kg volvo trimning

Moderatorer
benz70
Posts: 70
Joined: Thu Jul 10, 2008 9:04 am

kg volvo trimning

Post by benz70 »

hej måste bara säga tala om vad min kompis råkat ut för.han köpte en såkallad steg 5 med 46 40 ventiler. han har en rejält dukrig under del borrad 92 strokad 88 i slag. tg 984 kamaxel weber 48or m.m.han va o bromsade fick ur den 181hk.bromsa gjorde rolf lundblad i stockholm. så detta kollades upp o det visades att toppen slutade flöda vid 4500varv. det är ju ynkligt att han ej skall kunna bygga en så kallad maxi maxi eller va han nu kallar det.han skickade tillbaka toppen o än har han inte fått någon eller hört nåt ifrån kg fast han ringt kg flera hundra ggr.hållit på så i 1.5år det är alla möjliga undan flykter.han har ej fått några pengar tillbaka.ej heller nåt topplock.så man börjar ju undra hur oseriös han är.som inte tar sitt ansvar.skall på peka att han bromsat motorn 2ggr.med olika kamaxlar o det skillde inte många hkr.men vridet är det inget fel på....kanske är det fler som blivit missnöjda så kommentera gärna detta....de kommer publiceras en hel del i tidningar osv....
weber45
Posts: 73
Joined: Tue Mar 06, 2007 6:44 pm
Location: kalmar

Re: kg volvo trimning

Post by weber45 »

har hört liknande historier om kg och ja ger inte mycket för dom vad gäller färdigtrimmade prylar.., men jag lider med din polare, så ska de fan inte gå till! jag tycker man ska stå för de man säljer :evil:

// matte
ron121
Posts: 22
Joined: Tue Apr 22, 2008 7:50 pm
Location: varberg/malmö

Re: kg volvo trimning

Post by ron121 »

Jeep!!
Där kom de......
----------------------------------------------------------------..................................----------------------------------------.......--------------------------------------.............................------------------------.................................-
Har hört en historia om att E Cox (topplocksverkstan) jobbade ihop med KG för längesedan,
Och
E Cox är en gud när det kommer till Topplock !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

----------Dra er egen slutsats--------------------

Men glömm inte att kg har bra priser på resvdelar,,,,,,,och kg katalogen bidrar till att hålla B20 trimning vid liv
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: kg volvo trimning

Post by jonny »

181 hk , i motorn eller på bakhjulen ?
benz70
Posts: 70
Joined: Thu Jul 10, 2008 9:04 am

Re: kg volvo trimning

Post by benz70 »

jonny wrote:181 hk , i motorn eller på bakhjulen ?
det va på motorn.den finns på youtube under smaknamnet norrlandskungen.vridet är det inget fel på.. plus ovannämnda när de gäller delar så tycker jag han e bra.o snabb leverans i regel dan efter... jag har en motor som det sitter en coxx topp på.
benz70
Posts: 70
Joined: Thu Jul 10, 2008 9:04 am

Re: kg volvo trimning

Post by benz70 »

ron121 wrote:Jeep!! har hört att dom ej har så bra kontakt längre . det drog väl ihop sig när kg ville porta på sitt vis.o nu ser man resultatet tydligen....
Där kom de......
----------------------------------------------------------------..................................----------------------------------------.......--------------------------------------.............................------------------------.................................-
Har hört en historia om att E Cox (topplocksverkstan) jobbade ihop med KG för längesedan,
Och
E Cox är en gud när det kommer till Topplock !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

----------Dra er egen slutsats--------------------

Men glömm inte att kg har bra priser på resvdelar,,,,,,,och kg katalogen bidrar till att hålla B20 trimning vid liv
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: kg volvo trimning

Post by J.LUNDIN »

