b20 funderingar

Moderatorer
andrec
Posts: 34
Joined: Tue Feb 03, 2009 8:37 pm

Re: b20 funderingar

Post by andrec »

tjaa har problem med motorn den spikar just i början när man ska dra på och det är likadant på alla växlar. och sen när jag stänger av så glödtänder den. jag kör på 98a oktan och har ställt tänningen på 14grader över vid 2000rpm!! VAD ÄR FEL????
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: b20 funderingar

Post by J.LUNDIN »

Rekommenderad tändpunkt är 21-23 grader vid 1500rpm på en B20...!
andrec
Posts: 34
Joined: Tue Feb 03, 2009 8:37 pm

Re: b20 funderingar

Post by andrec »

okej baserat på vad. man måste väll se till vad jag har för uppsättning också!
Henke.N
Posts: 107
Joined: Fri Jan 26, 2007 7:54 pm
Location: Östersund/Tandsbyn

Re: b20 funderingar

Post by Henke.N »

Prova ställ upp tändningen lite och se vad som händer.
Volvo V70 D5 AWD -05
Amazon-62 (projekt)
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: b20 funderingar

Post by Nalletill1000 »

Later snarare som att den tander for tidigt och du kanske har for hog kompression med. Om den inte spikar sedan men val glodtander sa kan kallare stift vara en losning med.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: b20 funderingar

Post by Stoffe »

Vassa kanter i förbränningsrummen kan göra att man får glödtändningar men din tändning verkar låg vid det vartal du har angivit (antar att det är vid full belastning) däremot har jag aldrig märkt att jag fått spikningar med för lågt ställd tändning. T ex så spikar det inte någonstans vid EDIS-limphome mode läge då man får 10 grader före övre dödpunkt över hela registret. Om den nu spikar redan vid 14 grader och 2000 rpm så låter det som du har extremt högt komp...! Eller väldigt gammal bensin? Bensin blandat med lite diesel spikar som tusan, testa aldrig det!!! :P Är du verkligen säker på din tändpunkt? ut och strobba och mät igen. Spikningar är bland det farligaste som kan hända i en motor.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Post Reply