Min Amazon -66 (Renovering)

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Re:

Post by Danne_Sthlm »

Amazon_Sleper wrote:Glömde skriva den var ramsned med så höger hjul var 5-6cm högre upp å längrebak så fick byta hela rambenet där å framvagnsbalken :P

Herre gud... den i en hård inbromsning. Jag vill inte ens veta.
Lite och lite är det nog inte men inte lika illa som andra har det.
Jag hittar mer och mer varje dag men inte så illa som jag trodde (peppar peppar).
Min ska på media blästing en dag i vinter så får jag se vad som dyker upp.
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Post by Amazon_Sleper »

Hehe ja vi fick ett lite otäckt kast på den i 140 eftersom den ville svänga själv :shock: Var då vi börja titta å såg hur mycke de var!!! Hade jag vetat allt jobb hade jag inte köpt den!!! Jo men nog är de lite på din ändå om man jämför med många andra så!! Kan bara säga grattis till ett fint projekt!!
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Post by Danne_Sthlm »

Jag var på ÖB idag efter körskolan, och köpte mig en stålbortsrondel till borrmaskinen.

Första man tänkte va, HAHA 35kr hur bra kan den vara?
jag fick mig en bra chock när den visade sig vara KANON!
Så in i städskrubben och letade upp min morfars Über gamla slagborrmaskin från Black & Decker modell cirka 70-80 tal.
och ut i garaget.

Nu så när man väl va där så började man undra ifall ens s/b maskin skulle göra mos av min lilla rondel men den maxade 2000rpm och rondeln var god för 4500rpm så resutatet va otroligt bra. Det va bättre än att sitta med en stålborste och handjaga rost.
Så nu börjar saker och ting flyta på. Nästa gång jag postar har jag förhoppningsvis blivit av med all rost på golvet eller iaf nästan all så jag kan börja planera rostlagning/blästring.
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ja visst är dom bra. Biltema har också men deras största för vinkelslip \"rondell\" rekomenderar jag inte. De två jag provade var helt i oballans, Det var nästan omöjligt att hålla i rondellen pga vibrationerna :shock:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Post by Danne_Sthlm »

Dagen började bra skulle lyfta toppen, slog mig på pekfingret med hammaren och så satt alla bultar, som inte satt under ventilkåpan satt som om dom var svetsade.
Men jätte bra tänkte jag och hmm 18mm i size..... nehe... vaf*n är det en tum storlek? ähh jag bankar dit en 17mm blocknyckel! KANON!
så nu e toppen av och mitt ego i mindre bitar, efter att jag så smart som jag var bankade dit en 17, nyckel och spenderade 15 min med att försöka få bort den från bulten. :oops:

Jag måste nu spendara en mindre slant på en vinkelslip (om jag inte knycker farsans :wink: ) så jag får bort all rostig plåt och den underbara undreredsmassan....

Och kom ihåg akta fingrarna!
Mvh Danne
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

Knyck farsans, de brukar jag göra:) 8)
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Re:

Post by Danne_Sthlm »

OrreBorre wrote:Knyck farsans, de brukar jag göra:) 8)
Jag tror jag gör det och så gör jag som Hasse säger och håller mig borta från biltemas slip/stålborst rondeller.
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Vill inte tjata sönder tråden men jag menade att Biltemas största (ca 80mm) roterande stålborte inte var bra. Den lite mindre borsten för rondel (ca 60mm) och de för borrmaskin är helt ok = prisvärda
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Re:

Post by Danne_Sthlm »

Hasse63 wrote:Vill inte tjata sönder tråden men jag menade att Biltemas största (ca 80mm) roterande stålborte inte var bra. Den lite mindre borsten för rondel (ca 60mm) och de för borrmaskin är helt ok = prisvärda
Det är inte tjat det är värdefulla tips! Tack Hasse!
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Nattens bravader!

Post by Danne_Sthlm »

Då så nu börjar det ta fart... mer hål har jag hittat men inte så illa som jag trott (peppar peppar). Sen har jag börjat skrapa mer undredsmassa, nu vet jag varför mina skärminfästningar ser så bra ut dom är bytta, och så är den smälld fram vilket syns på de wobbliga plåtarna.

Men förutom lite sånt så flyter jobbet på vänster dörr är av och jag har börjat röja elsystemet och rita upp ett kopplingsschema (för jag suger på att komma ihåg ordning på kablar).

Man lär sig en hel del nu när man mekar med en äldre bil hur enkelt allt är, nu på nya bilar krävs det 7 datorer och 4 sensorer bara ifall du släpper en fis i bilen, på amazonen va det bara öppna ventilationsrutan.

Men inget är bättre än min stol som jag har att sitta på i garaget, ett prima Trelleborg \"Super-Comfort\" reservdäck.

\"Trelleborg \"Super-Comfort\" det bästa för din röv\"
Mvh Danne
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Post by Danne_Sthlm »

Rost.

