Åretrunt olja

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
E40508
Posts: 23
Joined: Wed Mar 04, 2009 10:56 am

Åretrunt olja

Post by E40508 »

Hejsan.

Har lite funderingar gällande motorolja. Har förvisso ingen Amazon längre, men en PV 544 med B18 som bruksbil. Har till dagens datum kört på mineralolja 10W-30 sommar som vinter.
Testade dock delsyntet förra hösten, men upplevde då mer slammer ifrån motorn samt en väldigt hög oljeförbrukning. Motorn är förövrigt i toppskick och drar knappt någon olja alls när
jag kör på mineral.

Men nu till min fråga. Är 10W-30 en lämplig olja att köra med året runt?

Bor i södra Sverige med inte allt för låga temperaturer.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Åretrunt olja

Post by Lars Bd »

10W-30 är nog mer vinterolja själv använder jag 15W-40 året runt och jag har för mig att den är fullt funktionsduglig ner till -15°C, förmodligen är det sällan du råkar ut för dessa temperaturer.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
E40508
Posts: 23
Joined: Wed Mar 04, 2009 10:56 am

Re: Åretrunt olja

Post by E40508 »

Tack för svar.

Ok. Det visste jag inte. Använder 10W-30 till både min 544, 444 samt mina två 245:or. 544:an är dock den enda bil som får gå vinter.

Är 10W-40 bättre att använda sommartid än 10W-30?




Lars Bd wrote:10W-30 är nog mer vinterolja själv använder jag 15W-40 året runt och jag har för mig att den är fullt funktionsduglig ner till -15°C, förmodligen är det sällan du råkar ut för dessa temperaturer.
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Åretrunt olja

Post by Micke_932 »

Alla oljor som har ett W i beteckningen är lämpliga för vinterbruk i mer eller mindre omfattning, vilken som är bäst beror ju på motorn, en gammal B18 har oljekanaler i samma dimension som göta kanal så det är inte så jättepetigt, men den ska inte vara för tunn, moderna motorer har oljekanaler som knappnålar så där måste man använda tunna oljor, speciellt måste den vara tunn på vintern.

10W30 och 10W40 är "lika bra" på vintern, skillnaden är att dom har olika viskositet när dom blir varma, så det enklaste och säkraste sättet är att välja sista siffran enligt vad som står i instruktionerna för din motor, står det att det ska vara en SAE30 (brukar vara singelgrade för gamla motorer) olja till exempel så kan du välja 10W30 eller en 5W30 exempelvis).

Om du använder en olja där sista siffran inte stämmer med vad som står i instruktionerna så kan du få slammer och annat, hydraliska ventillyftare är känsliga exempelvis.

Delsyntet eller helsyntetisk olja är utan tvekan alltid bättre om du kör på vintern, men det funkar med mineralolja också, speciellt gamla motorer är mindre känsliga än nya.
E40508
Posts: 23
Joined: Wed Mar 04, 2009 10:56 am

Re: Åretrunt olja

Post by E40508 »

Micke_932 wrote:Alla oljor som har ett W i beteckningen är lämpliga för vinterbruk i mer eller mindre omfattning, vilken som är bäst beror ju på motorn, en gammal B18 har oljekanaler i samma dimension som göta kanal så det är inte så jättepetigt, men den ska inte vara för tunn, moderna motorer har oljekanaler som knappnålar så där måste man använda tunna oljor, speciellt måste den vara tunn på vintern.

10W30 och 10W40 är "lika bra" på vintern, skillnaden är att dom har olika viskositet när dom blir varma, så det enklaste och säkraste sättet är att välja sista siffran enligt vad som står i instruktionerna för din motor, står det att det ska vara en SAE30 (brukar vara singelgrade för gamla motorer) olja till exempel så kan du välja 10W30 eller en 5W30 exempelvis).

Om du använder en olja där sista siffran inte stämmer med vad som står i instruktionerna så kan du få slammer och annat, hydraliska ventillyftare är känsliga exempelvis.

Delsyntet eller helsyntetisk olja är utan tvekan alltid bättre om du kör på vintern, men det funkar med mineralolja också, speciellt gamla motorer är mindre känsliga än nya.
Tack igen. Då kan jag fortsätta köra på 10W30 året om.
Delsyntet testade jag som sagt i höstas, men då fick jag oljud i motorn.

Singlegrade 30 kör jag i min A-Ford. Fast den använder jag ju endast på våren, sommaren och hösten.
TheFlyingDutchman
Posts: 11
Joined: Thu Mar 19, 2009 2:53 pm
Location: Jönköpings Län

Re: Åretrunt olja

Post by TheFlyingDutchman »

Micke_932 wrote:Alla oljor som har ett W i beteckningen är lämpliga för vinterbruk i mer eller mindre omfattning, vilken som är bäst beror ju på motorn, en gammal B18 har oljekanaler i samma dimension som göta kanal så det är inte så jättepetigt, men den ska inte vara för tunn, moderna motorer har oljekanaler som knappnålar så där måste man använda tunna oljor, speciellt måste den vara tunn på vintern.

