Motor projekt frågor

Moderatorer
b20
Posts: 207
Joined: Sat May 14, 2005 12:01 pm

Motor projekt frågor

Post by b20 »

HEJ
jag ska nu börja trimma min motor och har några frågor.
Motorn är en b20 som har varit renoverat hos volvo och bara gått några tusen mil.

jag siktar på 160-170hk och tänker använda dubbla su hs6 förgasare.
Jag har tänkt att använda trattar och bättre nålar. Har ni några förslag på nålar till förgasarna?

En steg 2 topp borde väl räcka eller ska man satsa på en steg 3?
Vad rekomenderar ni för kam. En d,k kam blir väl för snäll??
Har ni några bra råd om vassare kam som passar bra med dubbla su?

Tacksam för alla trimm tips jag kan få :P
Old volvo's never die they only go faster!
volvo 144 1970
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hejsan.

KG trimmning och TG motor mfl? har kammar som passar bra till dubbla Su. D, K_kam blir dock för snällt då du siktar så högt.

Vad jag vet/hört så är det den äldre generationens rally killar som lyckats få ut 160 hk med dubbla Su, Det krävs en massa motorkunande och trixande och testande i bromsbänk för att lyckats.

Skulle du lyckats få mer än så vilket jag inte tror är en omöjlighet så är det bara att gratulera. Jag och fler vill också veta \"setupen\" på en sådan motor.

Stora ventiler behöver inte betyda massa effekt utan det är de små detaljerna, typ porta på rätt ställe som gör det.
44/37 ventiler räker långt sägs det :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Om du siktar på 160-170 hk med SU för du nog handla på dig ett par förgasare från en jaguar då dom är större.Vanliga SU bottnar väll runt 140 om man inte vet vad man håller på med.Weber,Solex eller Dellorto är nog mer lämpligt.

De olika stegen på toppar som markandsförs genom olika firmor är inga normer för portning m.m. av toppar.En steg 3 topp hos en firma kan ha samma spec som en steg 2 topp hos nästa firma så du får specifiear lite mer vad du tänkt göra med toppen.

K-D kam är nog inte att satsa på,välj en mer modernare profil från exempelvis KG,TG m.fl.
Har du för vass kam och SU förgasrae kan du få problem med vaccumet.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
b20
Posts: 207
Joined: Sat May 14, 2005 12:01 pm

Post by b20 »

Är en kg17 kam för snäll skulle det funka med kg19?

Vad måste mer modiferas på förgasarna än att byta till bättre nålar och köra med trattar. Självklart måste förgasarna vara i bra skick och vara rätt inställda.

Jag har hittat en begagnad steg 2 topp från keneths motor med 44/37 den borde väl funka bra?
Old volvo's never die they only go faster!
volvo 144 1970
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Re:

Post by T.Fahlgren »

b20 wrote:Jag har hittat en begagnad steg 2 topp från keneths motor med 44/37 den borde väl funka bra?
att den kallas steg 2 säger inte så mycket.

kompförhållandet måste vara anpassad efter kamaxeln. är toppen flödestestad?
Amazon -65 TIC
b20
Posts: 207
Joined: Sat May 14, 2005 12:01 pm

Post by b20 »

Det vet jag inte. Han som hade den innan sa att den skulle räcka upp till 170hk.
Men dom borde väl flödestesta topparna när dom gjorde i ordning den på keneths motor?
Old volvo's never die they only go faster!
volvo 144 1970
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Toppar i steg

Post by J.LUNDIN »

Flödestestning av toppar brukar sällan göras på lätt modifierade toppar, det blir för dyrt i förhållande till vad man kan ta ut i betalning för jobbet. Test av maxflöde och utplottning av flödeskurvan är vanligtvis förbehållet fullrace toppar där varje liten förändring är värd pengar.

Sedan har vi det här med de olika obskyra stegen av modifiering som för mig är fullständigt obegripligt, vad är det man egentligen säljer :?: Det finns vad jag vet ingen som helst koppling mellan ett uppgivet steg och ett väl definierat genomflöde. Att man sätter i större ventiler är inte samma sak som att flödet ökar nämnvärt.
svesv
Posts: 14
Joined: Fri Jun 22, 2007 6:30 pm

Post by svesv »

Hej. Jag har hållit på med Volvo i 30 år. Om du vill få ut det du vill är det minst Volvo F-kam(300 grader) som gäller. SU förgasare är för små du behöver Weber 45 minst Helst Webwer 48 För att få bra vrid är det viktigt med rätt längd på insugningsrör och trattar. Extraktor och avgas måste vara rätt. Det är enkelt att få ut mycket HK med en motor som går dåligt under 4000 varv. Ska den gå bra behövs mycket finjusteringar och absolut inte vassare kamaxel än nödvändigt. Allt Måste vara exakt. Glöm inte tändningen. Kurvan måste passa motorn. Använd E85 som bränsle. Det kyler motorn bättre.
svesv
Posts: 14
Joined: Fri Jun 22, 2007 6:30 pm

