Bearbeta orginaltopp

Moderatorer
Post Reply
AMAZON CAB
Posts: 9
Joined: Wed Mar 14, 2007 4:38 pm
Location: ÄLVSJÖ

Bearbeta orginaltopp

Post by AMAZON CAB »

Hej jag tänkte snabbrenovera min B20 med nya lager, ringar, K-kam och givetvis nya packningar och tätningar.

Då kommer jag till ämnet då, hur mycket tycker ni att jag ska plana toppen. Jag tänkte även hona loppen och slipa in ventilerna med ventilslippasta.

Motorn kommer att sitta i en hyfsat sänkt amazon 70:a med bräddade plåtisar.

Tackar på förhand // jimmy
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hej och välkommen

2 mm och runda av de \"vassa\" kanterna lite så är risken mindre att det spikar, typ så här.
Image
Last edited by Hasse63 on Thu Sep 13, 2007 6:26 pm, edited 1 time in total.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
AMAZON CAB
Posts: 9
Joined: Wed Mar 14, 2007 4:38 pm
Location: ÄLVSJÖ

Post by AMAZON CAB »

Tackar :lol:

Vad tycker du mer att jag ska göra? Vet någon hur mycket effekt man får ut ungefär med K-kammen portad och planad topp 2\" system? Vad ska jag ha för förgasare? weber eller stromberg?
stefan68
Posts: 23
Joined: Sun Sep 02, 2007 7:32 pm
Location: skagersvik

Post by stefan68 »

Jag skulle satsa på en weber 36 dcd, brukar fungera bra till det trimmet du nämner.

stefan68
Dalton
Posts: 58
Joined: Tue Apr 24, 2007 11:11 pm
Location: Hallstahammar

Post by Dalton »

JUpp´s 36/36 funkar skit bra med K-kam skulle tippa på att kunna få ut 130 pigga ardenrar :wink:
Jusst de´
AMAZON CAB
Posts: 9
Joined: Wed Mar 14, 2007 4:38 pm
Location: ÄLVSJÖ

Post by AMAZON CAB »

Okej, då ska jag nog renovera webern ändå.

Finns det nåt mer man ska göra när man ändå håller på?

//jimmy
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

lämna in toppen och slipa in ventilerna, snabbrenovera toppen håller inte så länge, ev slipa ner avgasknölen och öppna upp under ventilena :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
AMAZON CAB
Posts: 9
Joined: Wed Mar 14, 2007 4:38 pm
Location: ÄLVSJÖ

Post by AMAZON CAB »

Okej. Slipa ner avgasknölen? Har du några bilder det du beskrev?

Tackar för svar :lol:
Dalton
Posts: 58
Joined: Tue Apr 24, 2007 11:11 pm
Location: Hallstahammar

Post by Dalton »

Du kan ju putsa och lätta stakarna lite lätt samt vikt \"matcha\" dom, och skaffa avgas grenrör från en E-motor då den är lite grövre...eller med lite tur hitta nått beggat extraktor rör?? Vet dock inte om det får plats under 36/36-insuget....

Svarva av och lätta svänghjulet--får man lite bättre gassvar lägre ner i varvregistret...

Sen kanske skaffa ett \"Lumenition\" tändsystem så du slipper bry dig om brytarspetsar...(tror det var billigast hos Dhalhems)

Hoppas du fått nå bra ide´/tips nu :wink:
Jusst de´
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Här en bild hur jag gjort då jag försökt efterlikna en känd trimmare.
Image
Vänster knöl kvar. Höger nerslipad med en jämn ytteradie vilken är viktigt. Min innerradie är nerslipad av förra ägaren vilken sägs vara fel så lämna den som den är, ev slipa bort den vassa kanten direkt under ventilen. Jag har slipat med roterande stenar och borrmaskin och gjort plåtmallar efter den första kanalen som jag sedan slipat de andra efter :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply