Volvo Amazon 1957, nya bilder (tack för mig)

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Volvo Amazon 1957, nya bilder (tack för mig)

Post by anton_e »

Idag köpte jag min andra Amazon. En "tidig" 57:a med chassinr 700 någonting. 12300 mil på mätaren och full dokumentation! Bilen köptes ny av en man här uppe i norr. Originalkvittot finns givetvis kvar, samt alla bes. papper.
Bilen brukades inom byn och mest till och från affären/jobbet men som jag förstod så var det aldrig tal om längre svängar. Mannen dog sedan och sonen fick ärva bilen, den användes men vårdades mycket väl och enligt bes. protokollen så kördes den aldrig mer än några hundra mil per år. Fortfarande inom samma by. Sen gick även han bort och bilen skrevs över på frun. Hon körde ca 50 mil per år under perioden 81-89 sen ställdes bilen undan i hennes varmgarage. Där har den stått från 1989 fram till idag, bara startad på somrarna av hennes son. Damen som ägde bilen är idag ca 85 år och genom kontakt med hennes son blev det idag affär.

När jag tittade på bilen första gången låg det dubbla plädar på stolar och baksäte, samma sak med golvmattorna. Hon hade först ett lager plädar som skulle skydda men tyckte att det var onödig att nöta på dessa så hon köpte en omgång till :) Ena framskärmen är bytt för väldigt länge (20+ år) sen efter att hon blivit påkörd av en cyklist. Troligtvis även en av dom bakre skärmkanterna. Inget som syns men säljaren nämnde detta.

Hur som helst så togs bilen fram 2008-03-20 för besiktning och gick igenom helt utan anmärkning. Sedan ställdes den tillbaka i varmgaraget.

Skulle vilja säga att bilen är rostfri men hittade ytrost under golvmattan i skuffen, högra sidan. Men det är banne mig allt jag hittat!
Åkte 2 mil idag och motorn går jättefint, ska byta tändstift, olja och rensa tanken från den 20 år gamla bensinen. Då kommer den nog gå ännu bättre.

Däcksidorna är ditklistrade och har släppt. Blir förmodligen ett par BF goodrich med vit sida när jag får mer pengar. Sen finns det lite småfix här och där. Såg bla att ratten var lite sprucken på ett ställe, fel färg på radioluckan.. Takräcket fick jag på köpet :wink:

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by anton_e on Wed Aug 06, 2008 8:51 pm, edited 11 times in total.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Volvo Amazon 1957

Post by Amazon »

Ser ut att vara i riktigt fint skick! Trevligt med tidiga Amazoner. Kul att den har kvar de tidiga sargarna för de är väldigt svåra att få tag i. Upp med fler bilder :!:
Volvo P1200VB 1958
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Volvo Amazon 1957

Post by Hasse63 »

Stort grattis till en grymt fin bil. Ut i morn o ta fler kort nu så vi få dräggla ordentligt. :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Volvo Amazon 1957

Post by Rappel »

otroligt fin :shock: utställning nästa skulle jag vela säga!! den där måste du vårda ömt :lol: :D vågar man fråga va du fick pynntta för den där damen? :shock: :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re: Volvo Amazon 1957

Post by anton_e »

Rappel wrote:otroligt fin :shock: utställning nästa skulle jag vela säga!! den där måste du vårda ömt :lol: :D vågar man fråga va du fick pynntta för den där damen? :shock: :)
Det kommer jag göra, lovade säljaren det! :) Och nog vågar du fråga men jag vet inte om jag vågar berätta vad jag gav för henne! ;)
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon 1957

Post by Uffe »

Det är bara att lyfta på hatten och gratulera dig Anton. Otroligt fin bil på alla plan. Röd/Vit är så fantastiskt snyggt och lite "porrigt" som Assar Gabrielsson (Volvos VD på 50-60 talet) en gång sa :wink: Var precis ute och gled en go runda själv med min egen. Efter 60 mil i Saaben idag så kastar jag mig in i Amman och bara njuter. Konstigt :o Kul att skaffa en bil som du direkt kan börja njuta av. Och priset! Priset på en sak glömmer man efter ett tag. En bil som man, av olika anledningar, däremot inte är nöjd med blir man påmind av hela tiden, även om den var billig i inköp. Du gjorde bara såå rätt :D :D :D Skall bli kul att se fler detaljbilder.
Amazon 1957
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Volvo Amazon 1957

Post by 1211962 »

det är bara att buga trots att jag är avis :lol:
kanon fin ju
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Volvo Amazon 1957

Post by roberth »

Bara att gratulera till en vacker bil!
Ser himla fin ut!

