Oljespörsmål

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Oljespörsmål

Post by Sture Swedberg »

Oljekvalité för B16-18-20.

Efter att ha tröttnat på alla mer eller mindre kvalificerade påståenden om vad för slags olja som är lämpligt för våra gamla pärlor frågade jag Volvos motoravdelning om deras synpunkter och fick följande svar:

Först och främst skall oljorna uppfylla kvalitetskraven ACEA A3/B3, dvs den europeiska standarden. Motsvarande API (Amerikansk standard) finns oftast också angiven på förpackningarna.

Vad det står för tillverkarnamn på burken har egentligen ingen betydelse, det är kvalitetsnormen som är det viktiga.

Mineralolja är helt klart det som gällde när motorerna tillverkades. I dag är det lättast att få fatt i 10W/30, 10W/40 eller 10W/50. Kör du endast sommar är det första alternativet helt tillräckligt, kör du året runt och norröver kan det vara lämpligt med det senare för att underlätta kallstarter.

Delsyntetolja rekommenderar man faktiskt. Viskositetstalen enligt ovan gäller även här.

Helsyntetolja går i och för sig också bra men är inte speciellt lämplig oavsett om det är en gammal motor eller en nyrenoverad och ren. Mest beroende på att de tillverkningstoleranser de här gamla spisarna gjordes efter kommer att medföra onödigt slammer då de nya oljorna är betydligt tunnare. Därtill alldeles onödigt dyra utan att tillföra något positivt. Det här med lösningseffekterna av gamla förbränningsrester ställde man sig något frågande till.

Själv har jag plockat isär några motorer och funnit följande: På två B16 var vipparmsbryggan rejält igenkoksad på mitten (varmast). Båda hade 15-20 000 mil bakom sig.

En B20 med över 25´ mil visade bara obetydlig koksning och delarna var lätta att få bort. Den motorn vet jag har, om inte vanskötts, så i alla fall inte ägnats någon större uppmärksamhet. Den har gått som vardagsbil hos en lantbrukare och varit med i ur och skur.

Senaste offret är en B18 (1964) med 19 500 mil på mätaren och med ett föredömligt välskött serviceschema. Den är nästan kliniskt ren under ventilkåpan. Den har servats på en mindre verkstad under alla år som tydligen har använt Shell-olja. Märket har sannolikt ingen betydelse men man har följt de ursprungliga serviceintervallerna på 500 mil. Med största sannolikhet har bilen körts lugnt och sansat under alla år. Förste ägaren hade den i 30 år innan han lämnade det jordiska, näste i 13 år (han är fortfarande i livet, 78 år gammal). Bilen har bott i samma kvarter i Klintehamn på Gotland sedan födseln och det kan väl ha bidragit till den lugna framfarten.

Och nu är det min tur .
Bilskrället har förmodligen inte upplevt en så lång tur i hela sitt liv som transporten mellan Klinte och Varberg för en tid sedan. Nu kommer den att gå i trafik hela somrarna för att det är så förbaskat kul att köra Amazon. Gubbe med hatt osv. Motorn går som en dröm, inte ett enda tickande, klickande eller dunkande. Det knappt hörs att den är i gång. Den skall jag inte pilla med det minsta. Pigg är den också med tanke på att den nog är ”fis”-körd hela sin levnad. Världens längsta inkörningsperiod ??

Därtill kan jag äckla er med att den är totalt rostfri (vilket innebär att den aldrig är rostlagad). Det sa´s så när jag köpte den men det trodde jag egentligen inte på. Nu är den renskrapad undertill och möjligen kan man med lite god vilja hitta antydning till ytrost. Hitta en sådan till borde inte vara möjligt! Nu blir det hålrumsbehandling och lite senare tjockare skyddsmassa för att dämpa vägljud.

Oljebyte var gjort för kort tid sedan men när det blir dags skall jag prova med delsyntet, Castrol Lightec, för att utröna om det blir annat ljud i motorn.
PellePite
Posts: 59
Joined: Sun Apr 08, 2007 3:54 pm

Post by PellePite »

Mycket bra att veta,,,

Många har ju funderat och spånat i tidigare länkar....

Vad tyckte dom var bäst? mineral eller delsyntet? Eller spelade det ingen roll?

/ Per
Amazon -59
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Mest beroende på att de tillverkningstoleranser de här gamla spisarna gjordes efter kommer att medföra onödigt slammer då de nya oljorna är betydligt tunnare
Frågan är om dom visste vad dom pratade om i så fall, hur tjock oljan är (när den är varm) har ju inget med att göra om det är mineral, syntet olja eller om den är 60-tals olja eller ny, det är väl ändå viskositeten som bestämmer det.
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

lånan tråden lite..har en frård jag skulle behöva lite tjockare olja till..tror det är nån helsyntet 5-50i den nu...vad ska jag slå i den tro?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Olika oljor

Post by A-masen »

Får en helsyntetare med (nästan) modern motor hoppa in med en fråga?
Förutsatt att oljorna är blandbara med varandra, borde man väl kunna späda på med en tjockare olja, om man bara vill \"gå upp ett steg\" i viskositet?
Man kanske inte skall välja kedjeolja till motorsågar, men något liknande.
Min tanke är att man bara häller i någon deciliter eller två, och får en procentuellt tjockare olja. Naturligtvis borde det fungera tvärtom också. Alltså med en tunnare olja. Eller?????
Fungerar det så här eller är jag helt fel?
PellePite
Posts: 59
Joined: Sun Apr 08, 2007 3:54 pm

Post by PellePite »

Vad jag har hört så ska man aldrig blanda oljor med olika viskositeter eller för den delen mineral med syntet...
Amazon -59
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re:

Post by parbring »

PellePite wrote:Vad jag har hört så ska man aldrig blanda oljor med olika viskositeter eller för den delen mineral med syntet...
Och jag har hört att det är problemfritt... :)
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Alla oljor som följer normal standard är garanterade att vara blandbara med varandra.
PellePite
Posts: 59
Joined: Sun Apr 08, 2007 3:54 pm

Post by PellePite »

Okey, vad bra ifall det är så. Då har jag kanske fel :?