10W30 och 10W40 är "lika bra" på vintern, skillnaden är att dom har olika viskositet när dom blir varma, så det enklaste och säkraste sättet är att välja sista siffran enligt vad som står i instruktionerna för din motor, står det att det ska vara en SAE30 (brukar vara singelgrade för gamla motorer) olja till exempel så kan du välja 10W30 eller en 5W30 exempelvis).

Om du använder en olja där sista siffran inte stämmer med vad som står i instruktionerna så kan du få slammer och annat, hydraliska ventillyftare är känsliga exempelvis.

Delsyntet eller helsyntetisk olja är utan tvekan alltid bättre om du kör på vintern, men det funkar med mineralolja också, speciellt gamla motorer är mindre känsliga än nya.
Jag kör 0W30 Mineral, fungerar alldeles utmärkt! :)
kvaliteten är viktigt!! (t. ex a3/b3 olja)
- The Flying Dutchman -

Amazon -64 13134 - avställd sedan 1986
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Re: Åretrunt olja

Post by Sture Swedberg »

Käre vän!
Du har inte kollat runt tillräckligt här! 2007 05 någonting, "Oljespörsmål", leta reda på det inlägget så får du alla svar du behöver.
Jag tröttnade på alla konstiga förslag till oljekvaliteér så jag frågade Volvo!
Svaret finns i inlägget. Söker du runt där får du också ett viskositetsschema som du skall hålla dig till.
Varifrån kommer alla tokiga ideér om oljekvaliteér?
Våra motorer har i dag inga andra krav än de de hade när de tillverkades. Toleranserna var större, de skall ha lite "tjockare" oljor. De moderna oljorna smörjer alldeles utmärkt men de kostar mera till ingen nytta för oss och orsakar lite mera skrammel i våra gamla motorer.
"Helsyntetoljor" är inget annat än marknadsföring, skillnaden är att vissa molekyler är borttagna för att bättre passa moderna motorer med snävare toleranser. Alla motoroljor har sitt ursprung i råolja, "Syntetisk ", "Delsyntetisk" är marknadsföring. "Syntetisk" innebär egentligen en omvandling av molekylkedjan, inte att det är "konstgjort". Delsyntetisk borde då i rimlighetens namn betyda att man inte gått fullt så långt. Det här vill inte oljetillverkarna svara på så det finns antagligen "en hund begraven" någonstans utefter vägen.
Följ ACEA/API normerna och ni får helt tillfredställande egenskaper. Det har ingen betydelse vad det står på burken, det må vara Castrol, Shell eller Biltema. Det är ACEA/API som gäller.
Hur många oljeraffinaderier finns det i Sverige? 2-3 stycken. Hur många olika oljemärken? Jag vet inte men de är många flera än raff. Är det inte rimligt att tro att det är namnet på burkarna som ändras i stället för innehållet? Ska det här behöva vara så svårt?
Alla förslag om inblandning av sågkedjeoljor, växellådsoljor och Gud vet vad är alldeles uppåt väggarna.
Var rädd om grejorna, de blir ovanligare för var dag som går och rätt som det är sitter du som inte är så gammal på en klenod :)
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Åretrunt olja

Post by Micke_932 »

Nej, det är väl sant att gamla motorer har samma krav som då, men nu är det ju i och för sig en förfärligt stor skillnad på en 10W30 mineralolja och en 5W30 syntetolja när det är 15 grader kallt så visst fanken är det vettigt att fundera på vad man använder för olja, speciellt om bilen används vintertid, när väl oljan är varm så kvittar det ju i stort sett vad du använder men tyvärr så måste man ju starta motorn också.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Åretrunt olja

Post by Arne »

Toleranserna på moderna motorer är mindre än våra gamla motorer. Därför skramlar de och kan förbruka olja om man kör på en helsyntetolja. Delyntetoljorna verkar passa något bättre till dessa motorer. Använder man bilen på vintern så går det alldeles utmärkt också med en delsyntetolja. Motorvärmare är en självklarhet att använda under årets kalla månader. Det sparar slitaget på en motor betydligt mer än att använda sig av dyra oljor som enligt reklamen ska smörja under extremt låga temperaturer.
AVG
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Åretrunt olja

Post by fretchi »

varför kommer en gammal motor att knacka med syntetolja om den har samma viskositet som en mineral?

möjligt att de nya motorerna har mindre toleranser, men det är väl snarare för att kunna använda oljor med andra viskositeter?
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Åretrunt olja

Post by Micke_932 »

Japp, en syntetolja med samma viskositet som en mineralolja uppför sig givetvis precis likadant när dom är varma så det funkar fint vilket som, det som många klantar till är att dom häller i en syntetolja med lägre viskositet i en gammal motor och det mår den givetvis inte bra av (fel oljetryck eftersom kanalerna inte är konstruerade för oljan), oavsett ålder på motorn så ska man följa rekommendationerna i instruktionsboken, om man sen väljer mineral eller syntet är en smaksak och om man kör bilen på vintern eller inte.
Post Reply