Får man fråga var "uppe i norr" ligger?
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: Volvo Amazon 1957

Post by Mats Lysekil »

Grattis !!! Bara att instämma i kören, inredningen fantastiskt skick, röda mattorna ligger ju perfekt,,,,,,,,vore kul med bilder på motor rummet. Att hitta en sån skönhet, påminner om damerna som hitta guld uppåt i landet.

Hälsn Mats
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon 1957

Post by Uffe »

Du måste berätta om dina planer på bilen Anton. Vad hade du tänkt göra (Kromade fälgar och sänkning men sen då :wink:)? Skall du bara njuta nu i sommar och vad är planerna sedan då? Skulle vara kul att höra och sedan kolla upp om du genomför) Svart radiolucka, inte original men snyggt faktiskt. Likaså röda mattor passar ju faktiskt bra till din röda bil. Tittade även på de tjocka gummilisterna under hornen fram. Är det så det skall se ut från fabrik eller är det senaremonterat tro? Ännu en gång, bra köp!! 1957 är för mig ett magiskt årtal som står för mycket känsla gällande Amazon. 1959 är ok men inte som 1957 :D
Amazon 1957
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re: Volvo Amazon 1957

Post by anton_e »

Tack för alla kommentarer! :D

roberth: Bilen har gått kring dina hemtrakter hela tiden.

Mats Lysekil: Fler bilder kommer, jag lovar! Visst är du från Umeå eller har jag fått något om bakfoten?

Uffe: Kommer kapa bort taket, på med 20" kromfälgar, raggarsänka och sen byta inredning till en 240 inredning. Hehe nä skämt och sido!
Jag kommer till en början bara att gå igenom bilen. Smörja upp allting, byta oljor, tändstift, rengöra, tvätta, vaxa.. Har även lite ytrost att slipa i skuffen. Köpa nya däck, byta ratt (till en fräschare) och diverse småprylar.
Sen ska jag bara njuta! Jag kommer inte ha henne som bruksbil utan som "finbil" under sommaren. Reagerade också på gummilisterna under framhornen. Har dock inte börjat undersöka den saken än. Jag håller verkligen med om att 57:an är en speciell modell, känslan att köra bilen är som du säger nästan magisk. Som om man hamnar i en annan värld! 8)
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re: Volvo Amazon 1957

Post by anton_e »

En kul detalj som säljaren nämnde är gummiklubban i "handsfacket". Enligt honom följde denna med bilen vid nyköp. Förmodligen ifall någon olycka skulle vara framme och rutorna behövde krossas.

Är det någon som kan bekräfta/förneka detta så är jag tacksam för svar!
volvodriver
Posts: 30
Joined: Wed May 11, 2005 11:53 am

Re: Volvo Amazon 1957

Post by volvodriver »

Fantastiskt! Verkligen bara att gratuler. Sköt om den o njut !!
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Volvo Amazon 1957

Post by Amazon »

Är det inte något med lukten, speciellt i tidiga Amazoner som gör att man hamnar i stämning när man är ute och kör. Bilen verkar vara i princip identisk med min 58 om man bortser från den osynkade växellådan, de smala hornen där bak och de två nedre kromplupparna på b-stolparna. Sen så antar jag att du har den äldre typen av huvfjädring av torsionstyp, jag har en lång fjäder i min men den kom lite senare under modellåret 57. Frågan är om du inte ska ha den äldre typen av "Amazon" emblem som är lite tunnare och sprödare, någon som har koll på detta? Är reflexerna gjorda av glas? Fanns det inte en ännu tidigare variant som var av plast och buktade? Ju mer man kikar desto mer olikheter kommer man på att det finns jämfört med nyare modeller. Om den inte är utbytt så bör du t.ex. ha en huvlist av kromat stål i stället för aluminium. Karosslisterna däremot ska väl vara av alu på tidiga 57 och rostfritt på senare?
Volvo P1200VB 1958
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Volvo Amazon 1957

Post by Nalletill1000 »

Grymt fint fynd du har och jag kan bara saga grattis. Helt klart den snyggaste kombinationen av alla Amazoner. Ar valdans svag for bagageluckan och instrumentpanelen. Lycka till och "renovera" varsamt for det ar latt att forstora harmonin. Gummina i hornen hade de upp till 64 vad jag vet. Men de jag har sett var annorlunda mer som senare bagagehandtagets i utseende. Kan vara att de har anvant reflexhusets gummilist.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Post Reply