Det är precis det här försäljnings sättet jag har ifrågasatt i tidigare inlägg dvs. steg indelning på trimtoppar. De olika stegen säger ingenting om hur bra flöde toppen presterar och det är flödet man betalar för och inget annat. Om sedan toppen har den ena eller andra storleken på isatt ventil är helt ointressant. En större isatt ventil behöver definitivt inte innebära bättre flöde, det är mer komplicerat än så. Trimning al a postorder är något som jag direkt avråder ifrån, lämna hellre toppen till någon etablerad topplocks portare, dom kan ju dessutom vidimera flödet dom "portat fram" genom flödestest av den topp man lämnat in.
Så återigen, steg indelning av portade toppar säger absolut ingenting om hur bra dom är, det kan vara rena skiten ni får för dyra pengar. :shock:
weber45
Posts: 73
Joined: Tue Mar 06, 2007 6:44 pm
Location: kalmar

Re: kg volvo trimning

Post by weber45 »

J.LUNDIN wrote:Det är precis det här försäljnings sättet jag har ifrågasatt i tidigare inlägg dvs. steg indelning på trimtoppar. De olika stegen säger ingenting om hur bra flöde toppen presterar och det är flödet man betalar för och inget annat. Om sedan toppen har den ena eller andra storleken på isatt ventil är helt ointressant. En större isatt ventil behöver definitivt inte innebära bättre flöde, det är mer komplicerat än så. Trimning al a postorder är något som jag direkt avråder ifrån, lämna hellre toppen till någon etablerad topplocks portare, dom kan ju dessutom vidimera flödet dom "portat fram" genom flödestest av den topp man lämnat in.
Så återigen, steg indelning av portade toppar säger absolut ingenting om hur bra dom är, det kan vara rena skiten ni får för dyra pengar. :shock:
kunde inte sagt de bättre, de är helt rätt som du säger. många som tar för givet att om dom tex köper en såkallad "steg 4" så innebär de inte att de behöver va de. den kan ju om de e illa flöda som en steg två av annan tillverkare? så de kan vara ett lotteri..
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Re: kg volvo trimning

Post by Lindqvist Racing »

Jag har under alla mina år som B20 trimmare kommit i kontakt med väldigt många likasinnade, och om jag skulle skriva ner alla historier om KG trimning som är av negativ karaktär så skulle jag lätt kunna fylla en sån här sida. Men man kan ju inte såga en trimfirma utan att ha riktigt torrt på fötterna, för vad andra säger vet man ju inte om det är 100% sant. Kan dock ta ett par hårresande exempel som jag vet är sanna då jag själv varit "inblandad" så att säga.

En kille ringer mig och har problem med en spikande B20. Han hade en 92 borrad motor med plana B21 kolvar, kommer inte ihåg om han köpt komplett underdel eller bara delarna av KG. Han berättar att han ville köpa en steg 2 topp av KG och lämnade 2 st mycket fina och minutiöst rengjorda stommar av nyare modellen till KG, de fick välja en av stommarna att bygga på. Tiden gick men han fick ingen topp. Efter idogt ringande skickar dom till slut en färdigbyggd topp dom har liggande. Byggd på gamla stommen och med så små förbränningsrum att motorn spikade kopiöst pga för högt komp. Då han påtalar detta får han en massa konstiga undanflykter och förslag på åtgärder, inkl. oktanbooster, men inget hjälpe. Han fick sänka tändningen rejält och motorn gick piss. Ni som läst katalogen vet vad han skrivit om att han inte kan ha en massa färdigportade toppar liggande för att varje topp måste anpassas till motorn. Och dom hade all info om hans motor. Jag hade nya B21 A kolvar med grop som han köpte av mig, så det löste problemet. De båda stommarna han lämnade behöll KG.

För något år sen köpte jag en delvis KG-byggd B20 av en kille som hade haft den stående ett tag, men aldrig aldrig använt den, alltså aldrig inmonterad i bil eller startad. Meg nybyggd steg 2 topp han köpt av KG. Hemma lyfter jag toppen och kollar lite på den, nyfiken som man är. Bland det första jag ser då jag kollar förbränningsrummen är något som liknar en spricka mellan två ventiler. Den syns tydligt då det är lite avstånd mellan ventilerna på en steg 2. Det kan ju inte vara möjligt tänker jag, toppen är ju ej körd efter leverans från KG. Jag tar ut ventilerna. Jodå, en tydlig spricka mellan sätena och ner 5-6 mm i kanalerna. Det finns inte en chans att dom kunnat undgå att se denna spricka. Jag kan tänka mig att dom upptäckt den i ett sent skede av arbetet, och levererat den ändå. Uselt! Jag informerar killen och han köper tillbaka toppen direkt. Jag säger att han måste kontakta KG om det, men hur det gick sen vet jag ej.

