B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
-
- Posts: 13
- Joined: Mon Jul 25, 2005 9:10 pm
- Location: Walton-on-Thames, UK
B20 Kompressor
Det stämmer; det är en suginstallation med en Weber 36/36 DCD. Jag hade egentligen velat ha en större SU förgasare (det som dög år Spitfire och Rolls Royce, duger bra till en B20), men av någon anledning anses inte SU ekonomiska vid kompressorinstallationer. För att kunna använda en SU tillsammans med en kompressor krävs en liten ventil i bränsleledningen, som inte tillverkas längre.
Motorrummet ser trängre ut än det är i verkligheten, men byte av oljefilter kan bara ske underifrån.
Jag är själv förvånad över den relativt låga effekten i hästkrafter och hade väntat mig någonting runt 140. Men vridmomentet duger bra; den enda nackdelen är att koppling, växellåda och överväxel verkar behöva uppgraderas.
Motorrummet ser trängre ut än det är i verkligheten, men byte av oljefilter kan bara ske underifrån.
Jag är själv förvånad över den relativt låga effekten i hästkrafter och hade väntat mig någonting runt 140. Men vridmomentet duger bra; den enda nackdelen är att koppling, växellåda och överväxel verkar behöva uppgraderas.
snyggt. fattas bara en kåpa med öppningsbart lock nu då
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 13
- Joined: Mon Jul 25, 2005 9:10 pm
- Location: Walton-on-Thames, UK
B20 Kompressor
Rogge:
det behövs inga specialtätningar; inga tätningar alls, faktiskt. Kompressorhuset och gavlarna är precisionsfrästa och tätar utan packningar.
Den största nackdelen med en Judsonkompressor är det långa insuget från förgasaren till kompressorn, speciellt vid kallt väder.
Bränsleblandingen vill gärna skikta sig och kondensera mot väggarna.
det behövs inga specialtätningar; inga tätningar alls, faktiskt. Kompressorhuset och gavlarna är precisionsfrästa och tätar utan packningar.
Den största nackdelen med en Judsonkompressor är det långa insuget från förgasaren till kompressorn, speciellt vid kallt väder.
Bränsleblandingen vill gärna skikta sig och kondensera mot väggarna.
Rätta mig om jag har fel. Men kompressorinstallationer med förgasare brukar väl oftast vara av sugtyp? Även insprutarna brukar ju köra in bränslet före kompressorn (på V8or i alla fall). Kör man förgasaren (eller gasspjället om man har insprutning) efter kompressorn så behöver man ju en avlastningsventil (typ en dumpventil) som kommer stå öppen varje gång man släpper på gasen då kompressorn inte varvar ner som en turbo utan går på motorvarvet. Sen kyler ju bränslet visst kompressorskovlarna också...
Jag håller själv på med en snarlik installation i en 142:a. Fast i mitt fall är det en insprutare och en S.Co.T-kompressor som härstammar från -50-talet. Så berätta gärna mer Jag ska få klart bilen också.
edit: kan ju vara snäll och dela med mig av bilder på den också
Dreven är gjorda av ägaren innan mig som skulle ha den i en Amazon. Så de passar nästan rakt på. Förutom att hålet i vevaxeldrevet är för litet för veven. Och kompressordrevet är drevat för ~2 bar vilket är för mycket till en installation utan intercooler och sprängsäker motor. Men det kan man ju bygga om.
Jag håller själv på med en snarlik installation i en 142:a. Fast i mitt fall är det en insprutare och en S.Co.T-kompressor som härstammar från -50-talet. Så berätta gärna mer Jag ska få klart bilen också.
edit: kan ju vara snäll och dela med mig av bilder på den också
Dreven är gjorda av ägaren innan mig som skulle ha den i en Amazon. Så de passar nästan rakt på. Förutom att hålet i vevaxeldrevet är för litet för veven. Och kompressordrevet är drevat för ~2 bar vilket är för mycket till en installation utan intercooler och sprängsäker motor. Men det kan man ju bygga om.
Re: B20 Kompressor
ok, jo jag kom på som C upp sa att oftast i Kompressor installationer är det ju sug typ..Peppercorn wrote:Rogge:
det behövs inga specialtätningar; inga tätningar alls, faktiskt. Kompressorhuset och gavlarna är precisionsfrästa och tätar utan packningar.
Den största nackdelen med en Judsonkompressor är det långa insuget från förgasaren till kompressorn, speciellt vid kallt väder.
Bränsleblandingen vill gärna skikta sig och kondensera mot väggarna.
vill oxå ha kompressor....
-
- Posts: 13
- Joined: Mon Jul 25, 2005 9:10 pm
- Location: Walton-on-Thames, UK
B20 Kompressor
Rogge: Jo, jag håller med om att det är något speciellt med en kompressor, jämfört med turboinstallationer...
C Upp: Tyvärr tror jag inte att jag har mycket information som Du kan ha nytta av. Den Judson som jag har är en lamellkompressor, med en stålvals med fyra linnearmerade fenolhartslameller som roterar i ett gjutjärnshus. Lamellerna släpar hela tiden mot cylinderväggarna, vilket skapar friktionsvärme. Det kräver bl.a. separat smörjning med en SAE 5 ren mineralolja, som kan vara svår att få tag i. Kraven på god smörjning har antagligen ökat sen blyfri bensin försvann och det är lätt att överhetta kompressorn om oljan tar slut.
Det Du tänker montera är en Rootskompressor, som borde gå att köra helt utan smörjning, eftersom rotorerna varken kommer i kontakt med varandra eller med väggarna. Jag var nära att köpa en likadan för ett tiotal år sen (om inte samma) men trodde aldrig att den skulle gå in under huven.
C Upp: Tyvärr tror jag inte att jag har mycket information som Du kan ha nytta av. Den Judson som jag har är en lamellkompressor, med en stålvals med fyra linnearmerade fenolhartslameller som roterar i ett gjutjärnshus. Lamellerna släpar hela tiden mot cylinderväggarna, vilket skapar friktionsvärme. Det kräver bl.a. separat smörjning med en SAE 5 ren mineralolja, som kan vara svår att få tag i. Kraven på god smörjning har antagligen ökat sen blyfri bensin försvann och det är lätt att överhetta kompressorn om oljan tar slut.
Det Du tänker montera är en Rootskompressor, som borde gå att köra helt utan smörjning, eftersom rotorerna varken kommer i kontakt med varandra eller med väggarna. Jag var nära att köpa en likadan för ett tiotal år sen (om inte samma) men trodde aldrig att den skulle gå in under huven.