Men jag brukar iallafalll alltid fylla på samma olja i blien som jag bytte till.

Fast det spelar kanske inte så stor roll då om man kan blanda :)
Amazon -59
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

man kanske skulle tippa i en halv liter växellådsolja? :roll:
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Oljespörsmål

Post by Amazon »

Sture Swedberg wrote:I dag är det lättast att få fatt i 10W/30, 10W/40 eller 10W/50. Kör du endast sommar är det första alternativet helt tillräckligt, kör du året runt och norröver kan det vara lämpligt med det senare för att underlätta kallstarter.
Jag kanske har fel men 10W/30, 10W/40 eller 10W/50 borde väl ha samma viskositet vid kallstart medan 10W/50 är tjockare än 10W/30 vid högre temperatur?
Volvo P1200VB 1958
Danne.N
Posts: 14
Joined: Wed Feb 21, 2007 7:05 pm
Location: Östersund, Tandsbyn

Post by Danne.N »

Alla motoroljor som säljs på marknaden är blandningsbara med varandra, oavsett om det är mineral, delsyntet eller helsyntet. Det är ett krav att de ska vara det, annars får de inte säljas. Det är dessutom inte skadligt på något sätt att blanda olika motoroljor, det som händer är att man ändrar oljans egenskaper (marginellt) i någon form. Det råder väldigt mycket prat och hysch-hysch hokus pokus i just ämnet oljor. Olja går ju dock inte tillverka på så många olika sätt, alla tillverkare har ju samma råvara att jobba med i grund och botten. Sedan beror det på vilka tillsatser man blandar i oljan och i vilken mängd.(Finns en jättebra tråd på forumet om oljors uppbyggnad och hur oljetillverkarna använder/missbrukar ordet syntet bl.a.) Biltillverkarna talar ju om för oljekemisterna vilka egenskaper och krav de vill ha/ställer på oljan. Oljetillverkarna tillsätter sedan olika tillsatser för att uppnå vissa egenskaper. Oavsett vilken tillverkare det är så tillverkar dem oljorna på väldigt lika sätt och det är egentligen inga konstigheter...
Att styla en Opel är som att sminka en gris...

Amazon -62 projekt
Audi A6 2,7 Biturbo Quattro
Danne.N
Posts: 14
Joined: Wed Feb 21, 2007 7:05 pm
Location: Östersund, Tandsbyn

Re: Oljespörsmål

Post by Danne.N »

Amazon wrote:
Sture Swedberg wrote:I dag är det lättast att få fatt i 10W/30, 10W/40 eller 10W/50. Kör du endast sommar är det första alternativet helt tillräckligt, kör du året runt och norröver kan det vara lämpligt med det senare för att underlätta kallstarter.
Jag kanske har fel men 10W/30, 10W/40 eller 10W/50 borde väl ha samma viskositet vid kallstart medan 10W/50 är tjockare än 10W/30 vid högre temperatur?
Du har alldeles rätt.
Att styla en Opel är som att sminka en gris...

Amazon -62 projekt
Audi A6 2,7 Biturbo Quattro
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Om man bortser från priset så finns det med andra ord inga som helst nackdelar med att använda helsyntetolja i motorn förutsatt att den håller rätt viskositet, och ju mer lättflytande den är vid kallstart desto bättre? En helsyntetisk 5W-50 olja borde alltså vara riktigt bra och ge marginellt mindre slitage på motorn jämfört med t.ex. 10W-50 eller 5W-40? För jag antar att det finns fördelar med att oljan inte blir för tunn när den är varm?
Volvo P1200VB 1958
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Det var ju kul att inlägget engagerade :D .

Efter att snabbt ha läst inläggen och följdfrågorna om vad Volvo rekommenderade är det bara att läsa en gång till och försöka förstå vad där står:

Volvo säger att en mineralolja med lämplig viskositet för den sorts körning du har (sommar/vinter/Lappland/Sahara?) är vad motorerna byggdes för en gång i tiden och det gäller i dag också.

Man rekommenderar i dag en delsyntetolja, tydligen av den orsaken att den inte koksar på samma sätt som en mineralolja, håller förbränningsresterna svävande i stället för att fastna på ventilskaft och vipparmsbrygga. Ev rester fastnar förhoppningsvis i filtret.

Inläggen om div finurliga blandningar med sågkedjeoljor, växellådsolja etc är förhoppningsvis skrivna med glimten i ögat men för den som läser och inte är så insatt vill jag rekommendera att hoppa över alla experiment.
Du kommer inte att uppnå bättre resultat än de som oljebolagen kokat ihop, däremot kanske du kan lyckas skära motorn och det vore ingen höjdare. Volvomotorerna är erkänt tåliga men dom tål inte vad som helst.
Post Reply