt jobb så kommer det ju jävlas..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Ivar
Posts: 10
Joined: Tue Apr 17, 2007 8:17 pm

Post by Ivar »

Det är ingen vajer utan ett länkage hela vägen till lådan, den sista slitsade biten som skruvas på lådan sitter likadant på en aw71. möjligt att det är omvänd ordning men det är i så fall bara att vända den delen upp och ner ( då måste man nog förlänga den näst sista delen också). Jag tror att kardantunneln måste breddas bak ( har för mig att OD:n sitter som en extraklump lika som på en manuel)
http://www.schultze.nu/gallery/The-Amaz ... t/P1220015
4-dörr aut
12136VK172798
Post Reply