Oringa block

Moderatorer
maarcus
Posts: 72
Joined: Wed Jul 23, 2008 5:12 pm

Oringa block

Post by maarcus »

Ska turbokonvertera b20in kommer hamna kring 200hk, måste jag oringa blocket eller kommer toppackningen att hålla då laddet kommer?
Amazon -66
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Oringa block

Post by Arne »

Det beror väl på hur mycket du laddar på, men 200 hk låter ju inte allt för mycket så det borde gå utan att o-ringa motorn. Annars finns det en bra sida där det står mycket om turbotrimmade B20. http://www.savarturbo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
AVG
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Oringa block

Post by J.LUNDIN »

För 200Hp så räcker det med vilken originalpackning som helst. Efter det så har vi dom här icke prisvärda skärringspackningarna att ta till, dom är egentligen till för aluminiummaterial, men fungerar trots detta ganska bra även vid gjutjärn. O-ringning tar man till då inga andra packningar håller och då talar vi enbart om ren "bortblåsning" av packningen. Det vanligaste felet som gör att en packning ger upp är spikningar och då spelar det ingen roll om det är en konventionell packning eller en skärringspackning som sitter i, dom går garanterat sönder i alla fall. Vid o-ringning och spikning så håller detta system tätt varvid annat går sönder istället, såsom kolvar eller cylinderväggar. Har man en motor som är spikningsbenägen så bör man välja en konventionell packning, som då kommer att fungera som övertrycksventil och därmed skydda de dyrare bitarna i motorn.. :D

Då det gäller o-ringning så finns det minst två olika sätt att utföra den på. Den som många fortfarande håller på att tramsa med är den där man fräser ett spår i deckplanet runt cylindern och sedan lägger i en rostfri tråd, det hela kompletteras med en klisterbelaggd kopparpackning. Denna typ av tätningsmetod kommer ifrån topfuel åkarna och är gammal som gatan. en i mitt tycke helt värdelös tätningsmetod för gatbruk eller för dom som inte river ner sin motor efter varje repa. Det som topfuel åkarna hade och som många verkar missa är att man även fräste ett eller två motsvarande spår i toppen alt blocket, detta för att försöka skapa en labyrinttätning. I de fall man hade två exakt motstående spår i block och topp så uteslöt man den rostfria tråden på ena sidan, detta för att kopparpackningen skulle tryckas ut i det tomma spåret. En kopparpackning som sådan tätar inte speciellt bra mot exempelvis vattenkanaler utan kräver alltid någon form av tätningsmassa, dom finns att få på spray och brukar vara kopparbaserade.

Den andra metoden som jag själv rekommenderar är den där man fräser ner ett spår 1 mm ner i själva cylindern. O-ringen som då används är fyrkantig i genomskärning och kan vara av mässing, koppar eller stål. Denna ring sticker sedan upp ca 1 mm ovanför deckplanet på blocket och kompletteras av en konventionell toppackning där man skurit bort stålfodringen runt cylinderhålet. Denna packnings uppgift är att täta runt vattenkanalernas hål och inget annat. Vid användning av dessa o-ringar kan man också se en del som även tillfört en skäregg på o-ringarna av stål och det är dom som kör med topplock av aluminium. Tätning med denna o-rings metod går inte att köra sönder vid spikning, det är alltid något annat som ger sig..... :D
maarcus
Posts: 72
Joined: Wed Jul 23, 2008 5:12 pm

Re: Oringa block

Post by maarcus »

Tack så mycket för svaret Lundin :D
Amazon -66
räven
Posts: 63
Joined: Wed Jan 05, 2005 11:11 pm

Re: Oringa block

Post by räven »

J.LUNDIN wrote:Den andra metoden som jag själv rekommenderar är den där man fräser ner ett spår 1 mm ner i själva cylindern. O-ringen som då används är fyrkantig i genomskärning och kan vara av mässing, koppar eller stål. Denna ring sticker sedan upp ca 1 mm ovanför deckplanet på blocket och kompletteras av en konventionell toppackning där man skurit bort stålfodringen runt cylinderhålet. Denna packnings uppgift är att täta runt vattenkanalernas hål och inget annat. Vid användning av dessa o-ringar kan man också se en del som även tillfört en skäregg på o-ringarna av stål och det är dom som kör med topplock av aluminium. Tätning med denna o-rings metod går inte att köra sönder vid spikning, det är alltid något annat som ger sig..... :D

Jag hade såna ringar i min b30, hur gör jag när jag ska sätta ihop det igen? Behöver man glödga dom eller något? Dom sticker upp ca 1mm.

MvH
Edvinsson, Amazon-70
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Oringa block

Post by J.LUNDIN »

Är dom tillverkade av koppar så kan man glödga dom. En bra sak är att hålla reda på hur och var varje o-ring är placerad dvs. inte byta dom mellan cylindrarna då dom väl är körda. Om man granskar dessa ringar efter att dom varit körda så kan man många gånger se avtryck i ytan på ringarna efter det fräsmönster som toppen fått vid planingen. Man bör därför tusch märka dom mot blocket varje gång man tar bort dom så att dom hamnar i samma läge då dom sätts tillbaka. Jag har haft detta som en regel under alla år, men det går säkert att fuska även med detta utan att några läckage problem uppstår.... :D
mhr144
Posts: 60
Joined: Sat Jun 18, 2005 8:58 pm

Re: Oringa block

Post by mhr144 »

har alldrig sett eller hört nån som kör med o-ring o kopparpackning idag, det blir bara nåt som läker vatten. den vanligaste kombinationen idag är o-ring och "vanlig" packning.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Oringa block

Post by J.LUNDIN »

Det är fortfarande massor med folk som håller på med denna usla typ av tätning, gå över kolla in inläggen på andra forum så får du se..... :D
räven
Posts: 63
Joined: Wed Jan 05, 2005 11:11 pm

Re: Oringa block

Post by räven »

hmmm, ja har försökt få upp dom men dom sitter rätt bra i blocket. Finns det sånna här ringar att köpa någonstans om man skulle råka ha sönder dom lite? :roll:
Edvinsson, Amazon-70
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Oringa block

Post by J.LUNDIN »

Låt dom sitta kvar om det inte är alldeles nödvändigt att ta bort dom. Både Timo och Ronwill sålde dessa ringar för om åren, så börja där om du är ute efter nya. Själv har jag svarvat mina egna ur en kopparstång och det är inget man vill hålla på med om man inte behöver,koppar är inget roligt material att svarva i..... :D
räven
Posts: 63
Joined: Wed Jan 05, 2005 11:11 pm

Re: Oringa block

Post by räven »

Okej, änsålänge är dom hela, men kan man glödga dom på plats? :?
Får tacka för bra och utförliga svar! :)
Edvinsson, Amazon-70
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Oringa block

Post by J.LUNDIN »

Man behöver inte glödga ringarna varje gång man tar isär motorn. Jag körde under ett antal år med mässingsringar och dom glödgade jag bara en gång. Mässing är ju dessutom hårdare än ren koppar.... :D
räven
Posts: 63
Joined: Wed Jan 05, 2005 11:11 pm

Re: Oringa block

Post by räven »

Nu har en till fråga uppenbarat sig, ska man dra toppen enligt dom vanliga momenten när man har dessa ringar runt cylindrarna?
Edvinsson, Amazon-70
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Oringa block

Post by J.LUNDIN »

Det ska du kunna göra utan några problem, själv drog jag åt några Kp extra, men jag använde pinnskruvar från ARP istället för Volvos original skruvar.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Oringa block

Post by Lars Bd »

Det är skruvarna som avgör vilket moment som ska användas, inte packningen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply