Spårad bricka i huvudbromscylindern?skiva/trummor

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
PVmannen
Posts: 49
Joined: Thu Nov 08, 2007 11:26 am
Location: Göteborg

Spårad bricka i huvudbromscylindern?skiva/trummor

Post by PVmannen »

tjena alla glada, på era amazoner med skivor fram och trummor bak, är funktionen av denna bricka i eran amazon-huvudcylinder som sitter längst fram av innanmätet i cylindern att den släpper efter på trycket så inte skivorna ligger på?
den ses längst ner till höger på denna bild http://www.cvi-automotive.se/webshop/vi ... 276461.jpg

Varför jag frågar är för att jag ska förmodligen tillverka en sådan till min pv då jag vill ha samma effekt eftersom jag ska ha amazonens skivor fram. och vad jag har fattat det som nu så skall man INTE TA BORT något från huvudbromscylindern utan sätta dit denna bricka längst fram istället för att reducera trycket i systemet.

rätt/fel?

Flytta inte denna! jag frågar om amazongrejer! tack.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Denna bricka fanns även på min bil med trummor runt om (63'a)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
PVmannen
Posts: 49
Joined: Thu Nov 08, 2007 11:26 am
Location: Göteborg

Post by PVmannen »

men ska den finnas där på en -63a med trummor runtom om den ska fungera som en backventil? eftersom vad jag har fått förklarat för mig så släpper den tillbaka lite tryck... och det vill man väl inte ha på en bil med duoservo?
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

En PV med duo-servo ska ha ett visst \"förtryck\" i bromssystemet, det ska inte finnas om man kör med skivor för då ligger frambromsarna på.

Brukar man inte ta bort gummit i PV-huvudcylindern som utgör backventil för att förtrycket ska försvinna?

Jag har för mig att jag gjorde så för 13 år sedan då jag monterade skivor på min PV.

Det stod även så i en artikel från mitten av 90-talet i PV-entusiasten som behandlade ämnet konvertering till skivor på PV.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Har kollat i reservdelskatalogen och jag skall ha brickan i min 63'a. Det känns som du är inne på fel spår.
Kolla med PV klubben om du kan få köpa det önskade nummret.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

för att förtydliga detta, det finns ingen huvudcylinder i världen som kan på något sätt höja trycket eller sänka det. Det förtrycksventilen gör i vissa fall och då särskilt på trumbromsbilar är att det hindrar vätskan att strömma tillbaks för fort till huvudcylindern. Har du alltså onormalt ojusterade trumbromsar så hänger hjulcylindern kvar längre ute innan den åker tillbaks och du slipper då trampa så djupt vid varje inbromsning.

Den här ventilen är den som syns bakom \"automotive\" på avbildad repsats ovan, den saknas oftast på bilar med skivor eftersom den konstruktionen gör att cylindern aldrig återgår mer än sviktet i gummitätningen.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Bricka

Post by Blomquist »

Som antytts ovan; du SKALL TA BORT brickan. Annars får du låsta bromsar vid första kraftiga inbromsning. Övertrycket är inte önskvärt när man kör med skivor. Nämnda artikel i Pv-klubbens tidning från 1995 (96?). Är mycket välskriven och ger svar på \"allt\". Reservation för formuleringen om antal hål i spindeln som okhållaren passar direkt på, i mitt fall var det endast ett.

Du kan beställa blarran från klubben fortfarande tror jag, annars kan du få en fotokopia (förutsatt att du nu inte bara är ett sånt därnt prospect, endast fullvärdiga medlemmar erhåller denna flotta service).

Lycka till
210 -64, 223 -68
PVmannen
Posts: 49
Joined: Thu Nov 08, 2007 11:26 am
Location: Göteborg

Re: Bricka

Post by PVmannen »

Blomquist wrote:Som antytts ovan; du SKALL TA BORT brickan. Annars får du låsta bromsar vid första kraftiga inbromsning. Övertrycket är inte önskvärt när man kör med skivor. Nämnda artikel i Pv-klubbens tidning från 1995 (96?). Är mycket välskriven och ger svar på "allt". Reservation för formuleringen om antal hål i spindeln som okhållaren passar direkt på, i mitt fall var det endast ett.

