B18 Går varm

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

B18 Går varm

Post by Amazon_123GT »

tjena

Min b18 motor vill gå varm bara vid lite finåkande i stan i sakta mak så stiger tempraturen till höjden med en gång.. den klarar väl sig någorlunda om man slår på elfläkten..

men inte ska man behöva ha elfläkt bara för att köra sakta i stan ligga o cruisa på sådär 30 km/h då ska man ju inte behöva ha elfläkt

så nu undrar ja om nån har vart med om nåt liknande eller har några idéer på vad som kan vara fel

BILEN ÄR EN ORGINAL AMAZON 67 Med EN ORGINAL B18

tackar på förhand;)
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Kylaren full i skit?
Dålig vattenpump?

börja med att spola ut hela kylsystemet noga, använd kylarrensning och spola ännu mer från alla hål. Ha gärna kylaren lös så du kan spola från båda hållen.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Post by Amazon_123GT »

okej.. ska tao prova me kylarrensing då de ändå står en flaska ute i garaget
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Post by Amazon_123GT »

har kört me kylarrensning och bytt vattenet och nu även bytt vattenpumpen och termostat men funkar fortfarande sisådär går varm på tomgång och så
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re:

Post by brorsan »

Amazon_123GT wrote:har kört me kylarrensning och bytt vattenet och nu även bytt vattenpumpen och termostat men funkar fortfarande sisådär går varm på tomgång och så
Topplockspackningen som gått? Hur ser vattnet ut, kommer det avgaser ur kylaren om du lyfter på locket?
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
martin73
Posts: 21
Joined: Tue Aug 03, 2004 2:37 pm

Post by martin73 »

kolla så att du inte har luft i systemet, om du tömt och bytt kylare t.ex.
häng upp expansionskärlet högt och låt all luft bubbla ut medans motorn går på tomgång, kan ta en halvtimme ibland.
Henke.N
Posts: 107
Joined: Fri Jan 26, 2007 7:54 pm
Location: Östersund/Tandsbyn

Post by Henke.N »

Har du både elfläkt och fläkten på motorn kvar? isf. så låter det lite skumt. Men har du bara elfläkten så får du räkna med å köra den när du står på tomgång eller kör sakta.
Volvo V70 D5 AWD -05
Amazon-62 (projekt)
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Post by T.Fahlgren »

det är just vid stadskörning och tomgångskörning du behöver elfläkten. då kyler ju inte fartvinden nånting.

vid landsvägskörning kan du ha den avslagen trots att motorn belastas mer. för då blåser ju det genom kylaren tack vare farten.
Amazon -65 TIC
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Om du bara har elfläkt så blir den varm på tomgång, det är helt normalt, alla bilar blir varma så fort hastigheten kryper under ca. 40 km/h om du inte har någon fläkt som kyler.
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Post by Amazon_123GT »

nä men alltså har vanliga fläkten kvar som sitter där orginal o tycker ju den borde röcka till vid lite lugn stadskörning..

elfläkten e till för crusing o sånt där där kan ja väl gå me på om den inte klarar sig med bara vanliga fläkten när man står still o köar länge

men fan kryssa runt lite i 30 inne stan ska de klara tycker man juh

och borde även klara tomgångskörning normal tycker man.. men men
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
Henke.N
Posts: 107
Joined: Fri Jan 26, 2007 7:54 pm
Location: Östersund/Tandsbyn

Post by Henke.N »

Har du orginalfläkten kvar på motorn så borde det räcka även till stadskörning i låg hastighet. Vad satte du i för termostat?
Volvo V70 D5 AWD -05
Amazon-62 (projekt)
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Givetvis, om standardfläkten är där ska den räcka till, kolla att termostaten funkar, det kan ju vara den som är kass eller stopp i rören någonstans, om du drar på värmen på fullt blås kommer det ordentligt med varmluft då ?
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Post by Amazon_123GT »

jag satte i en ny 82 graders termostat så det är ju ingen vintertermostat heller


japop värmen funkar kalasbra:D
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Post by Amazon_123GT »

ingen som kommet på nått nytt?

tycker termostaten borde va ok för va ungefär samma symptom med den gammla och den nya..


eller e de så enkelt att kylaren helt enkelt har tagit ut sin rätt o klarar in av att kyla ordentligt längre?
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re:

Post by nisseinorr »

Amazon_123GT wrote:ingen som kommet på nått nytt?

tycker termostaten borde va ok för va ungefär samma symptom med den gammla och den nya..


eller e de så enkelt att kylaren helt enkelt har tagit ut sin rätt o klarar in av att kyla ordentligt längre?
jaa alltså nog ska den ju klara av att kyla ordentligt om den nu inte är igensatt och full i skit.. ungefär detta problemet har/hade jag på min B18-Amazon. har inte hunnit testa rengöra kylaren och kolla vattenpump eller så, ville bara kunna köra med den lite granna utan att den då gick varm..
så jag gjorde en fuskis och tog en gammal termostat som jag borrade ett litet litet hål i för att alltid ha en viss cirkulation i kylsystemet..då tar de lite längre tid att komma upp i normaltemp men den går då inte för varm i alla fall.. hoppas du hittar felet och kan meddela :)
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Post Reply