synkning av suare!
synkning av suare!
hallå nu har jag fått tag i två st klockor för att synka! men frågan är då hur bär jag mig åt? på villket/villka nummer ska synk klockorna stå på för när den är korekt inställd? ska motorn vara varm och villket varvtal ska jag hålla motorn på? är de bara att skuva in eller ut munstycket om synkningen är fel? väldigt tacksam för svar! så här ser mina klockor ut!
Röd 67a
Graffitgrå 65a
VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Graffitgrå 65a
VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: synkning av suare!
Kolla länken i ditt inlägg.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: synkning av suare!
Ja kolla din länk, Motor Bränslesystem... Det räcker med en klocka och den ska visa lika mellan förgasarna, oavsett mättal. Se även http://www.youtube.com/watch?v=GHNlT5yH ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false; och http://www.youtube.com/watch?v=ASeMfXfj ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: synkning av suare!
jaa jag har läser ALLTID i den först innan jag frågar men jag hitta som inte! men nu vet jag vart jag ska utgå ifrån! jag försöka om jag hittar nu då! annars återkommer jag med jobbiga frågor!
Röd 67a
Graffitgrå 65a
VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Graffitgrå 65a
VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: synkning av suare!
Då detta ämne inte är helt lätt att förstå/ genomföra så...
Sidan 7 i häftet tar upp synkning men inte hur man gör en grundinställning. Så det skriver jag här nedan igen. Önskar dig lycka till och vill säga att läs hur man gör både en o två gånger, de fick jag göra.
Innan en grundinställning så kontrollera att allt i tändningsväg är OK, att ventiller är ställda, och att kompression är OK. Att förgasarna ska vara rengjorda och "glappfria" behöver jag inte skriva så det hoppar jag över.
Kontrollera att gasspjällen står lika mycket öppna "vid tomgång" (görs lättast då förgasarna är demonterade, kontrollera då även flotörnivån) vrid tomgångskruvarna så att de just berör spjällhävarmarna då spjällen är stängda, skruva därefter in dem 1½ varv.
Då förgararna är återmonterade kontrollera oljenivån. kontrollera att ingen vacuumläcka förekommer mellan insug och förgasarna. Kontrollera att gasreglaget öppnar båda spjällen samtidigt.
1. Utför grundinställning av bränslemunstyckerna: (HIF6) gäller även i stort HS-6
Lyft vacuumkolven och skruva på justerskruven så att bränslemunstyckets övre kant kommer i jämnhöjd med bryggan, sänk därefter munstycketjenom genom att vrida justerskruven 2 ½ varv högervarv.
Detta gäller vid en förgasartemperatur av 20 gr. C. Vid annan temeratur skall en kompensering göras.
En vridning av justerskruven med 1/4 varv kompenserar en temperaturskillnad av ca. 20 gr C. Är temperaturen högre än 20 gr. C. vrides justerskruven mindre är 2 ½ varv och vid lägre temperatur mer än 2½ varv.
2. Anslut en varvtalsmätare och en CO-mätare. Varmkör motorn vid 1500 varv/min tills kylvattentermostaten öppnar. (känn på kylaren vid övre kylarslangen då denna börjar bli varm).
3. Justera in motorvarvet till 800 varv/min med tomgångsskruvarna. För vagn med autonatlåda 700 varv/min. OBS! Skruva lika mycket på båda förgasarna. kontrollera att förgasarna har samma vacuumkolvslyft Detta kontrolleras lätt med "ögonmått" att avståndet mellan förgasarhusets brygga och vacuumkolv är lika för båda förgasarna. Kontrollera också att vakuumkolvarna inte kärvar och att de faller ner lika snabbt.
Nu har man förgasarna få bra man kan få dom utan "specialverktyg" som Synchrotest eller annan synkroniseringsutrustning. Man kan göra sin eget "synkverktyg" p://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewto ... a&start=60 bäst är ändå ett riktigt verktyg.
Dessa ovanstående 1-5 punkter hittade jag inte på amazonpicture utan skrev av från min rephandbok.
Hur man synkar mm med eller utan verktyg hittar ni här http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... system.pdf
En film som visar hur enket det är att synka ett par förgasare http://www.youtube.com/watch?v=ASeMfXfj ... re=related (för dom som kan)
Hur man parar ihop vakuumklockorna.
http://www.youtube.com/watch?v=IfU47Oqq ... ure=relmfu
Sidan 7 i häftet tar upp synkning men inte hur man gör en grundinställning. Så det skriver jag här nedan igen. Önskar dig lycka till och vill säga att läs hur man gör både en o två gånger, de fick jag göra.
Innan en grundinställning så kontrollera att allt i tändningsväg är OK, att ventiller är ställda, och att kompression är OK. Att förgasarna ska vara rengjorda och "glappfria" behöver jag inte skriva så det hoppar jag över.
Kontrollera att gasspjällen står lika mycket öppna "vid tomgång" (görs lättast då förgasarna är demonterade, kontrollera då även flotörnivån) vrid tomgångskruvarna så att de just berör spjällhävarmarna då spjällen är stängda, skruva därefter in dem 1½ varv.
Då förgararna är återmonterade kontrollera oljenivån. kontrollera att ingen vacuumläcka förekommer mellan insug och förgasarna. Kontrollera att gasreglaget öppnar båda spjällen samtidigt.