Ett ord alla renoverare avskyr.
Jag är inte en som tycker om det heller. Men nu kommer det sig att det försvinner allt eftersom på min amazon.
Allt som krävdes var:

1. Sno farsans vinkelslip. [CHECK] :twisted:
2. Sno farsans slipmasin. [CHECK] 8)
3. Investera 100kr på biltema. [CHECK] :shock:

Så nu har jag kommit lång, längre än jag skulle kommit med en spackelspade och 2 slöa skruvmejslar och en stålborste.
Vänster skärminfästning är nu 90% rostfri och golvet och sparklådan på vänstersida är 40% klara.
Det som är kvar fram är mycket men det går lättare för varje dag, man ser när man är klar efter två timmar vilken skillnad det blir.
Nästa vecka blir det att försöka få ur den där kärvande tanken och kabelstamen (utan att knippsa av den).
Och lyfta ur motor och låda samt drivaxel.

Någon som kan förklara för mig hur man får av den förbannade växelspaken och ratten utan att förstöra dom?
Jag har fått av centrumkåpan på ratten men får inte loss den från rattstången. :oops:

Tack Hasse för tipset om biltemas borstar. Dom håller riktigt bra efter 6 timmar av användande är det gott om strån kvar. :D

Nu är det ändå en lång väg kvar. Men mitt mål är att försöka vara klar till min födelsedag 2008. Så förhoppningsvis 2008/07/22 ska den vara lackad och klar med 5.5or och weber 45or och kanske en diffad axel. :twisted:

\"Den där, den tar bara fem minuter att pillra bort.\"
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Danne_Sthlm wrote:Någon som kan förklara för mig hur man får av den förbannade växelspaken och ratten utan att förstöra dom?
Jag har fått av centrumkåpan på ratten men får inte loss den från rattstången. :oops:
Växelspak:
Under gummikåpan (längts ner på växelspaken) sitter en STOR hylsa som du tar med en stor polygrip (kolla om farsan har en). Vanlig höger gäng.

Ratt:
Fixa en rattavdragare. Plattjärn med två eller tre hål. Går att göra själv (men jag har inte gjort det). Måste förövrigt vara den lättaste specialverktyget att göra själv på hela Amazonen. Kanske Hasse63 redan lagt upp en ritning på det eller.... Rattar sitter som :evil: :evil: :evil: och vid slakt av bilar har jag bultat och bultat och ....... sedan kapat den jäxxxxa stången med vrålapan. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Danne_Sthlm wrote:Men jätte bra tänkte jag och hmm 18mm i size..... nehe... vaf*n är det en tum storlek? ähh jag bankar dit en 17mm blocknyckel! KANON!
så nu e toppen av och mitt ego i mindre bitar, efter att jag så smart som jag var bankade dit en 17, nyckel och spenderade 15 min med att försöka få bort den från bulten. :oops:
Fixa optipunkt hylsor värt varenda peng. Har du ont om peng köp 10 års garanti hylsor från feltema (de med borrade hörn = opti punkt kopia). Också de är värda varenda peng.

När du märker hur bra de är så kommer "vanliga" 12 och 6 kant hylsor aldrig fram igen om man inte äger en Sxxb får då måste man spara 14mm 12 kant (tog ett tag att hitta den . 8) )

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Post by Danne_Sthlm »

Fick ur framrutan idag och rutramen va skonar från allvarliga angrepp. Men gummilisten a torr som jag vet inte vad...

Så i morgon tar jag ur de kvarvarande listerna och förhoppningsvis sista biten av elsystemet och innertaket om jag får tid. så ska mer eller mindre allt vara röjt men jag måste fårtfarande göra en avdragare till ratten så jag får bort dn innan jag kan sända in den på blästring och plåtlagning.

Efter som hag inte kan svetsa eller har maskinerna för det så lejer jag bort det till någon som kan visa prov på sina kunskaper, så det kommer nog bli en del ringande till olika plåtisar i stockholms området.
Om ingen kan rekomendera en i området?

Ska se om jag inte kan få upp lite bilder snart.
Mvh Danne

\"Skyddsglasögon täcker inte kinderna från flygande bitar av stålborstar\"
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Re: Min Amazon -66 (Renovering)

Post by Danne_Sthlm »

Så. Efter en lång tid av (ja inget alls) inga post.
Så är jag tillbaka bilen har det inte hänt ett dugg med tackvare en massa andra saker i mitt liv, men bilen och garaget är fortfarande i min ägo så min amazon har stått under ett skynke sen mitt sista inlägg.

Men iaf efter min fars bortgång nu i jul så känns det som jag måste ut ur lägenheten
innan jag blir spindelmannen och börjar klättra på väggarna!
Jag va nere och kollade till min lilla amazon där hon stog upp pallad och redo för mer.

Så åter till rosten och dom hål jag hittat så länge, på åter seende!



Mvh Danne
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
Post Reply