BOA 6

Moderatorer
räven
Posts: 63
Joined: Wed Jan 05, 2005 11:11 pm

BOA 6

Post by räven »

Hej!

Har precis köpt en BOA6 till min b20, frågan är nu om jag kanske tog i lite väl då jag läste en del om den här kammen på en gammal tråd? :shock:

Motorn i fråga är en 2.2 b20, med Kg steg 4 topp och crommoly stänger, weber 45or.

läste att den lämpa sig för mycket vassa turbo motorer så man kanske får lägga den på hyllan vid hx35an och sätta ihop nåt skoj sen!

Mvh
Edvinsson, Amazon-70
räven
Posts: 63
Joined: Wed Jan 05, 2005 11:11 pm

Post by räven »

ingen som vet nåt om boa6? vet någon hur gammla boa kammarna är?, e dom helt omorderna?
Edvinsson, Amazon-70
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

BOA6

Post by J.LUNDIN »

Denna kam är från slutet av 70-talet, möjligen i början av 80-talet. Det är en vass kam som går att använda i förgasarmotorer, den passar dock bättre till motorer med insprutning.Så har vi det här med gammal och gammal, de flesta kammar som finns till B20 har många år på nacken och det är nog få om ens någon som är designad i ett modernt kamdesign program. Då det gäller BOA så lärde han sig av Hagström/mannerstedt som så många andra kamtillverkande gubbar. Då tekniska museét hade sin Hedlund utställning så var jag där och lyssnade på Nisse Hedlund som drog en massa roliga historier från förr och det var precis som jag i alla år befarat. Merparten av Nisses kammar togs fram genom \"try and error\" dvs. med väldigt få vetenskapliga beräkningar som grund och dom fungerar ju förvånansvärt bra än idag.

Jag frågade vid något tillfälle i början av 80-talet BOA om hur han beräknade sina kammar och fick faktiskt någon vecka senare en lite papperslapp med den formel som han använde. Han räknade ut kamkurvorna efter formeln och plottade sedan ut dessa för hand på ett millimeter papper.. :shock: Denna \"ritning\" lämnades sedan till någon som tog fram en masterkam som man sedan kunde slipa efter. Då persondatorerna gjorde sitt intrång så övergick BOA till att rita kamprofilerna i CAD... :shock: han var ju till \"åren kommen\" men ändå vaken för alla nymodigheter.. :D
Jag har på senare år med ljus och lykta sökt efter denna papperlapp bland mina högar med papper utan att återfinna den, den finns förmodligen någonstans i röran. Så här i efterhand vore det roligt att se efter vilken typ av polynom han gjorde sina beräkningar.
räven
Posts: 63
Joined: Wed Jan 05, 2005 11:11 pm

Post by räven »

Okej!, tack så mycket!
Det var intressant information :D
Då provar jag kammen iaf.
Förresten TG såg ja hade kammar som dom iaf påstod va moderna men dom kanske har några år på nacken dom också?

Mvh
Edvinsson, Amazon-70
OttoB
Posts: 31
Joined: Tue Mar 23, 2004 7:56 am

Re: BOA6

Post by OttoB »

J.LUNDIN wrote: Jag har på senare år med ljus och lykta sökt efter denna papperlapp bland mina högar med papper utan att återfinna den, den finns förmodligen någonstans i röran. Så här i efterhand vore det roligt att se efter vilken typ av polynom han gjorde sina beräkningar.
Jag har provat GT-Suite program, och först räknade lyft/duration med Excel. Polynomer fick jag från den här boken:

(Benzinger W-D: ”Die Steuerung des Gaswechsels in schnellaufenden Verbrennungsmotoren”, Springer-Verlag, 1968)

Simulering gick inte så bra, fick ventilresonanas redan vid 3000 varv.... :oops:
jens gustavsson
Posts: 113
Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
Location: sävar/umeå
Contact:

Post by jens gustavsson »

jag har kört mycket med boa 5-6 på min turbo b20, jag ahr också mätt upp den vid alla jämna mm om nån är intreserad.

mitt korta omdöme är att den ger bra effekt och så men den är lite väl agresiv mot vippsystemet i gämförelse mot tex kg5, gik 004, kg6, och F, K och R kammen som också är testade.
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)

B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m

jens@savarturbo.se
räven
Posts: 63
Joined: Wed Jan 05, 2005 11:11 pm

Post by räven »

Tackar för informationen! Har ni några tips på hur man ska få ventilmekanismen att hålla bra? Jag kör med crommolystänger och en kraftigare brygga, orginallyftare.