Post by svesv »

Jag glömde skriva att vevaxeln måste balanseras. Kolvar och stakar viktjusteras. Använd helst Bofors vevstakar. Modifiera dessa till 24 mm kolvbult och använd smida kolvar. Det du pratar om i din trimning ger cirka 135 hk med den toppen och SU förgasare. En vassare kam ger inte mer HK men gör motorn svagare på låga varv. Du behöver också en bättre oljepump. och Oljekylning.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

svesv wrote:En vassare kam ger inte mer HK men gör motorn svagare på låga varv.
så det är därför folk byter tillvassare kamaxel? nja. håller inte redigt med :wink:

nu är jag ingen expert, min teori är dock att då vassare kamaxlar tillåter längre o andra öppningstider för ventilerna som ger motorn möjlighet att suga i sig mer soppa/luft som gör att mer energi frigörs vid förbränningen, som ger mer effekt....

jag tror inte man behöver göra så mycket som du beskriver för att få ut de effekter han pratar om, även om det säkert är nyttigt, men om man tänker turbo, o kikar på Eric W's motor, så är den (vad jag vet om innehållet) "ganska standard" o den lämnar 400+ i motorn
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
b20
Posts: 207
Joined: Sat May 14, 2005 12:01 pm

Post by b20 »

jo men nu vill jag inte satsa på dubbla webrar dels för bränsleförbrukningen och att jag inte har den ekonomi som krävs för att köpa webrar/dellorto/solex.

Jag ska köra med su och undrar ifall en kg17 är för snäll för den effekt jag vill uppnå?
Old volvo's never die they only go faster!
volvo 144 1970
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

b20 wrote:jo men nu vill jag inte satsa på dubbla webrar dels för bränsleförbrukningen och att jag inte har den ekonomi som krävs för att köpa webrar/dellorto/solex.

Jag ska köra med su och undrar ifall en kg17 är för snäll för den effekt jag vill uppnå?
Trimmar du så kommer du alltid öka bränsleförbrukningen,om du inte vill det kanske man inte ska trimma.Det handlar ju om att ge motorn mer bränsle och luft.
Det är inte kammen som kommer stoppa dig vad det gäller dina effektmål utan förgasarna,sikta lägre så räcker dubbla SU annars är du illa tvungen att köpa andra förgasare för att komma upp i 160-170 hk.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Re:

Post by T.Fahlgren »

Amazon_V8 wrote:
b20 wrote:jo men nu vill jag inte satsa på dubbla webrar dels för bränsleförbrukningen och att jag inte har den ekonomi som krävs för att köpa webrar/dellorto/solex.

Jag ska köra med su och undrar ifall en kg17 är för snäll för den effekt jag vill uppnå?
Trimmar du så kommer du alltid öka bränsleförbrukningen,om du inte vill det kanske man inte ska trimma.Det handlar ju om att ge motorn mer bränsle och luft.
Det är inte kammen som kommer stoppa dig vad det gäller dina effektmål utan förgasarna,sikta lägre så räcker dubbla SU annars är du illa tvungen att köpa andra förgasare för att komma upp i 160-170 hk.

MVH Micke
inte all trimning ökar bränsleförbrukningen :wink:

optimering (höjning) av kompförhållandet ger effekt och gör att motorn drar mindre sås. även om du portar avgaskanalerna så ökas effekten och minskar bränsleförbrukningen tack vare minskat motstånd då kolven ska trycka ut avgaserna.
Amazon -65 TIC
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Tänk om någon med pengar typ han som ville ha en 36/36 på sin B20 och där Linqvist racing plockade ut 170hk kunde läja bort jobbet och på så vis trolla fram max hk med dubbla SU. Jag tror inte det är omöjligt att nå dit bara man har pengarna.

B20, Vad en motor med 170hk och SU drar i bränsle \"activ körning\" vet ingen. Jag tror inte det räcker med 1,5 l/mil. Vill du att bilen ska dra runt litern blandad körning så håll dig runt 130hk men då ska allt vara frächt också. Det är vad jag tror iallafall.

Någon fler som tror det är möjligt att nå dit bara man har resurser och pengar?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
b20
Posts: 207
Joined: Sat May 14, 2005 12:01 pm

Post by b20 »

tror du den drar så pass mycket med dubbla su?
Då kanske det är bättre att spara pengar och satsa på dubbla weber 45:or :?
Old volvo's never die they only go faster!
volvo 144 1970
Post Reply