b200 + m40 i min amazon?

Moderatorer
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

b200 + m40 i min amazon?

Post by Amazon_123GT »

tjena
har planer på att stoppa i min b200 från 85 i amazonen och som jag har läst mig till hittils så verkar de blir lättast med rakställd och så ska ja ha kvar m40 lådan . för vill behålla långspaken och den hydrauliska kopplingen.

så hur får ja ihop det med kopplingen? vilka delar behövs och passar b18 kåpan eller måste jag leta fram en b21-m40 från en 240?

sen är de tråget och oljepumpen vilken oljepump? och vad behövs göra med den?
sen tråget brukar väl de flesta ha b20 skiljer detta något mot ett b18 tråg?


jag suttet o sökt o letat men inte hittat något direkt svart på mina frågor men finns det en tråd som ja missat så får ni väldigt gärna länka till den ..
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: b200 + m40 i min amazon?

Post by Rogge »

motorn passar på kåpan, men blir ju rakställd med orginal kåpan, ska du ha motorn snedställd ska du ha B21/M40 kåpan.

kopplingen ska du ha orginallamell. för rätt splines till lådan, sen ett plant svänghjul från 8 bultad b20 eller b21/b23. vet inte om b200 har försänkt svänghjul?

b20 o b18 har samma tråg, det passar på motorn. oljepumpen tror jag passar från b20, men vågar inte svara ett definitivt ja.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
skrot klasson
Posts: 57
Joined: Sat Aug 12, 2006 9:12 pm

Re: b200 + m40 i min amazon?

Post by skrot klasson »

jodå du har rätt rogge.när ma rakstäler tar man tråg och oljepump från b20.
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Re: b200 + m40 i min amazon?

Post by Amazon_123GT »

okej låter bra de.. inte kollat upp svänghjulet än då motorn inte är lös än..

okej skillnad på b18 och b20 pumpen? vilket oljerör till pumpen ska man använda?
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: b200 + m40 i min amazon?

Post by Rogge »

Amazon_123GT wrote: okej skillnad på b18 och b20 pumpen? vilket oljerör till pumpen ska man använda?
det ska nog inte va nån skillnad på pumpen, oljeröret tar du det som passar ;)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Re: b200 + m40 i min amazon?

Post by Amazon_123GT »

jo det är väl lämpligast:D hehe. ne men då ska man nog klara av o få ihop det här bara amn börjar nån gång:P
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Re: b200 + m40 i min amazon?

Post by Loke »

Är det en B200K?Det är ju typ den sämsta motorn i B21-230 familjen....Har du kört bilen motorn kommer ifrån?Dom är inte snabbast :lol: Blir väll lite snabbare i en Amazon som är lättare och har 4,10:1, men just nå snabbare än med en frisk B20 lär den inte bli!Fast kom på att det kanse inte är en K-motor, du skulle ju ha den rakställd, och då skulle ju fuggen hamna snett...
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Re: b200 + m40 i min amazon?

Post by Amazon_123GT »

hehe jo det är en k motor .. ne så väldigt upphetsande är den ju inte men har den stående här så och jo ja har kört bilen me den i o den är ju inte snabbast direkt.. men inte så mkt sämmre än en b23a heller så.. motorn är ju jäkligt fräsch så det man spar på o renovera en sliten b20 eller något annat kan man ju lägga på trim istället:D

och lessnar man på b200:an så får man väl skaffa sig b23 av någe slag då e ju fästen och allt klar redan
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Re: b200 + m40 i min amazon?

Post by Loke »

Jag kan ju inte förstå varför du skulle vilja lägga ner tid och energi på att bygga om en Amazon på ett sätt som inte gör den bättre.Är ju än så länge ingen brist på B18/B20, fast det gör du naturligtvis som du vill!

Ska du montera motorn rakt får du nog bygga ett eget insug också.Tror inte det är nå bra att förgasarn lutar så mycket som den kommer att göra annars.Och kolla så du får plats med insug, så den inte tar i rattstången mm.
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Re: b200 + m40 i min amazon?

Post by Amazon_123GT »

nä det är ju sant att de inte är någon brist på b18 eller b20 motorer .. men e sugen på och prova med b200an

och som ja har lyckast o få till de så verkar man ju inte behöva göra några ingrepp på själva bilen om man trixar lite med motorn så och då kan man ju stoppa tillbaka b18/b20 motor vid senare tillfälle..

jo insuget blir väl lite konstigt de klart men de blir väl b21 insug med strombergare på o funkar inte de så får man väl kapa en kil närmast flänsen så man får upp förgasaren lite
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Re: b200 + m40 i min amazon?