Mvh
Edvinsson, Amazon-70
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Ventilsystem

Post by J.LUNDIN »

Originallyftare :shock: Byt till lättade dito direkt..... :!:
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Re: Ventilsystem

Post by T.Fahlgren »

J.LUNDIN wrote:Originallyftare :shock: Byt till lättade dito direkt..... :!:
vad menar du med dito?

jag har provlättat några lyftare liknande de kg har, altså med totalt tio st 8mm hål.

kom fram till att de lyftare som har stora hål på sidorna var mer härdade och fick sprickor vid bearbetning. de lyftare som hade mindre hål på sidorna var mycket mjukare och sprack inte.

håller det verkligen vid hård andvändning?
Amazon -65 TIC
räven
Posts: 63
Joined: Wed Jan 05, 2005 11:11 pm

Post by räven »

Hmmm, okej hade jag knappt tänkt på. Kan man göra detta själv eller bör man köpa hos trimfirma?, såg att Kg hade men det priset var ju inte så skoj... :?
Edvinsson, Amazon-70
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Lättade lyftare

Post by J.LUNDIN »

Om du lättar volvos original lyftare så håller det. Är lyftarna väldigt hårda så kan man använda Coromantborrar :shock:, dom klarar av de flesta hårda material inklusive merparten av dom handfilar som säljs... :D
Efter borrning så skall hålradien putsas till så att det inte finns några ojämnheter som sprickor kan utgå ifrån. Jag har både borrat original själv och även kört med lyftare från Timo och ingen har havererat beroende på brott.
Om du tittar tillbaks något år på forumet så finns det bilder på en fin fixtur för borrning av lyftare.
jens gustavsson
Posts: 113
Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
Location: sävar/umeå
Contact:

Re: Ventilsystem

Post by jens gustavsson »

J.LUNDIN wrote:Originallyftare :shock: Byt till lättade dito direkt..... :!:
vad håller bättre då?

hur många gram lättare blir de?

hur många hundra rpm mer kan man unvika ventil stuts då med en given fjäder mm?
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)

B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m

jens@savarturbo.se
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Nu vet jag inte, men var inte problemet med vissa lättade lyftare att de trycktes ihop och blev tjockare??
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Ventillyftare

Post by J.LUNDIN »

I slutet av 70-talet så florerade det en hel del lågpris kammar och lyftare som var tillverkade av exempelvis CRANE i USA. En trimkam från CRANE kostade då 199:-, komplett sats med lyftare 499:-, kvalitén var därefter. Dessa lyftare bröts sönder på mitten om man hade otur. Jämfört med Volvos original lyftare så var dom rena dyngan.

Hur mycket lättare lyftarna blev efter borrning kommer jag faktiskt inte ihåg just nu, men alla gram man kan få bort på dom rörliga delarna i ventilsystemet är till nytta. Det finns således ingen som helst anledning att köra med tyngre detaljer än nödvändigt och det gäller alla ingående delar såsom ventiler, ventilfjäderbrickor samt lyftare.

Hur många hundra varv extra man får har jag ingen aning om, det var liksom överkurs för sådär en 30 år sedan.... :D I dag kan man säkert få det klarlagt genom att simulera det hela i ett bra kamdesign program.
Som jämförelse så gjorde Cosworth en test med att byta ut materialet i ventilfjäderbrickorna från stål till titan, för att få det hela seriöst så designade man brickorna med hjälp av FEM analys. Resultatet blev att dom tålde att varvas 3 hundra varv mer, Cosworth ansåg med all rätt att det inte var mödan värt att byta ut stålbrickorna mot titan. I detta exempel så var det inte så många gram man vann genom att byta material. Man borrar garanterat bort mer vikt på en lyftare än den viktskillnad man får på en ventilfjäderbricka där man byter från stål till titan.
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Post by T.Fahlgren »

jag kan väga en av mina lättade lyftare och en olättad.

men som sagt, jag blev orolig då det blev små sprickor mellan hålen då jag borrade mina lyftare. :? jag borrade under kontrollerade förhållanden i en fräsmaskin.
Amazon -65 TIC
Post Reply