Du kan beställa blarran från klubben fortfarande tror jag, annars kan du få en fotokopia (förutsatt att du nu inte bara är ett sånt därnt prospect, endast fullvärdiga medlemmar erhåller denna flotta service).

Lycka till
jag hittade en annons så jag ska handla en massa pventusiaster nu... iaf jag har INTE den brickan i min, den bilden ovan är en amazon-cylinder, innanmätet i min ser ut så här: http://www.cvi-automotive.se/webshop/vi ... 276492.jpg och då är den knoppformade brickan längst fram ihålig runtom och inte helt tät som den på amazon-bilden längst upp.
varför jag fråga var för att en här på jobbet sa att han hade satt i den brickan från amazoncylindrar i sin pv-cylinder på sin rally-pv...
ang artikeln så finns den i NR2 1999 enl hemsidan. ;)
PVmannen
Posts: 49
Joined: Thu Nov 08, 2007 11:26 am
Location: Göteborg

Re:

Post by PVmannen »

Daggis wrote:En PV med duo-servo ska ha ett visst "förtryck" i bromssystemet, det ska inte finnas om man kör med skivor för då ligger frambromsarna på.

Brukar man inte ta bort gummit i PV-huvudcylindern som utgör backventil för att förtrycket ska försvinna?

Jag har för mig att jag gjorde så för 13 år sedan då jag monterade skivor på min PV.

Det stod även så i en artikel från mitten av 90-talet i PV-entusiasten som behandlade ämnet konvertering till skivor på PV.
Menar du gummit längst fram i cylindern på denna bild? http://www.cvi-automotive.se/webshop/vi ... 276492.jpg
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Bricka

Post by Blomquist »

Nu var det ett tag sen, har ej haft anledning att plocka isär. Det är inte gummit, har för mig att det satt en metall och en plastbricka framtill. Plastbrickan har hål i sig (så att det inte släpper igenom oljan ohämmat på returen. Jag behöll gummit och metallbrickan.
210 -64, 223 -68
PVmannen
Posts: 49
Joined: Thu Nov 08, 2007 11:26 am
Location: Göteborg

Re: Bricka

Post by PVmannen »

Blomquist wrote:Nu var det ett tag sen, har ej haft anledning att plocka isär. Det är inte gummit, har för mig att det satt en metall och en plastbricka framtill. Plastbrickan har hål i sig (så att det inte släpper igenom oljan ohämmat på returen. Jag behöll gummit och metallbrickan.
om du tittar på bilden http://www.cvi-automotive.se/webshop/vi ... 276492.jpg så är det exakt innehållet i min cylinder, inget mer inget mindre, har ingen bricka av plast i den, det som förekommer är gummi och plåt, varav flera har hål i sig, blir inte klok på detta , har inte fått tag på tidningen än. och snart ska motorn i, hade hoppats på att få dit h-cylindern innan motorn... men jag har tillverkat en egen bricka med spår i på fram och baksida likt den som finns i amazoncylindern och lagt längst fram och logiskt borde den släppa tillbaka lite tryck, men ej göra så att det blir svårt att lufta. vi hade en lång överläggning om detta på jobbet med massa kollegor. annars får jag väl pröva mig fram.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Bricka

Post by Blomquist »

Den renoveringssats jag hade köpte jag från Veteranprodukter, men det var ju ett tag sen. Kanhända skillnaden beror på detta. Om det oönskade övertrycket uppstår låser framhjulen och klossarna går kolven sannolikt inte tillbaka förrän du har öppnat systemet. Jag har upplevt en miss och då fick vi plocka fram tryckluften för att få återgång.
210 -64, 223 -68
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Denna gamla forumtråd kan kanske vara intressant:

http://p078.ezboard.com/Amazon-skivbrom ... D=57.topic
Post Reply