En arbetskamrat mätte upp sin KG5 kam för nåt år sen och det var ju ingen större presicion på den... Bascirkel och lagerlägen var ju inte i linje precis.

osv osv osv

Men jag handlar delar där ibland!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: kg volvo trimning

Post by Hasse63 »

Ingen kul läsning ni kommer med om KG-trimning som är så känd, men vad är han känd för igentligen?

Jag har hört de som skickat efter Webermunstycken och de har då fått begagnade och några har till och med varit uppborrade.

Det jag tycker är tristast är att det låter svårt att få rättelse på felaktig vara. Hur kommer det sig, står han inte för vad han säljer?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: kg volvo trimning

Post by J.LUNDIN »

Som konsument har man stor makt över företag man ogillar, det är bara att vara konsekvent och sluta handla av dom, då brukar det rätta till sig i slutändan. Inga kunder-inga pengar in-inget företag kvar, svårare än så är det inte.... :) Man skall aldrig acceptera att man blir blåst på en vara, enklast är det att prova med konsumentvägledaren på orten där man bor för att få rättelse. Pratar man juridik med bluffande företag brukar det bli fart på dom, det är aldrig bra för affärerna att synas i sådana sammanhang.
benz70
Posts: 70
Joined: Thu Jul 10, 2008 9:04 am

Re: kg volvo trimning

Post by benz70 »

ang han me topplocket.så påstår kg att han byggt 2 nya toppar men de har visat sig att det varit sprickor i båda.det borde väl kollas innan tycker man.plus att när han väl fått tag i kg så har han blivit hänvisad till nån kvinnlig som e chef över företaget säger han.är det inte kg som äger firman? jag blir då brydd över detta.....pratade med en bekant som åkte trimmad b20 på 80 talet.han berättade att han fick tiggar brev från kg.ville bli sponrad med pengar för företaget höll på att gå i kull.....knepigt värre de finns ju kvar ännu....han besvarade med att han handlat så mycket av han så det borde vara tvärtom.....sen handlade han ej mer där.....
mhr144
Posts: 60
Joined: Sat Jun 18, 2005 8:58 pm

Re: kg volvo trimning

Post by mhr144 »

vill bara nämna egna erfarenheter av kg-trim och vill börja med det positiva, trevligt bemötande och bra priser, snabba leveranser på slitdelar till veteran volvos och det tycker jag de ska fortsätta med vilket är bra för oss som gillar gamla volvo.
det negativa är deras i modern tid egentillverkade specialdelar. men det berättar jag mer om senare, men det är jag som utdömt toppen och byggt motorn i inlägget som startade denna tråd.
men nu ska jag bort, höres.
mvh/martin
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Re: kg volvo trimning

Post by pråm_amazon »

jag snacka med en arbets kamrat som renoverar dogboxsar och m90 låder till rally bilar.han har har sj hållit på med rally och han har träffat kg`s ägare. han sa de att en sura jävel får man leta efter. han va visst både sur,otrevlig och en skrytmåns. å jag har hört det av endel rally förare som han handlat lite av han. men ingen ville köra till kg å handla för han va ingen trevlig typ. dom beställde sakerna istället för dom tyckte han va så otrevlig så ingen ville va i direkt kontakt med han
Amazon -62
benz70
Posts: 70
Joined: Thu Jul 10, 2008 9:04 am

Re: kg volvo trimning

Post by benz70 »

har pratat med han själv ett par ggr o då har han varit hur bra som helst....även hans övriga personal har ock är trevliga...ang munstycen som nämndes tidigare så vet jag att de säljer även begagnade. ringde o beställde lite själv idag då får man väl se om det är borrade eller inte....
Post Reply