Post by Loke »

Jo, blir ju samma problem med fuggen på en A-motor.Dom flästa som kör med rakställda B23/230 kör ju antingen med insprutning eller med Webrar/Dellorto, med rakt insug så fuggarna kommer rakt.Går väll kanse och bygga en kilformad spacer mellan insug och fugge, men hur bra det blir vet jag inte...Är kanse lättare/bättre att bygga om ett A-insug så fuggen hamnar rätt?Då slipper du ju den astmatiska fallförgasaren från K-motorn också...

Jag byggde själv en 142a med B23E, med sprutet utbytt mot ett K-insug och en Weber 36DCD, fast jag hade motorn lutandes och använde M46-låda, så det hjälper ju inte dej.
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Re: b200 + m40 i min amazon?

Post by Amazon_123GT »

jo de blir ju samam problemet igentligen.. .. men alla insug till weber och liknande raka ?

annars så kan man ju lika gärna luta motorn men vill ha kvar m40.lådanoch den hydrauliska kopplingen så då funker de ju inte med b21-m40 kåpa heller.. men om man ändå får kapa o svetsa om insuget kan man ju kanske ta o dela sprängkåpan någonstans och vrida den istället så man tar motorn på sne o får växellådan rakt ändå? ..
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Re: b200 + m40 i min amazon?

Post by Loke »

Tror du får ännu mera problem om du ska montera motorn lutandes.Somsagt så är B21-M40 kåpan för kopplingswire, är nog lättare att bygga om till kopplingswire på din Amazon än att kapa och svettsa om en kopplingskåpa!Amazon hade väll wier 1970(ev. 69 också)?B21/230 hade större oljesump än B20, på min 142a kapade och svettsade jag om framvagnsbalken för att få frigång, antar att det måste göras på en Amazon också, ev. går det att bygga om tråget i stället...Sen fick jag banka med slägga i rambenet för att få frigång för grenröret, lär ju inte vara bättre med platts i Amazon...

Så det är nog lättare att bygga om/bygga ett eget insug...alt. använda en insprutningsmotor, då gör det ju inget att insuget lutar.

Men som sagt, om ända anledningen till motorbytet är att du råkar ha en B200K ligger och skräpar, så är det nog bättre att skaffa en B20!Lägg ner enerign på att byta ringar och lager i B20in, montera K-kam, lite tillputtsad och planad topp och en weber 36 så har du en motor som går mycket bättre än B200an!Skaffar du en M41 låda också så har du en utmärkt bruksbil!
Fast om du absolut vill är det ju bara börja kapa!
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Re: b200 + m40 i min amazon?

Post by Amazon_123GT »

hhe jo amazonen är ju inte större direkt än 140.in under huven så det blir ju inte mer plats som sagt.. så man har ju lite saker o fundera över igentligen.. men ett par weber så siter de rakt insug på dem från början eller måste man fixa till dom också i så fall?

wire känns inte så aktullet då ja hade tänkt mig o föröska fått dit den utan o ändra en massa på bilen . så man får väl klura lite på ett eget insug

känns gött o diskutera detta med någon som gjort de så de uppskattas verkligen :D
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Re: b200 + m40 i min amazon?

Post by Loke »

Från början sitter det ju inga insug alls på Webrarna :lol: Vad du får med för insug om du köper ettpar begagnade beror ju på vad du köper...Däremot är jag rett säker på att det finns insug för Weber till rakställda B21/230, är ju inte helt ovanligt med rakställda Volvo SOCH motorer på diverse racing bilar...
Frågan är väll om det är värt pengarna och besväret att montera dubbla Webrar på en B200K?Säg 3000kr för ettpar begagnade 45or 1500-2000för insuget (om inte rätt insug följer med fuggarna) och nån tusing för diverse halsringar och munstycken för att få till bestyckningen, och lyckas du inte till 100% med bestyckningen lär den dricka betydligt mera soppa än orginal utan att just gå nått värre....Behöver du hjälp med bestyckningen kostar det nog rätt många tusen till...
Du kan ju få bra flås i en B20 för dom pengarna :lol:
Eller så skaffar du en B23/230 (inte B230K...) och trimmar, skickar på Webrar och monterar rakställd i Amazon (fast då pallar nog inte M40lådan :roll: )
Post Reply