1. Utför grundinställning av bränslemunstyckerna: (HIF6) gäller även i stort HS-6
Lyft vacuumkolven och skruva på justerskruven så att bränslemunstyckets övre kant kommer i jämnhöjd med bryggan, sänk därefter munstycketjenom genom att vrida justerskruven 2 ½ varv högervarv.
Detta gäller vid en förgasartemperatur av 20 gr. C. Vid annan temeratur skall en kompensering göras.
En vridning av justerskruven med 1/4 varv kompenserar en temperaturskillnad av ca. 20 gr C. Är temperaturen högre än 20 gr. C. vrides justerskruven mindre är 2 ½ varv och vid lägre temperatur mer än 2½ varv.
2. Anslut en varvtalsmätare och en CO-mätare. Varmkör motorn vid 1500 varv/min tills kylvattentermostaten öppnar. (känn på kylaren vid övre kylarslangen då denna börjar bli varm).
3. Justera in motorvarvet till 800 varv/min med tomgångsskruvarna. För vagn med autonatlåda 700 varv/min. OBS! Skruva lika mycket på båda förgasarna. kontrollera att förgasarna har samma vacuumkolvslyft Detta kontrolleras lätt med "ögonmått" att avståndet mellan förgasarhusets brygga och vacuumkolv är lika för båda förgasarna. Kontrollera också att vakuumkolvarna inte kärvar och att de faller ner lika snabbt.
Nu har man förgasarna få bra man kan få dom utan "specialverktyg" som Synchrotest eller annan synkroniseringsutrustning. Man kan göra sin eget "synkverktyg" p://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewto ... a&start=60 bäst är ändå ett riktigt verktyg.
Dessa ovanstående 1-5 punkter hittade jag inte på amazonpicture utan skrev av från min rephandbok.
Hur man synkar mm med eller utan verktyg hittar ni här http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... system.pdf
En film som visar hur enket det är att synka ett par förgasare http://www.youtube.com/watch?v=ASeMfXfj ... re=related (för dom som kan)
Hur man parar ihop vakuumklockorna.
http://www.youtube.com/watch?v=IfU47Oqq ... ure=relmfu
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: synkning av suare!
tack hasse de var till väldigt stor hjälp och jag tror jag förstår nu!! jag ska ta och arbeta på de så får vi se va som händer!
Röd 67a
Graffitgrå 65a
VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Graffitgrå 65a
VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: synkning av suare!
btw så var den där filmen kanon bra den säger allt! :o och de bör ju vara samma sak man gör med hs6or
Röd 67a
Graffitgrå 65a
VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Graffitgrå 65a
VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: synkning av suare!
Dum fråga kanske och lite trådkapning! Har dubbla strombergare på min B20. Vid synkning på tomgång så går det bra, lite orolig tomgång men annars ok. gasar jag på till ca.1500 och över så lyfter inte kolvarna lika mycket. Är det olika nålar i eller?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Re: synkning av suare!
Devil : Om du är säker på att de är synkade på tomgång så ska kolvarna lyftas lika mycket när du gasar , kan du ha ett feljusterat gasstag eller liknande som gör att spjällen öppnas olika och gör att luftströmmen genom förgasarna blir olika ?
Re: synkning av suare!
Kan vara att kolvarna är ihopblandade med varandra eller att de kärvar.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: synkning av suare!
Synkronisering av gasspjällen ska först ske på tomgång (där även munstyckena justeras) och sedan ska spjällen synkroniserar med gaspedalen nedtrycket en bit (dubbla tomgångsvarvet kanske kan vara lagom). Är man dessutom extremt petig skall också chokens varvtalsreglering synkoroniseras. Dessa 3 olika synkroniseringar har inget med varandra att göra och justeringen ska ske med
1.Tomgångsskruvarna
2. Gasstagen/parallellstaget (HIF/HS)
samt
3. Justerskruvarna på chokemekanismen.
1.Tomgångsskruvarna
2. Gasstagen/parallellstaget (HIF/HS)
samt
3. Justerskruvarna på chokemekanismen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: synkning av suare!
Har inte hunnit kolla ännu om spjällen öppnar lika hela rörelsen( mycket att stå i hemma ), men jag tror att dom skall göra det. I övrigt är det ett j-la hopkok med delar då jag monterat strombergare som är gjorda för enkelmotage och inte hade några grejor till annat än dubbelSu. Bilen skall dessutom säljas så jag ville få det att funka med så lite kostnad o besvär som möjligt
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Re: synkning av suare!
För att kolvarna ska öppna lika mycket krävs följande:
Att de löper lika friktionsfritt i klockorna.
Att dämpkolvarna ( med svarta locket ) löper lika lätt i kolvarna.
Att båda fjädrarna är lika.
Att det lilla avluftningshålet i svrta locket är öppet.
Att det är samma oljenivå / oljekvalitet i kolvarna.
Kolvarna regleras endast med luftstömmen och inte på något sätt mekaniskt.
Luftströmmen i sin tur påverkas av skicket på luftfilterna.
och om det finns anslutning av vevhusventilation på det ena filtret
Att de löper lika friktionsfritt i klockorna.
Att dämpkolvarna ( med svarta locket ) löper lika lätt i kolvarna.
Att båda fjädrarna är lika.
Att det lilla avluftningshålet i svrta locket är öppet.
Att det är samma oljenivå / oljekvalitet i kolvarna.
Kolvarna regleras endast med luftstömmen och inte på något sätt mekaniskt.
Luftströmmen i sin tur påverkas av skicket på luftfilterna.
och om det finns anslutning av vevhusventilation på det ena filtret