framvagn PV

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

framvagn PV

Post by Daggis »

På min 65:a går det ej att justera cambern till rakare än -1,3 grader, den är altså kobent. Den funkar bra på vägen men det ser rätt säckigt ut.

Jag har bytt bussningar.

Är det någon som har någon teori om orsaken och vad man kan göra åt det?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Rikta hjulspindlarna, de har böjts uppåt.
AVG
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Tack för svaret.

Hur rent praktiskt?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Det finns ett hydrauliskt specialverktyg som man kan använda sig av för att rikta spindlarna. Har man inte tillgång till det kan man lossa hela spindeln och sätta den i en hydraulisk press och pressa tillbaks den något.
AVG
Gunde Hjalmarsson
Posts: 3
Joined: Wed Apr 19, 2006 9:06 pm
Location: Borllänge

Post by Gunde Hjalmarsson »

Vicket vansinne!!!!! Rikta hjulspindlarna>>>>De är ju det starkaste somm fins iaf på en PV framvagn! Nej, det är den övre BÄRARMEN (bananböjen) som kroknar och gör att du inte kan få cambern rätt. Lossa bärarmen och lägg den i pressen och pumpa upp nåra kilo ska du se va fiiiiint de blir.
Gunde
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Jag vidhåller rikta hulspindlarna, de har böjts uppåt, det finns ett Volvo originalverktyg för detta. 8)
AVG
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

pressa övre bärarmarna är nog den enklaste lösningen. tror nog mer på att det är dom som ger sig innan spindlarna. om det är väldigt mycket lutning på hjulen kan man ju alltid svetsa igen hålen till nedre bärarmarna och flytta in eller ut nedre bärarmarna och göra nya hål. Har sett att dom gör så på mega sänkta a-traktorer.
mvh kim
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Kobent pv

Post by Blomquist »

Att ge sig på såna här böjningsoperationer tycker jag låter väl drastiskt. Skulle vara intressant att höra han som satte igång tråden om hur mycket han plockade isär framvagnen i samband med bussningsbytet. Jag misstänker att han har monterat övre länkarmsfästena fel, går att montera på så sätt att kobenthet uppstår. Det har dock gått tre år nu, så svaret kanske aldrig kommer...
210 -64, 223 -68
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

hejsan

Nej jag monterade inte övre länkarmen fel, hade jag gjort det skulle den neativa cambern varit ännu större.
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Post by Templar-122 »

Hur löste du problemet då? :P
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Min PV är lite av en \"nostalgiracer\" med trimmad motor,5,5:or, skivbromsar mm.

När jag tittade noga på bilen tyckte jag att det så bra ut med lite negativ camber, mycket tuffare än korrekt inställning.

Så jag har inte gjort någort åt det faktiskt, jag kör med -1,3 grader camber.
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

Bild bild! :)
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Tyvärr vet jag inte hur man gör när man lägger in en bild.
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Post Reply