Vipparmsgeometri
Vipparmsgeometri
Bara namnet gör så ja får ont i huvvet...
Jag har hittat en gammal topp till b:20 som någon någongång har modifierat, och det är den förstärkta vipparmsbryggan som intresserar mig mest.
Kan jag på något sätt mäta på de "nya" bockarna så jag vet om geometrin är rätt eller om det bara har kopierat std-måtten/höjden.
Om jag har förstått det rätt så är det väl rätt noga med att bockarna har ett visst givet höjdmått?
Jag har läst ibland om att bockarna tex är "chimsade/planade till rätt mått"
Vore tacksam för svar så jag vet om det jag hittade är bra gjort eller bara gjort....
Jag har hittat en gammal topp till b:20 som någon någongång har modifierat, och det är den förstärkta vipparmsbryggan som intresserar mig mest.
Kan jag på något sätt mäta på de "nya" bockarna så jag vet om geometrin är rätt eller om det bara har kopierat std-måtten/höjden.
Om jag har förstått det rätt så är det väl rätt noga med att bockarna har ett visst givet höjdmått?
Jag har läst ibland om att bockarna tex är "chimsade/planade till rätt mått"
Vore tacksam för svar så jag vet om det jag hittade är bra gjort eller bara gjort....
//Guide
Re: Vipparmsgeometri
Det är riktigt gjort, bockarna var frästa till rätt mått.
Jag ringde till KG och frågade.
Tråkigt att ingen som kan vill ge tips i detta ämne.
Jag ringde till KG och frågade.
Tråkigt att ingen som kan vill ge tips i detta ämne.
//Guide
Vipparmsgeometri, erfarenheter???
Du kan nog inte endast mäta höjden på bockarna för att avgöra om du har rätt vipparmsgeometri.
Vad är "rätt vipparmsgeometri"? Vad vill du ha för vipparmsgeometri? Ofta har det från olika trimmare rekommenderats att vid halva ventillyftet så skall vippan ligga i "horisontalplanet". Men genom att ändra vinkeln på vippan kan man åstadkomma olika lyft. Jag antar att belastningen på de i ventilmekanismen ingående delarna kan variera med hur vipparmsgeometrin sätts upp. När du bestämt dig för en viss geometri så kan du därefter anpassa dina delar.
Höjd på ventilskaft, hur djupt ligger ventilen i toppen, vippan i sig själv, längd på stötstänger, kamlyft, bascirkeldiameter på kamaxel, höjd vipparmsbockar, etc är andra parametrar som har med vipparmsgeometrin att göra...
Vore intressant att höra vilken strategi map vipparmsgeometri t ex Lundin och Lindkvist använt sig av i sina maskiner.
Är det "standard set up", vippan vinkelrätt mot vertikalplanet vid halva lyftet?
Jag skall själv ge mig på detta under våren med en motor vars delar är på bearbetning. Just vipparmsgeometrin kan jag vänta med tills slutet, antar jag...
Vad är "rätt vipparmsgeometri"? Vad vill du ha för vipparmsgeometri? Ofta har det från olika trimmare rekommenderats att vid halva ventillyftet så skall vippan ligga i "horisontalplanet". Men genom att ändra vinkeln på vippan kan man åstadkomma olika lyft. Jag antar att belastningen på de i ventilmekanismen ingående delarna kan variera med hur vipparmsgeometrin sätts upp. När du bestämt dig för en viss geometri så kan du därefter anpassa dina delar.
Höjd på ventilskaft, hur djupt ligger ventilen i toppen, vippan i sig själv, längd på stötstänger, kamlyft, bascirkeldiameter på kamaxel, höjd vipparmsbockar, etc är andra parametrar som har med vipparmsgeometrin att göra...
Vore intressant att höra vilken strategi map vipparmsgeometri t ex Lundin och Lindkvist använt sig av i sina maskiner.
Är det "standard set up", vippan vinkelrätt mot vertikalplanet vid halva lyftet?
Jag skall själv ge mig på detta under våren med en motor vars delar är på bearbetning. Just vipparmsgeometrin kan jag vänta med tills slutet, antar jag...
Re: Vipparmsgeometri
Det var kul att läsa På Sävarforumet att man nyupptäckt.. att det spelar roll hur man sätter upp vipparmarnas vinkel gentemot ventilen och visst, det spelar roll hur vippan positioneras mot ventilen. Ju tidigare vippans tryckarradie träffar ventilskaftet desto mer lyft kan man få ut av den specifika vipparmen ifråga. Något som också inverkar är den radie som vipparmens kontaktytan har mot ventilspindeln, ju mindre radie desto mindre faktiskt lyft vid ett och samma utväxlingsförhållande. Ett tag var det populärt att slipa om denna radie, dels för att ta bort slitageskador, dels för att minska oljudet då man körde med höglyftande kammar, följden blev dock att man tappade en del i verkligt lyft. Detta var inget man ville ha, så ett botemedel mot en del av oljudet blev övergång till ventilkåpor av aluminium istället...
Svaret på frågan är som vanligt att man måste prova sig fram i vilket läge man får fram bästa geometrin/största lyftet för den specifika uppsättningen.
Svaret på frågan är som vanligt att man måste prova sig fram i vilket läge man får fram bästa geometrin/största lyftet för den specifika uppsättningen.
Re: Vipparmsgeometri
Ok, de verkar vara knivigt de där.
Jag berättade på KG vilken höjd jag har ventilerna samt vilken kam. Det måttet han rekomenderade blev så att en fräsning av bockarna är tvunget.
De är min första riktiga topp så jag tänker vara noga denna gång.
Det är alltid skoj att läsa/lära sig nytt.
Jag berättade på KG vilken höjd jag har ventilerna samt vilken kam. Det måttet han rekomenderade blev så att en fräsning av bockarna är tvunget.
De är min första riktiga topp så jag tänker vara noga denna gång.
Det är alltid skoj att läsa/lära sig nytt.
//Guide
Re: Vipparmsgeometri
Distanserna mellan vipporna är misshandlade så de går mkt trögt att trä på.
Kan någon möjligtvis ge ut de rätta måtten på distanserna (någon mer än jag måste väl vara intresserad av det?)
Kan någon möjligtvis ge ut de rätta måtten på distanserna (någon mer än jag måste väl vara intresserad av det?)
//Guide
Re: Vipparmsgeometri
Att de går trökt beror till stor del av de grader som bildats då vipporna "vippar" Och distanserna... ja det går väl att mäta sig till vilka mått de ska vara, beror också på om anlägningsytan mot distansen är bearbetad eller ej.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Vipparmsgeometri
Nja att dom går trögt beror i detta fall på att distanserna är kraftigt misshandlade, dom följde med "köpet" i en påse...
Men det blir väl till att mäta upp, då kan man ju passa på att göra saker & ting lite kraftigare än det är.
Men det blir väl till att mäta upp, då kan man ju passa på att göra saker & ting lite kraftigare än det är.
//Guide
-
- Posts: 127
- Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am
Re: Vipparmsgeometri
Jag kom fram till att man fick mer lyft genom att inte plana bockarna så som alla alltid har sagt att man ska göra.
Det gäller även att ha så lång stötstång som möjligt så att justerskruven stitter så långt upp i vippan som det går
utan att ta i vippan. Erland.
Det gäller även att ha så lång stötstång som möjligt så att justerskruven stitter så långt upp i vippan som det går
utan att ta i vippan. Erland.