ta bort lister?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
frodd
Posts: 13
Joined: Tue Mar 15, 2005 1:55 pm
Contact:

Post by frodd »

När jag köpte min amazon så hade den inga lister alls, alla hål var igenspacklade. Själv så tycker jag att en amazon utan lister inte ser särskilt bra ut, så jag tryckte ut spacklingen igen. Jag har då mött på ett problem då det inte finns några hål på skärmarna, har någon nått tips om hur man ska mäta för att göra nya hål? Jag har fått för mig att det inte blir bra att måtta efter de andra listerna :?:
Volvo Amazon 121 -65
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Mät på en annan amazon plaseringen vid framlyckta.
Sätt där sedan ett litet märke.
Håll listen på plats och märk för placeringen vid dörren.
Mät sedan breden på listen och dela det i två, detta mått lägger du till ovanför de märken du gjort.
Håll sedan listen efter dessa märken och rita för 5-6 hål. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
140 power
Posts: 2
Joined: Sun Apr 10, 2005 7:04 pm
Location: NORA

Post by 140 power »

Tjenare jag har svetsat ingen lisst hålen på min 142 och nu ska den lackas och det är ett HELVETE att få karossen rak igen :evil: för att plåten har slagit sej ......
så mitt råd är SVETSA INTE!!!

jag vet därimot nu i effterhand att det finns en apparat som är som en popnittång men i stället för att klämma dit popniten så värmer man dit den och det blir ett väldigt gått resultat :wink:

jag tror man kan köpa en sån där apparat på autoexperten men den kostar 9000kr så den är jävligt dyr men man kan göra massa andra grejer med den okså :wink:

//Richard 8)
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

Att svetsa plåt, och i synnerhet bilplåt, är alltid ett orosmoment, med risk för att det slår sig. Man måste ha tålamod när man svetsar plåt och köra på låg effekt. Alla hål större än tre millimeter bör klippas fyrkantiga eller trekantiga, och fyllas igen med en passande plåtbit med en glipa på 0,5-1 mm. Sen ska man PUNKTA! Sätt EN punktsvets, låt svalna, sätt sen en till, så långt ifrån den första som möjligt. varva sedan punkter så du svetsar långt ifrån föregående, och på det ställe avståndet tidigare var störst mellan svetsarna, och låt kallna mellan. Har du en kantig fyllnadsbit, så börja INTE i hörnen, börja mitt på en raksida, gärna mellan två tänger som fixerar fyllnadsbiten i rätt läge. Mitt favoritverktyg är svetsmagneter. Framföralt nivån är viktig att få rätt med de första 2-3 punktsvetsarna. Använd gärna ett kylblock bakom plåten, av rostfritt eller aluminium, som kan absorbera hettan utan att själv fästa i svetsen. använd gärna en bordsfläkt för att kyla efter svetsningen, men spola inte på vatten! -en för snabb nedkylning av en redan upphettad bit resulterar i spänningar och porösa svetsfogar! Det du ska sträva efter är att området kring svetsen aldrig blir varmt, och att du sedan kyler i sådan takt att värmen främst inte fortsätter spridas! ett trick som däremot är bra, är att fukta tidningspapper eller trasor med vatten, som läggs på plåten runt området INNAN du svetsar! Precis som med Lackering så är förarbetet allt! OBS! ha inte någon fläkt blåsandes mot svetsmunstycket när du svetsar! -det blåser bort skyddsgasen, och svetsen blir vädelös! Lycka till !
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Post Reply